Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pidempi maratonvauhtinen lenkki


jarbo87
 Share

Recommended Posts

Kuinka moni tekee pitempiä maratonvauhtisia lenkkejä ennen H- hetkeä?

En ole noita itse ikinä kokeillut, kun maratoneja vasta kolme takana enkä vauhteja ole niin tarkkaan seuraillut.

Tuollainen voisi olla kiinnostava tehdä jolloin saa vähän kuvaa siitä mitä tuleman pitää. Kysymys kuuluukin, että miten pitkiä teette (omat PK:t nyt noin 24-33km) ja kuinka paljon ennen maratonia?

Link to comment
Share on other sites

Puolikkaan verran maravauhtista on erittäin hyvä treeni ja samalla henkinen testi reilu kuukausi ennen kisaa. Alkuun joku vitosen verran verryttelyä. Kokonaispituus kannattanee jättää alle 30 km. Omassa ohjelmassani on maravauhtisen pituus kasvanut 13-16-19-23km. Nuo ovatkin ohjelman ainoat maratonvauhtiset treenit.

Link to comment
Share on other sites

Kuinka moni tekee pitempiä maratonvauhtisia lenkkejä ennen H- hetkeä?

En ole noita itse ikinä kokeillut, kun maratoneja vasta kolme takana enkä vauhteja ole niin tarkkaan seuraillut.

Tuollainen voisi olla kiinnostava tehdä jolloin saa vähän kuvaa siitä mitä tuleman pitää. Kysymys kuuluukin, että miten pitkiä teette (omat PK:t nyt noin 24-33km) ja kuinka paljon ennen maratonia?

En pitkiä, mutta 10-14 km maravauhtinen lenkki on osa normiviikkoa, kun talvesta päästiin eroon. Muutoin pidemmät (ja samalla täpöllä vedetyt) ovatkin puolikkaan kisoja.

3 viikkoa aikaisemmin on viimeinen 30 km lenkki. Sen jälkeen enää 23 km ja 18 km, joista jälminmäistä en pitkiksenä edes pidä.

Link to comment
Share on other sites

Ja nuo pidemmät lenkit teet PK tasolla, etkä revittele loppuun maravauhtia?

Joops, PK:lla tehdään. Tosin aika usein pitkillä PK lenkeillä vedän nopeampi pätkiä. Joskus kilometrin, pari kolme kertaa (nopeampaa kuin maratonvauhtia), joskus pidempiäkin, jos olen ohjelmassa yhdistänyt pitkät vedot ja pitkän lenkin.

Itseäni kiinnostaisi kokeilla vähän pidempiä maratonvauhtisia lenkkejä (20km+), mutta taitavat olla rasittavuudeltaan liian kovia.

Toisessa ketjussa juteltiin VK-lenkkien pituudesta ja siellä sivuttiin tätä. Onhan 20-25 km maratonvauhtinen kevyempi kuin maksimilla vedetty puolimaraton, mutta puolikkaan jälkeen pidetäänkin vähän taukoa (normaalisti viikko puolitoista kevyempää). Jos kesken treenikauden tuollaista suunnittelet, se on ihan mahdollista, kunhan keventelyn muistat,

Jos nyt jostain syystä hingut, ei mikään estä tekemästä 20+ km maratonvauhtista edes kolme viikkoa aikaisemmin eli ehdit kyllä toipua siitä, mutta ei siinä hirveästi järkeä ole. Nimittäin tuosta joudut ottamaan kevyemmin vajaan viikon ja sitten alkaakin keventely maratonia varten.

Link to comment
Share on other sites

Kuinka moni tekee pitempiä maratonvauhtisia lenkkejä ennen H- hetkeä?

En ole noita itse ikinä kokeillut, kun maratoneja vasta kolme takana enkä vauhteja ole niin tarkkaan seuraillut.

Tuollainen voisi olla kiinnostava tehdä jolloin saa vähän kuvaa siitä mitä tuleman pitää. Kysymys kuuluukin, että miten pitkiä teette (omat PK:t nyt noin 24-33km) ja kuinka paljon ennen maratonia?

Mä olen juoksennellut PALJON maratonvauhtia kovavauhtisempia pitkiä 20-30km vielä viikkoa ennen maratoonia, enkä usko että näillä on ollut suurtakaan vaikutusta tulokseen. Toisaalta olen myös jatkanut normireeneillä heti maratoonista seuraavalla viikolla. Voi johtua tosin siitäkin ettei koneesta vaan saa vieläkään vauhtia vaikka kuinka riuhtoisi ja maratoonit ei tästä syystä juuri poikkea noista muista lenkkeilyistä. Sitä vastoin paikkojen rikkominen, ja sitä kautta maratonin pilaaminen, onnistuu puristamalla noita lyhyempiä matkoja hyvinkin helposti.. Kaikki riippuu varmaan ihmisestä ja tyypistä.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Johtuen melkein jo perinteeksi muodostuneista 30km-kramppeistani, olen katsonut harjoitteluohjelmaani ja todennut, ettei maravauhdilla mennä kun melko lyhyitä pätkiä ja kaikki pitkät (20-25km) on ollut aina sieltä hitaammasta päästä, joten pääsääntöisesti (poislukien puolikas/vuosi) yllätän kroppani täydellisesti pitkällä ja reippaalla juoksulla maratonissa...(?)

Joten ajattelin, että ohjelmaan pitää saada perinteisen pitkän lisäksi myös pitkää ja kovaa...ehkä sillä saisi pohkeet kestämään vauhtia...pitää sitten ilmeiseti seurata tarkemmin palautumista....näillä mennään vähän aikaa

Link to comment
Share on other sites

Niiden,joita pitkät maratonvauhtiset harjoituslenkit kiinnostavat, ja niiden, jotka arvelevat heikon kohtansa löytyvän sellaisten puutteesta, kannattaa ehkä googlata "run your best marathon really". Kyseinen Running Timesin artikkeli oli klassikko jo syntyessään ja itse ohjelma - 3 x 3 vkoa + 3 vkon loppukevennys (joka on jätetty vapaasti tehtäväksi) - löytyy viimeiseltä sivulta.

Nimim. "Ei omaa kokemusta"

Link to comment
Share on other sites

Kun juoksukilometrejä ei ole kauheasti tullut niin kävin eilen juoksemassa reilun puolikkaan ajateltua maratonvauhtia, jotta sain kuvan omasta kunnosta ja miltä tuo 4,30 min/km vauhti tuntuikaan. Vaikka aikaa maratoniin on vain 10 päivää en usko, että tuolla lenkillä on mitään vaikutusta itse suoritukseen. Tänään aamulla jaloissa hieman tuntui, mutta menen ihan normaalin "treeniohjelman" mukaan. Voin sitten maratonin jälkeen raportoida kuinka hyvin tämä testijuoksu piti paikkaa ja oliko sitä viisasta tehdä näin lähellä itse kisaa.

Link to comment
Share on other sites

Itse kokeilen lauantaina (7pv ennen) 16km 3.20-maravauhtia (4.44), eli ehkä karvan verran kovempaa menoa, kun mitä itse kisassa (Finlandia) lähden liikkeelle. Jos tuo LA-vauhti tuntuu hyvältä, niin mistä sitä tietää vaikka lähtisinkin tuota vauhtia liikkeelle. Todennäköinen alkuvauhti on kuitenkin n.4.50/km.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy