Jump to content
Juoksufoorumi.fi

liikaa kivoja lajeja!


nannatin
 Share

Recommended Posts

Aloitin hölkkäämisen noin vuosi sitten ja nyt alkaisin kiinnostaa valmistautuminen puolimaratoniin syksyllä 2011. Ongelmana on mieleenkiinto monia muita lajejakin kohtaan. Etenkin tällä hetkellä kuntonyrkkeilyn aloittaminen kiinnostaisi, mutta nettisivuja selattuani näyttäisi seuroilla olevan 2-3 harjoitukset viikossa.

Olen aiemmin tykästynyt yliopiston ilmaisiin aerobic (maanantaisin 1,5-2h, rankahko) ja latinobic (torstaisin 1h, kevyt/kohtalainen). Lisäksi pari kertaa kuussa on mukava käydä uimassa 1,5-2,5km. Nyrkkeily voisi varmaan korvata lihaskuntoharjoittelun kokonaan pois ohjelmasta, sillä aerobissä on n. 45min lihaskunto-osio (välillä myös latinobicissä).

Mutta miten ihmeessä tähän saisi vielä sovitettua juoksun?! Jostakin on kai vaan pakko luopua, sillä järkikin sanoo, ettei tämä kroppa tuollaisia harjoitusmääriä kestä. Monipuolisuus kuitenkin on jotain niin ihanaa.

Haluaisin laatia järkevän ohjelman, sillä mitään sepon valmiita ohjelmia tässä tilanteessa on ilmeisesti turha alkaa noudattamaan. Juoksua pitäisi olla ilmeisen reilusti, sillä pisimmät hölkkälenkkini ovat tähän mennessä olleet vasta 9km luokkaa.

Miten paljon noilla lajeilla pystyisi korvaamaan normaalista juoksuohjelmasta? Harjoitteluaikaa olisi kuitenkin reilusti tarjolla puolimaratonia ajatellen.

Link to comment
Share on other sites

Jos pari kertaa viikossa käyt talvikaudella jumpissa, niin pari juoksukertaa mahtunee mukaan vielä viikkoon. Siinä jää vielä ruhtinaalliset 3 lepopäivää. Jumpissa usein syke nousee korkealle, joten vauhdikkaampaa juoksua ei paljon jumppakaudella tarvita. Siispä kaksi pk-lenkkiä viikkoon. Toinen pitkä (1,5 h tai yli) ja toinen peruslenkki 45-60 min. Molemmat leppoista vauhtia. Jumpat ehkä jäävät kesäkaudella pois, jolloin ensi kesä olisi aikaa keskittyä juoksuun ja juosta nelisen kertaa viikossa. Ei puolimaratonille maata kaatavaa treeniä tarvita.

Link to comment
Share on other sites

Tee ensin selväksi itsellesi se, haluatko juosta puolikkaan läpi vai aikaa.

Jos aikaa niin sitten pitää olla juoksua enemmmän. Talven voit mennä muilla lajeilla ja tosiaan pari juoksukertaa viikkoon. Keväällä sitten lisäät juoksua.

Jos läpi niin sitä juoksua ei edes tarvi olla kovin paljoa. Jos nyt jo 9km lenkki menee niin valmiudet puolikkaan läpipääsyyn taitaa olla jo nyt.

Itse olen ensimäisen puolikkaan mennyt läpi sillai, että talvi hiihtoa. Totaalitaukoa huhti-toukokuussa 6 viikkoa ison leikkauksen takia ja 3-4 viikkoa juoksua ja läpi meni. Eli jos tavoite on pelkästään päästä hyväkuntoisena maaliin, minulle riitti ekalle vuoden juoksukilometreiksi varmaan ..ööö...olisinkohan ehtinyt juosta 150-200km jos sitäkään.

Monipuolisuus on hyväksi. Muista aina se, että juoksutapahtumat mittaavat vain juoksukuntoa.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksista :)

Tavoitteena ei ole mikään aika, olisi vaan niin hienoa ylipäätään pystyä juoksemaan koko matka. Ja kesällä hölkkääminen (ja satunnainen lihaskuntoharjoittelu) ovat pääliikuntamuodot, kun uiminenkin menee järvessä useimmiten pelkäksi polskimiseksi.

Kuntonyrkkeily (tai suunnistus :D) pyörii edelleen mielessä. Harrastaako kukaan lajia, miten rankkoja treenit ovat ja miten monta kertaa viikossa niitä yleensä on?

Jos siihen päätyisin mukaan niin 2h aerobic tipahtaisi ohjelmasta suhkot varmasti pois. Tosin kunto on noussut huimasti siitä kun kävin aktiivisesti kyseisillä tunneilla, joten ehkä se tuntuisi nykyään suht letkeältä. Juoksun yhdistäminen jumppailuun on hieman haastavaa, jos ei lähde kiertoteille sillä jumpasta kotia ois tarjolla palauttava 1km ylämäki.

Link to comment
Share on other sites

Kuntonyrkkeily (tai suunnistus :D) pyörii edelleen mielessä. Harrastaako kukaan lajia, miten rankkoja treenit ovat ja miten monta kertaa viikossa niitä yleensä on?

Joskus aikaa sitten tuli kokeiltua puoli vuotta. Voi olla eroja eri salien välillä, mutta kyllä ne harjoitukset, joissa kävin oli ihan kunnon treeniä, eli hengästyi ja hiki virtasi ja lihakset väsyi mukavasti. Aika hyvää lihaskuntotreeniä tuo on. Harjoituksen rankkuuteen pystyy vaikuttamaan paljon itse. Harjoituksia taisi olla kahdesti viikossa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy