Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Rullaluistelu


Prefontane
 Share

Recommended Posts

No, nyt on sitten rullistelukausi avattu.

Aamulla töihin 11 km valuttelua.

Oulunkylästä Otaniemeen Pasilan kautta menee reitti. Oli aika hyvässä kunnossa. Pari tietyöreikää kadun leveydeltä ja parissa kohtaa hiekat sutimatta. Eli tarkkana saa kyllä vielä olla.

Paljon puhutaan pyöräilyn eduista, mutta kyllähän tuo rullistelukin on varsin kehittävää ( tai palauttavaa ) oheistreeniä juoksijalle.

Aika samantyyppistä harjoitustahan kroppa siinä saa, mutta pieniä erojakin toki on....ja mielestäni rullistelun hyväksi.

Kun ollaan selkeästi jalkojen päällä vahvistuvat ne kestämään juoksuakin paremmin. Myös koordinaatio paranee, mikä on tärkeää varsinkin hieman reippaammassa juoksussa.

Mutta pari varoituksen sanaa on aina paikallaan kun puhutaan rullaluistelusta. Kannattaa OPETELLA ensin luistelemaan ennenkuin menee

liikenteeseen. Tänäkin keväänä olen nähnyt risteilyohjuksia jotka vaarantavat sekä itsensä että muut tielläliikkujat. Risteilyohjuksilla en tarkoita niitä kovaa menijöitä, joita on onneksi aika vähän ( ja jotka autolijat korjaavat ennenpitkää konepeltinsä päälle ) vaan tätä suurta joukkoa hiljaa, mutta epävarmasti koheltavaa porukkaa, josta ei koskaan pysty päättelemään mihin suuntaan se seuraavaksi horjahtaa.

Eli muistakaa ETTE OLE EDELLEENKÄÄN YKSIN liikenteessä.

Jos keskitytte jalkoihinne ette todellakaan voi samanaikaisesti ottaa muita tielläliikkujia huomioon.

Kaikista näistä "ikävistäkin" sanoista huolimatta rohkeasti vaan ulos nauttimaan hyvistä ilmoista ja liikunnan tuomasta riemusta.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä vaan.

Minäkin olen kesäisin jonkun verran rullaillut sauvojen kanssa, nimenomaan silloin kun noita pikku jalkavaivoja on ollut.

Tänä kesänä voisi olla myös ihan paikallaan, koska samalla saisi tekemistä myös yläkropalle josta taas voisi olla apuja uintia silmällä pitäen...?

Mutta voipi olla, että uinti-pyörä- ja juoksulenkeissä kyllä kuluu aika sen verran mukavasti, että mitään suht säännöllistä ei pysty tekemään rulliksien kanssa...

Link to comment
Share on other sites

Juu...ja sauvojen kanssa voi vetää hieman pitempiäkin treenejä ilman pelkoa esmes polvien ylirasittumisesta.

Ja vatsa tykkää ylämäistä !

Onnea tulevaan kisaan, Jiivee.

Mielenkiintoista nähdä mitä monipuolistunut harjoittelusi saa maratonilla aikaan. Voi kulkea yllättävänkin hyvin.

Kiitos vaan!

Olo tuntuu levolliselta ja kunto ihan hyvältä. Juoksumäärät ja tehotkin on pudonnut aika roimasti, kun taas sitten uintia ja fillaria on tullut lisää. Että mielenkiinnolla itsekin lähden reissuun. Eniten arveluttaa tuo koko kevättalven kiusannut jalkavaiva. Mutta jos se on treeniä kestänyt niin kai se yhden marankin kestää...!

Muistahan nyt itse, ettet siirry suoraan pilkistä uisteluun että kerkiät treenaamaankin välillä... 8)

Link to comment
Share on other sites

Itse olen ajatellut hommata rullaluistimet kesäksi myös, mutta en valitettavasti tiiä niistä mitään. Sen verran innostuin menneenä talvena luisteluhiihdosta, että jo silloin ajattelin että rullikset voisi olla hyvä tapa pitää edes hieman saman tyylistä reeniä kesän yli.

En vielä tiedä tuleeko sauvat olemaan mukana vai ei, mutta kysymys siihen liittyen. Onko ne kahdet eri luistimet jotka sopii joko sauvoilla tai ilman rullailuun vai meneekö se ihan hifistelyksi jos hommaa molempiin tarkoitukseen omat? En siis millään viitsisi kaksia hommata, joten sitten täytyy päättää kummanlaiset ne tulee olemaan jos niillä on iso ero.

Ja seuraavaksi, mitkä on merkitseviä ominaisuuksia joita kannattaa otta huomioon luikkareita hommattaessa (tietysti kengän istuvuus, mutta entä muuta) ja mistä hintahaarukasta kannattaa luistimia katsella, ettei heti tartte vaihtaa "parempiin". :oops: :viheltely

On nimittäin toisinaan melko raskasta perustella tuon tuosta vaimolle, että miksi minun pitää saada uudet sitä sun tätä ja häntä en raaski viedä esim syömään/juomaan/tanssimaan tjsp. :ruokaa :juom :kitara :pusu

Rookie

Link to comment
Share on other sites

En vielä tiedä tuleeko sauvat olemaan mukana vai ei, mutta kysymys siihen liittyen. Onko ne kahdet eri luistimet jotka sopii joko sauvoilla tai ilman rullailuun vai meneekö se ihan hifistelyksi jos hommaa molempiin tarkoitukseen omat? En siis millään viitsisi kaksia hommata, joten sitten täytyy päättää kummanlaiset ne tulee olemaan jos niillä on iso ero.

Ilman sauvoja rullailuun soveltuu parhaiten mun mielestä rullapikaluistinkengät. Rullaluistelutekniikka vaatii liikkuvan nilkan, sekä kovan napakasti istuvan kengän. Sauvaluistelussa jalkatekniikka on erilainen, eikä noilla mainituilla ominaisuuksilla ole niin paljoa merkitystä, mutta kyllä jotkut sauvailijatkin käyttävät rullapikaluistimia.

Ja kyllä, kilpaluisteluun tarkoitetut vehkeet ja rullistekniikan harjoittelu menee hifistelyksi, välineet ovat melko arvokkaita ja siihen saattaa jäädä koukkuun. Erikoistuneita valmistajia ovat esimerkiksi Bont, Mogema ja Powerslide, vaikka nämä kuntoluistinten valmistajat tekevät kisavälineitä myös.

Kuntoluistinten valtamerkkien perusmalleille tyypillinen pehmeä nilkkatuellinen kenkä on ihan hyvä yleisluisteluun sauvoilla tai ilman. Luistelun alkuun pääsee näillä helpommalla, eikä maksakaan niin paljoa.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos ensi hätään, mutta piinaan vielä...

Jos puhutaan kuntoluistimista niin silloin merkkejä ilmeisesti on esim. Salomon, K2, Crazy Creek.... what ever?

Jos noista ajattelee hintaluokkaa ovh n. 200€, niin mitä silla saa? Vai kannattaako heti suosiolla siirtyä katselemaan kalustoa jostakin toisesta hintaluokasta?

Rookie

Link to comment
Share on other sites

Jos noista ajattelee hintaluokkaa ovh n. 200€, niin mitä silla saa? Vai kannattaako heti suosiolla siirtyä katselemaan kalustoa jostakin toisesta hintaluokasta?

Hyvällä säkällä tuolla saa laadukkaat "viimevuotiset" luistimet.

Itse ottaisin mieluiten luistimen, jossa on:

- jalkaterän osalta napakasti istuva kenkä

- ei ole mitään härveleitä (esim. jousituksia, erikoisjarrusysteemejä)

- oikeat kikkailemattomat nauhat (jotka vaihtaisin vahattuihin)

- liikkuvuutta mahdollisimman vähän rajoittava nilkkatuki, erityisesti eteen

- sivuttais- ja pituussuunnassa säädettävä kiskon paikka

- jyrsitty alumiinikisko

Kiskosysteemeistä 4x90mm saattaisi olla mieluisin valinta "kuntoluistimeen", mutta tällä olisi sitten enää vähemmän merkitystä.

Link to comment
Share on other sites

Pari kesää tuli luisteltua ilman sauvoja. Sitten otin sauvat mukaan. Korkeat varret luistimessa tekivät sauvoilla luistelun jotenkin tönköksi, mutta tulihan tuota harrastettua kuitenkin sen verran, että yhdet luistimet on loppuun luisteltu. Sitten pääsin kokeilemaan sisarellani olevia matalavartisempia Salomonin luistimia, jotka on tarkoitettu juuri sauvarullaluisteluun. Olipas mahtavat, luistelu muuttui vaivattoman sulavaksi. Luistinten ovh oli päälle 300 eur, mutta ne oli ostettu vanhana mallina ja hintaan ~ 200 eur.

Mä ainakin suosittelisin ostamaan nuo matalavartisemmat, jos vaan meinaa sauvojen kanssa luistella. Unohda ne halvimmat muovirimpulat, niillä ei tee mitään. Tai sitten toinen vaihtoehto on rullasukset, jos kerran hiihdosta muutenkin tykkää. Rullasuksilla meno on raskaampaa, rullaluistimet ovat huomattavasti vaivattomammat. Itse olen nyt ostamassa rullasuksia, ~200 euroa tipahtaa niihin. En ole "kruisaillut" rulliksilla pitkin kaupunkia, vaan käyttö on ollut puhdasta treeniä, joten senkin puolesta koen rullasukset käyttööni ja tavoitteisiini sopivammiksi.

Ja näyttäkööt sitten kuinka hassulta tahansa, mutta kypärää, kyynär- ja polvisuojia tulen käyttämään myös suksilla ollessani! Sen verran tuota lahoa pääkoppaani rakastan ja inhoan muutenkin asfaltti-ihottumia. Kertaakaan en tosin ole nurin heittänyt rullaluistimillakaan, mutta eihän sitä koskaan tiedä...

Link to comment
Share on other sites

joo, kyllä yksillä rulliksilla pärjää. itse rullailen pääasiassa sauvojen kanssa. ostin viime kesän loppualesta 5-rullaiset salomonit. ovat tuolla tien päällä ihan hyvät. sauvoissa olen siirtynyt lyhyempiin, ovat samat millä hiihtelen talvella perinteistä. pitkillä sauvoilla tahtoo rasitus helposti siirtyä enempi ylävartalolle.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. nyt en oikein ymmärtänyt että miksi rullaluisimilla sauvojen kanssa tarvitttaisiin matalavartisemmat kengät kuin varsinaisesti luistelussa. Tosin kyllähän Fischerin S9000:set talvella hiihtäessä tuntui mukavammilta kuin aiemmat korkeampivartiset monot...Onkohan minulla koko homma jotenkin täysin hukassa kun luistellessa asentoni on paljon kyyrympi kuin sauvojen kanssa luistimilla hiihdellessä ja nimenomaa silloin kaipaisin vähemmän rajoittavia/matalampia varsia kuin mitä noista nykyisistä "fitness"-rullaluistimista löytyy.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. nyt en oikein ymmärtänyt että miksi rullaluisimilla sauvojen kanssa tarvitttaisiin matalavartisemmat kengät kuin varsinaisesti luistelussa.

Tai miksi ylipäätään luistimessa tarvitaan varret, jos kenkä on riittävän hyvä?

Mulle ainakin fitness-luistinten kanssa teknisiä ongelmia luistelussa ilman sauvoja aiheuttaa ulkoterän kaarto eli siis niin sanottu tuplapotkun sisäpuristus. Tämä johtuu mun mielestä ennemminkin pehmeästä kenkäosasta, kuin siitä nilkkatuesta. Nilkkatuenhan voi tarvittaessa jättää löysälle tai kokonaan kiristämättä, jotta se ei haittaa niin paljoa.

Tekniikkaa harjoitellessa fitnessluistimella en saanut tuohon sisäpuristukseen oikein mitään järkeä, vaikka pari kesää sitä väkersin. Sitten kun vaihdoin kilpaluistimeen, niin oppimisnopeus nousi hurjasti. Fitnessluistimena oli Salomonin Vitesse, joiden pitäisi olla ns. "melkein kilpaluistin" mid-cut varrella.

Link to comment
Share on other sites

Itse pidän nilkat hyvin tuettuna niin rulliksissa kuin tavallisillakin luistimilla pelatessa kaukalopalloa.

Tiedän että teräkulmat voivat silloin olla väärät, mutta pystyn ainakin ponnistamaan nilkka SUORANA", mikä ei rasita/löysytä sitä.

Tuplapotkun erinomaisuudesta en kyllä perusta pätkääkään.

Siis ainakaan suoraosuuksilla.

En tiedä miksi nilkan tukeminen haittaisi kuntoluistelijaa.

Kilpaluistelijoilla asia on tietysti ihan eri asia, varsinkin sprinttereillä.

Mutta kun mennään tunteja maantievauhtia niin nilkka kannattaa mielestäni siis tukea jo vammautumisenkin ehkäisemiseksi.

Tämä on siis ihan henkilökohtainen mielipiteeni ja taitaa kyllä taas sotia yleisesti hyväksytttyjä käsityksiä vastaan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy