Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pitkät hitaat lenkit


ulkoNe1ti
 Share

Recommended Posts

Olen hiukan googlannut mitä hyotyä on pitkistä hitaista lenkeistä.

Nyt on kesken puolimaratooni koulu, (ryhmän kanssa), ja kestävyyteni kestää pitkiä matkoja, siis tuntuu että kestokykyni on kasvanut, mutta aikani eivät ole muuttuneet ollenkaan.

Juoksen näin aloittelijaksi mielestäni aika paljon. Tänään 20km, ja aikaisemmin tiistaina 7 km ja keskiviikkona 10km. Mutta aikani ei ole parantunut edes noilla lyhyemmillä lenkeillä kaikesta huolimatta. Tätä on jatkunut jo yli kuukauden.

Lisäksi olen oppinut noiden karmeiden monjien syomisen puolivälissä ja ennen lenkkiä ja joku sai minut puhuttua jopa suolatabletteihin. Näitä olen syonyt, mutta ajattelen että onkohan ne todellakin niin tarpeellisia

Tavoitteeni on kuukauden päästä juosta puolikas kahteen tuntiin. Juoksin huhtikuussa kympin tunnissa, ja ajattelin että tän puolimaratooni koulun käytyä voisisin helposti juosta sen tuossa ajassa, mutta juoksut ovat pitkiä ja hitaita ja en tunne parannusta ajassa.

Teen muutakin liikuntaa viikkoisin, joten ihmetyttää miten tämä juoksu nyt näin vaikeata on. Olen oppinut tästä nauttimaan. Häiritsee vain nuo ajat.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä hitaista pitkistä lenkeistä hyötyä on, mutta aikoja saat paremmaksi lisäämällä joukkoon vauhtiharjoituksia.

Hitailla ja pitkäkestoisilla lenkeillä totutat jalat kestämään juoksun vaatiman rasituksen, jolloin jalkavaivat eivät pääse pahaksi. Tässäkin tietenkin matkojen ja aikojen kohtuullinen lisääminen on tärkeää, kun muuten ne eivät edes näin kestä harjoittelua. Jalkojen täytyy jo kestää jonkin verran juoksemista, ennen kun voi lisätä näitä vauhtiharjoituksia mukaan - muuten ne hajoavat viimeistään näissä ja harjoittelu loppuu lyhyeen. Kokeile vaikka muuttaa joku juoksemistasi lenkeistä intervallityyppiseksi reeniksi - ajan parannukset todennäköisesti näkyy alkuvaiheessa hyvinkin nopeasti.

Link to comment
Share on other sites

Itse pärjään ihan hyvin vielä 20 km lenkkejä tehdessä ilman geelejä pelkällä vedellä. Siinä vaiheessä kun pitkät lenkkini oli yli 2,5 h niin nappasin aina mukaan yhden geelipussin. Suolatabletteja en ole ikinä käyttänyt enkä usko että siitä mitään oleellista hyötyä on puolikkaalla vielä ainakaan jos sää ei ole erityisen helteinen. Oletin nyt siis että mönjällä tarkoitit geeliä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy