Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Off Tour des Combins

Hiki
 Share

Recommended Posts

Uh-huh... Mahtavat on maisemat, mutta tuohan näyttää pahimmillaan/parhaimmillaan melkein hengenvaaralliselta touhulta! Kuinkas noissa jäisissä alamäissä jarrutellaan, onko jotain jäänaskaleita tai muita vauhdinhillitsimiä mukana, siltä varalta että kevyt liukuminen uhkaa muuttua vapaapudotukseksi?

Muokattu

• 2 weeks later...

Muutaman kerran on mukana repussa ollut Kahtoola Microspikesit, mutta just niillä reissuilla ei ole ollut tarvetta niihin. Lumi on ollut pehmeää ja jäätä ei ole ollut.

Mutta esim. tällä Off Tour des Combins-reissulla jätin Microspikesit Bourg St Pierren majapaikkaan, kun tiedossa ei ollut "varmasti" jäätä ja halusin viilata puolikiloa repun painosta.

Sauvoihin voi tukea noissa jäisissä paikoissa ja yrittää lukea vaan maisemasta vähiten vaarallisinta paikkaa. Jäätiköillähän nämä mun polut ei ole menneet.

Mutta koskaan en ole pelännyt niin paljon kuin viime alkukesän Off BMTU:ssa yöllä Col du Bonhommella. Reitti kulkee vuoren rinteellä poikittain yli 2400 metrissä. Pahimmillaan jyrkkää laskua alaspäin olisi ollut vajaa 1000m. Polku oli suurimmaksi osaksi lumen peitossa. Päivällä lumi oli ollut pehmeää, mutta yöllä lumi oli jäätynyt kovaksi kanneksi. Minulla ei ollut edes sauvoja mukana. Otin terävät kivet käsiini ja yritin käyttää niitä jäänaskalien tapaan. Kaikki meni kuitenkin hyvin.

Hengissä selvittiin. Tuon reissun jälkeen olen kantanut aina mukana Alpeilla sauvoja, vaikka vain hätätilanteita varten. Sauvoja en tosin käyttänyt viime kesänä kertaakaan (taisin olla ainut PTL:ssä joka selvitti reitin ilman sauvoja). Mutta tänä kesänä olen yrittänyt totutella käyttämään sauvoja, koska Tor des Géantsissa aion ottaa niistä kaiken hyödyn irti.