Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Millaiset mahdollisuudet kympille?

annukka1
 Share

Recommended Posts

Oon siis aloittanut lenkkeilyn ihan pari viikkoa sitten. Aiemmin (eli noin vuos/puoli vuotta sitten) en oo lenkkeilly kun hieman päälle 4 kilometrin lenkkejä. Nyt oon kuitenki miettiny et jos lähtisin keväällä kokeilee kymppiä, mutta onko mitään mahdollisuuksia mun saada aikaa edes johonki 1h ja 10min?

Oon nyt juossu sellasia 7,5 kilometrin lenkkejä keskimäärin, yks 12,5 ja pari n. 9 km:n lenkkiä on myös juostu. Nuo lyhyemmät lenkit juoksen tunnissa ja tohon 12,5 kilometrin lenkkiin meni aikaa 1h 35 min (josta kävelin noin 5 min koska polvi rupes oireilee). Harrastan myös spinningiä ja bodypumpia 2 kertaa viikossa sekä käyn salilla, sitäki yleensä 2 krt/vko.

Eli siis, millaiset mahdollisuudet mulla olis tuolle kympille tuolla harjoitusmäärällä? En halua juosta sitä mihinkään puoleentoista tuntiin eikä ajan tarvii olla kyllä alle tuntiakaan. Mut siis joka tapauksessa, mitä tuumitte? :D

Tarkoitat ilmeisesti kevättä 2011? Ja lienet kohtalaisen nuori ihminen?

Jos harjoittelet tunnollisesti ja maltilla läpi talven, sinulla ei ole mitään vaikeuksia juosta kymmentä kilometriä selvästi alle tunnin. Tuossa ajassahan treenaat itsesi vaikka maratonkuntoon! Kymppi on loppujen lopuksi lyhyt matka, ja sinun taustallasi säännöllinen lenkkareiden ulkoilutus jonkun kerran viikossa matkoja ja vauhteja vaihdellen riittää mainiosti tunnin alitukseen.

Joo kevättä 2011 tarkotan ja ikää 17 vuotta. Ongelma on vaan siinä et asun sellasessa paikassa missä ei oo oikein hyviä talvilenkkeilypaikkoja (esim. lähin pururata 20km päässä :D) joten voi olla et talvella voi lenkkeily jäädä vähemmäks, kun nytkään en oo käynyt kuin 1-2 kertaa viikossa, kun juurikin noiden muiden harrastusten takia ei oo oikein aikaa.

Toisaalta aloittelijalle hiihtäminen voi olla paljon parempi tapa hankkia peruskuntoa kuin juoksu. Jos juoksee nyt syksyn, hiihtää talven (pitkiäkin lenkkejä) ja juoksee taas keväällä niin todennäköisesti säästyy paremmin vammoilta ja saa aika paljon harjoittelua. Eikä mainittuja spinningiä tai bodypumpiakaan kannata väheksyä. Kyse on siitä meneekö sinne tunnille vain hengailemaan vai tekeekö tosissaan. Aloittelijalla varsinkin monipuolinen liikunta lisää liikunnan kokonaismäärän kohtuutasolle, joka parantaa kuntoa, joka parantaa juoksuvauhtia. Spinningtunnilla (vaativalla) voi kiskoa jokaisen kappaleen kuin se olisi viimeinen ja antaa oikeasti kaikkensa kovilla vastuksilla. BP:ssä voi lyödä sellaiset kiekot jalkakyykkyyn, että tulee ruutia sinne reisiin, joka sitten myötävaikuttaa hiihtoon ja juoksuun. Täytyy toki muistaa, että tuollainen punttihomma ei kannata olla ohjelmassa juoksua edeltävänä päivänä. BP:stä vielä sen verran, että sehän on salilla, joten samaan kertaan voi sisällyttää jonkun tunnin treenin cross-trainerillä tai juoksumatolla. On aivan turhaa mennä salille pelkän BP:n takia.

Heippa,

Olen samankaltaisessa tilanteessa kuin sinä, aloitellut lenkkeilyä kevättalvella ja uskollisesti läpsytellyt kolmesti viikkoon vitosia, seiskoja ja kaseja. Juoksu koukutti ja heräsi ajatus käydä kokeilemassa Tukholmassa kymppiä. No niinpä käytiin ja tulokset minusta tosi hyvät. Vaikka ylipainoa vajaat 10 kiloa, eikä riittävän määrätietoista harjoittelua takana ollenkaan, meni kymppi aikaan 1.06,07. Parempikuntoinen tsemppari mukana, eka kierros 5 km turhan lepsusti, toka kierros lujaa, maalisuora hapoilla ja syke 193 bpm.

Kyllä aloittelijakin kymppiin pystyy, jos ei ole kauhean kovat odotukset. Ja olipa kuule kivaa, ennenkaikkea! Olen oikein tyytyväinen suoritukseeni. Kymppi on loppujen lopuksi lyhyt matka, paskamaista on vain se vauhti, aika lujaa on mentävä jos tahtoo vartailukelpoisen ajan.