Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Liian kova pk-vauhti?


Mervi
 Share

Recommended Posts

Hei!

Harjoittelen ensimmäistä kertaa maratonille treeniohjelmalla (Sepon ohjelma maraton alle 4:30). Tavoitteena on alittaa 4:30:n aika syyskuun 12. Espoon rantamaratonilla. 2006 juoksin Tukholmassa ajan 4:38 ja HCM meni vuonna 2003 samalla vauhdilla. Kummallekaan en treenannut ohjelmalla vaan juoksin peruslenkkiä ja useita pitkiä lenkkejä.

Nyt treeni on kulkenut hyvin. Ilmeisesti liiankin vauhdikkaasti. Olen juossut pk-lenkkejä 6 min km-vauhdilla vaikka netistä kaivelemani tiedon mukaan pk-vauhdin pitäisi olla maratonvauhtia hitaampaa. Lisäksi on pakko tunnustaa, että vauhti on ollut samaa 6min/km luokkaa myös pitkillä lenkeillä. Ainoastaan ohjelmaan merkatut rauhalliset ja palauttavat ovat olleet selkeästi hitaampaa jolkottelua.

Olen kahden pienen lapsen äiti, joista nuorempi on imetyksellä oleva 9-kuinen vauva. Alitajuisesti on kiire kotiin takaisin vauvaa hoitamaan ja on vaikeaa pitää vauhti hitaampana pk- ja pitkillä lenkeillä. Toisaalta pk-lenkit ja pitkät ovat tuntuneet hyvältä 6 minsan vauhdillakin. Minulla ei ole sykemittaria vaan juoksen puhtaasti omalla tuntumalla.

Mutta mitä luulette. Kehittyykö juoksukunto optimaalisesti näillä vauhtisuhteilla? Näin hitailla tavoiteajoilla pk vs. maratonvauhti säätely on varmaan osin turhaakin hifistelyäkin, mutta pitäisikö yrittää hidastaa pk-lenkkejä?

-Mervi

Link to comment
Share on other sites

Yleensä tuo luonnollinen juoksuvauhti on kompromissi sen välillä, että lenkki loppuisi pian ja sen välillä että kovempi vauhti tuntuu pahemmalta. Tämä sijoittuu yleensä jonnekin vauhtikestävyysalueen alaosaan. Eli tuo vauhti voi olla hiukan kovempaa kuin olisi optimaalista peruskunnon kehittymisen kannalta.

Toisaalta tuo maratonvauhti voi olla melko lähellä pk-vauhtia, jos ei ole kehittänyt vauhtikestävyyttä kunnolla. Lisäksi minun nähdäkseni useimmat harrastelijat valitsevat maratonvauhtinsa liian maltilliseksi suhteessa omaan potentiaaliinsa, koska pelätään romahdusta loppumatkasta. Tätä kautta syntyy tuo outo ilmiö, että maratonvauhti onkin hitaampaa kuin pk-lenkin vauhti.

Yksi ratkaisu voisi olla juosta pk-lenkeillä tietty aika eikä tiettyä matkaa. Tällöin nopeamalla vauhdilla ei pääsisi yhtään nopeammin perille ja vauhti ehkä tippuisi. Toisaalta voi olla, että pk-vauhti on kohdillaan, mutta maratonvauhti on liian hidas. Tällöin pitäisi tehdä kovia vauhtikestävyysharjoituksia, joilla maratonvauhti nousisi. Myös lyhyempien matkojen kisoja juoksemalla selviäisi ehkä paremmin se oma taso ja tavoitevauhdin asettaminen maratonille olisi helpompaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eikös pk-ole periaatteessa aerobisen kynnyksen alla tapahtuvaa liikkumista (mm. rasva-aineenvaihdunnan kehittämistä) ? Jos näin, niin silloinhan vauhti riippuu kynnyksistä, joka ovat hyvinkin henk.kohtaisia.

Oma aerk. kynnyssykkeeni on 142, sillä pääsen n.6 min/km (+/- 5%). PK lenkit sykkeellä 130-140/6-7 min/km. Maratonia suunnittelen juoksevani 5:25-5:40 /km.

Käytän joskus tätä mcmillan laskuria. http://www.mcmillanrunning.com/cgi-bin/calc.pl

Siihen voi laittaa tavoiteajan (tai sitten jonkun totetutuneen kisasuorituksen), laskuri antaa sitten ennusteet eri matkalla ja samalla suosituksia harjoitusvauhdiksi. Kun koneeseen laittaa: maraton aikaan 4:30:00, antaa se pitkikislle vauhdiksi 6:44-7:21... Kaipa tämäkin perustuu johonkin keskiarvoon.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy