Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Madder

Galluppi

Recommended Posts

Jep Normaalipesuaineella ja 30C asteessa . Itse pesen vasta sitten kun rupeaa haisemaan , eli 6-7 kerran käyttökerran jälkeen . Materiaaleissa on eroja , jotkut haisee tosipahalle jo 2 käytön jälkeen . Mielestäni vaatteet kuluu kylä enemmän jos niitä joka lenkin jälkeen rupee pesemään . Itse käytän vielä samoja paitoja kun lenkillä niin salilla . Tuuletus on hyvä juttu jos rupeaa haisemaan

Pesen alimmaiset kerrokset ihan joka lenkin jälkeen, olen sen verran kova hikoilemaan. Nestemäinen pesuaine on minusta paras.

Sisäliikunnassa,esim. spinningissä kyllä huomaa,että joku on vaan vähän tuuletellut vaatteitaan. Eilenkin uhosi edellä polkevasta kaverista niin voimakas odööri, että meinasin pyörtyä. Tai voihan se olla, että itsekin lemuaa,ei vaan huomaa.

Mä pesen joka lenkin jälkeen. Itsekin olen kova hikoilemaan ja näytän ihan ravulta juoksun jälkeen, kun vielä iho punoittaa helposti... Samalla kun menen kylppäriin suihkuun, niin viskaan suoraan päältä kamat koneeseen ja laitan 30min. pikapesun. Saan vaatteet samantien kuivumaan kun olen käynyt suihkussa ja ottanut palkkarin. Pesuaineena meillä on ollut jo vuosia Rainbown sensitive-pesujauhe. Ukko on niin allerginen pesuaineille, että kaupasta ei löydy kun pari vaihtoehtoa, jotka sopii hänen iholle.

Pesen joka lenkin jälkeen paidat ja trikoot (sekä alusvaatteet) puolen tunnin pikaohjelmalla, viileämmillä keleillä kuoritakki tms. voi mennä pari kolmekin lenkkiä yhdellä pesulla, riippuu sitten tapauskohtaisesti hikoilun määrästä. Huuhteluainetta en käytä aseella uhatenkaan.

Olen antanut itseni ymmärtää, että juoksuasujen tekstiilit pysyy kunnossa ollessaan puhtaita. Osa vaatteista tuntuu kestävän loputtomiin, osa ei. Ja nekin jotka kuluvat, kuluvat kyllä läskien sisäreisieni kohdalta, enkä edes yritä syyttää pesukertoja tai pesukonetta mokomasta.

MUOKS: Niin, vastaus siihen alkuperäiseen kysymykseen: Rainbow Coloria olemme käyttäneet viime ajat, aine kun on halpaa mutta joutsenmerkillistä, eikä lemua ihan kauhealta.

Muokattu

Ei tulis jyllä mieleenkään laittaa juoksupaitaa toista kertaa päälle ilman pesua. Kyllä se niin kamalalta löyhkää. Trikoot menee talvella useamman kerran, kun hikoilu on vähäisempää mutta paidat eivät. Ei noihin keinokuituisiin (teknisiin) kuteisiin mikään tuuletus tehoa eikä edes kevyt huuhtaisu. PEsukoneeseen muun pyykin sekaan. Pesuaineena käytetään sitä, mitä kaapista sattuu löytymään. Usein se on Rainbow Coloria, joka tosiaan on joutsenmerkiittyä ja todella miedon hajuista. Vahvasti hajustetuissa ei henki kulje, vaikkei ehkä myöskään hiki haise sen kaiken muun löyhkän läpi.

Olen kova hikoilemaan, joten hajuhaitat on joka lenkin jälkeen. Usein miten iltamyöhään lenkiltä tulleena ei voi laittaa kerrostalossa enää pyykkiin naapurisovun tähden, vaan parvekkeelle odottamaan seuraavaa iltaa. Xtra color nestemäisellä pesuaineella, ja ainakin laadukkaammat vaatteet kestää älyttömästi pesukertoja. Myös hiki syö tekstiilejä, kuten joku jo mainitsikin, eli pesu on niille parempi vaihto ehto, ja puhtailla vaatteilla on kivampi lähteä lenkillekin.

Laitan kaikki kamat lippistä myöten suoraan lenkin jälkeen pesukoneeseen 30 min pikaohjelmalla, pesuaineeksi sitä jauhetta mitä sattuu olemaan.

Lopuksi vielä kuivaus kuivurissa. Kaikki taitaa olla jotakin teknistä materiaalia (=muovipullomuovia?), puuvillat sun muut anorakit on menneet riekaleiksi tai kutistuneet

aikoja sitten. Trikoita en käytä, saattaisivat tuhoutua käsittelyssä.

Kesäkamoja on sen verran, että pyöritän kerran viikossa koneen jollain nestemäisellä ilman huuhteluaineita.

Talvella paidat, sukat ja kalssut menee pyykkiin heti, trikoot tai housut huuhtaisen suihkussa ja pesen kahden tai kolmen lenkin välein. Juoksutakin huuhtaisen suihkussa ja pesen koneessa 1-2vkon välein. Lenkkarit seisoo vetoisessa kellarin eteisessä ja tuulettuu. En lähde lenkille likaisissa sukissa - ja kenkiä ei tartte pestä usein.

Silloin homma on onnistunut, kun vaimon nenä ei kärsi. Puuvillakamat ja fleecet kerää hajun herkimmin - minussakin on jotakin tosi miehekästä: haju.

Luitteko muuten yle.fi -sivuilta pari viikkoa sitten kodinkonekorjaajan varoittelut liiasta pesuaineen käytöstä. Hänen mukaansa ruokalusikallinen riittää 5kg koneelliseen. Paketin suositukset on ylimitoitettuja ja suomessa vesijohtovesi on aina pehmeää. Pesutulos ei parane pyykkiainetta lisäämällä, vaan esipesulla tai etukäteisliottamisella. Jotain 80% pyykkikonekorjauksista johtui liiallisen pesuaineen sakkautumisesta koneeseen!

Mä olen tainnut tämän pari kertaa jossain mainita: etikka. Jo lähtee hajut. Esim. koneen esipesulokeroon hulaus etikkaa ja tavallisen pesun lokeroon pieni annos sitä mitä sattuu muutenkin käyttämään, niin ei urheiluvehkeet haise edes etikalta. Paitsi jotkut muovit eivät vissiin kestä etikkaa.

Joka lenkin jälkeen koko vaatekerta pesuun. Meillä on koneessa semmonen 15min super-pika, ja sitä käytän joka lenkin jälkeen. Sitten hieman harvemmin (n. joka kolmas kerta) Outdoor vaatteille tarkoitettu 30C pesu. En siedä hikisiä vaatteita. Likaahan niissä ei juurikaan ole, ellei ole suunnistuskamoista kyse.

Ja pyöräilyhousut (niitä alkkareita ei laiteta sinne alle !! ) vähintään pitäis olla selkeä juttu jokaiselle. Joka käytön jälkeen. Ja kunnon pesu.

Ainoastaan mökkireissuilla, kun/jos ei ole konetta, täytyy päälimmäinen vaatekerta vain tuulettaa. Alusvaatteet nyrkkipyykillä tai joka lenkille eri alusvaatteet.

Urheiluvaatteille urheilu/ulkoiluvaate pesuainetta niin eivät kulu eivätkä kärsi. Pesuohjelma sen mukaan, eikä hirveitä linkousnopeuksia jos on kalvovaatteita kuten windstopper yms.

Itse pesen juoksuvaatteet muun pyykin mukana. En ikinä käytä vaatetta kahta kertaa pesemättä välissä, joten ei tulisi mieleenikään laittaa joku juoksupaita päälle, jos se ei ole välillä pesty. En tiedä tekevätkö muutkaan niin tulevat vain skoijaamaan tänne likaisuudellaan.´

En pidä minään ongelmana sitä, että vaate mukamas mahdollisesti kuluisi. Niitä on muutenkin niin paljon, eivätkä ne kaupassakaan paljon maksa. Tosin en ole huomannut mitään kulumista.

Muokattu