Jump to content
Juoksufoorumi.fi

100 km harjoittelu - ryppäät vs. yhtäjaksoinen juoksu?


petsa
 Share

Recommended Posts

Harjoittelen MasUa varten, joka on mun ensimmäinen ultra. Mun tavoite on alle 10 h. Maraton on juostu alle 3h vuonna 2004, mut tämän vuoden paras on 3:36. Nyt on ollut vähän vammoja, niin kilsoja on tullut jonkin verran, mutta kovavauhtisia ei.

Tein tämän vuoden ensimmäisen ultran erikoisharjoitteen perjantaina. 3 x 2h köpöttelyä n. 6 min / km vauhdilla. Eli 60 km+ päivälle. Lenkit alkoivat 8:00, 16:00 ja 23:00. Eka lenkki oli fiilistelyä. Vatsa kunnossa, kaunis pururatalenkki, pieni tuulenvire, ja varjoakin hieman. Keskimmäisellä lenkillä ei jaloissa tuntunut, mutta piti pitää yksi varikkokäynti metsässä vatsan takia. Kolmas lenkki oli melkeinpä helpoin. Ilma oli kerennyt viilentyä sopivasti, ja kun tiesi että kohta tämä loppuu, niin jaloissa ei tuntunut väsymystä, vaikka oli yli 50 km juostu. Se oli vähän absurdi kokemus, että jalat vain rullasi tuollaisen setin jälkeen. Taisin päästellä osan matkaa innoissani 5 min/km, joka meikäläiselle on tällä hetkellä ihan kova vauhti. Missään kohtaa lenkkejä ei tullut sellaista väsymystä kuin esim. maran lopussa useimmiten.

Kysymys kuuluu, pitäisikö teidän mielestä sataselle tehdä pari yhtäjaksoista juoksua, luokkaa 50-65 km? Vai toimiiko rypäsharjoittelu vastaavasti?

Tai kysytään toisin. Pitkä yhtäjaksoinen juoksu on mielen treenaamista yhtä paljon kuin kestävyyden. Jos on kuitenkin jo nyt luottavainen mieli, että satanen sujuu, niin tuoko yhtäjaksoinen juoksu lisäarvoa ryppäisiin verrattuna? Ja minkälaiset ryppäät on soveltuvia mun 10h tavoitteeseen?

Maratonit olen sopinut kahdelle viimeiselle viikonlopulle ennen MasUa (Reiskan maralla juoksen n. 4:45 kaverin kanssa ja HCM:llä oon 4h jänis). Joten kyllä sitä yhtäjaksoistakin vähän tulee. Ei vaan kovin pitkiä harjoituksia, jos en erikseen keksi jotain hullua. Kaksi maraa juostu nyt kesällä. Muut pitkät on sitten olleet 20-30 km.

Link to comment
Share on other sites

Ei kai niitä ylipitkiä ole pakko juosta. Spartathlonia varten treenatessani olen aiempina vuosina juossut muutamia 55 km Montrail-lenkkejä Nuuksiossa, ja vaikka ne ovat olleet poikkeuksetta erittäin mukavia ja "hyödylliseltä tuntuneita" treenejä, niin olen vähän alkanut epäilemään että onko niistä loppujen lopuksi kuitenkaan ollut paljoa hyötyä juoksukunnon kannalta. Epäilen että samat kilometrit ryppäiksi jaettuna olisivat saattaneet olla harjoitusvaikutukseltaan tehokkaampi ratkaisu.

Viime toukokuun lopulla juoksin 180 km Olympia-juoksun Kreikassa, ja erinäisten vaikeuksien takia pisin yksittäinen harjoituslenkki edeltäneiden 3 kk aikana oli vain 26 km. Silti kisa meni mukavasti loppuun asti. Tässä tapauksessa tietysti auttoi se, että olin jo aiemmin juossut kisoissa (sekä maaliin juostuissa että keskeytetyissä) pidemmällekin, joten itseluottamuksen pönkittämiseksi ei ylipitkille harjoituslenkeille ollut tarvetta.

Joten eiköhän nuo maratonit riitä hyvin "ylipitkiksi" lenkeiksi satasen alla. Hyvän lopputuloksen ja mukavan matkanteon kannalta on oleellista että jalat ovat tuoreessa kunnossa Masokistin lähtöviivalla, HCM:n jälkeen kannattaa varmaan keskittyä lähinnä palautteluun ja lennokkaan juoksutuntuman hakemiseen. Onnea ultradebyyttiin!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy