Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
jamaatta

Kompressiosukat ultrailussa

Recommended Posts

Kuinkas laajalti noita kompressiosukkia käytetään ultrilla? En ole oikein kunnolla koko sukkiin perehtynyt (lue: edes pitänyt kädessäni), ehkä siksi että ne näyttää hintsun verran hassuille... ;) Mutta taisi jäsen 226 just Lappland Ultran rapsassaan mainita, että käytti sukkia juoksussaan ja samoin valtaosa kanssakisailijoista. Ja onhan noita mainintoja tainnut olla muillakin ultraajilla, mutten ole asiaa kunnolla rekisteröinyt mielessäni.

Olenko minä siis taas tipahtanut kehityksen kärryiltä!?

Tai oikeammin, voisiko joku edes kertoa, mihin suuntaan se kärry meni ja onko siitä jo montakin vuotta..? :hali_hehe:

Mielenkiintoinen aihe. Asia kiinnostaa minuakin koska tuota kompressiosukka-kehityskärryä en ole edes nähnyt. Ja koska suurimmat ongelmat juoksussa tulee olemaan varmaan juuri noissa pohkeissani niin hyötyjä ja haittoja olisi kiva kuulla käyttäjiltä.

Jatossu jotain mainitsi Tku-Hki välillä asiasta, mutta enhän minä enää muista mitä. Vielä en ole laittanut hankintalistalle. Harkinnassa kyllä.

Käytin kompressiosukkia E24h:ssa ja Suomijuoksussa. En kyllä ole huomannut että niistä jotakin apua olisi ollut, mutta eipä niistä haittaakaan ole ollut. Minulla on kahta eri merkkistä kompressio sukkaa. Myöskään noista tavallisista sukista ei ole huonoa sanottavaa. Tosin minulla on vasta vähän kokemusta ultrista. Eikä yli 24h:n ollenkaan. Ehkäpä ne useamman vuorokauden juoksijat ovat niitä käyttäneet. Kiinostaa aihe minuakin kovasti kun pohdin sukka vaihtoehtoja Spartathlonia varten.

Olenko minä siis taas tipahtanut kehityksen kärryiltä!?

Olet!

Mulla on ollut käytössä kompressiosukat käytössä ultran alkumatkasta kaikissa hyvinmenneissä ultrissani. Niistä on tullu jo jonkinlaiset "onnen amuletit", joita ilman en enää voi startata pidemmille matkoille. Käytössä siis näissä:

Bornholm 48h

Spartathlon

Endurance 24h

Brive mm 24h

Sukkaa olen käyttänyt vain osan matkaa. 8-12h alusta lähtien. Oma fiilis on, että jalat ovat tuntuneet paljon fressimmiltä ekan puolen päivän jälkeen, mitä ne ois ilman sukkia. Tätä en takaa, sillä jo oma suoritustaso, ja voimatasokin jaloissa on kehittynyt vuoden aikana. Syy, miksi en ole käyttänyt sukkia koko matkaa on se, että omaan vielä herkästi tulehtuvat nilkan etuosan jänteet, alkaa sukut (paine?) herkistämään jänteitä 8-12h jälkeen. Vaikka tulehdusta ei sitten ole noissa tullutkaan, on vanhassa vara parempi ja normisukat jalkaan. En ole siis ottanut sitä riskiä, että jatkaisin tuntemuksista huolimatta ja saisin massiiviset tulehdukset nilkkoihin.

Näin mulla. Ehkä herkistä jaloista huolimatta saisin juostua noilla kisan loppuun vielä joskus...

Suosittelen kokeilemaan, mutta varauksella!

Minä ostin sukat Jukoanviestistä 2010, joten kokemusta on vasta yksi 32 km lenkki ja yksi 100 km kisa. Minullakin on ongelmia nilkan etupuolen kipeytimisenä. Tuo kohta ei ole kipeytynyt noilla sukilla, mutta Ruotsissa oli hieman kivun alkua havaittavissa. Ehkä minunkin kannattaisi siirtyä normaaleihin sukkiin esim. 24 h juoksun puolivälissä. Uskoisin kuitenkin, että tuo kompressiosukka estää jalan turpoamista juoksun aikana, ja vähentää kisan jälkeistä turvotusta. Tuskin sillä on mitään hyötyä kisan vauhtiin, mutta vammojen siirtäminen kauemmaksi startista saataa olla merkittävä hyöty. Ensimmäistä kertaa näin noita sukkia ruotsalaisilla vuonna 2007 E24 kisassa. Nyt niitä käytti Lapland Ultrassa lähes jokainen. Sukkieni hinta oli 19 euroa, ja kantapäät ovat kestäneet nuo kaksi juoksua varsin hyvin. Yleensä minulla menee sukkien kantapään hyvin nopeasti huonoiksi, koska kantapäissäni on koteloituneet, ja vaivaamattomat bursiitit vuosimallia 1983-1985. Nuo bursiitit rikkovat myös kenkien kantakupit 200 - 500 kilometrillä.

Jaa-a, tuskin tohdin mokomia kokeilla Kaustisilla ihan kylmiltään. Eilen Kivitippu Ultralla noista olisi voinut tietty testata, mutta se juna meni jo. Mulla on ollut vasemmassa jalassa just tuollaista nilkan etupuolen kipeytymistä ja tulehtumista, ekalla satasella enemmän, tokalla paljon vähemmän ja eilenkin oli matkan päällä pieniä tuntemuksia. Tänään ei kyllä enää kotona käppäillessä tunnu kipua.

Minun pitäisi kai testata kompressiot sitten joskus Kaustisten jälkeen jollain pitkällä lenkillä tai vaikka Finlandialla (jos sinne ehdin Kaustisilta toipua).

Miksi tyytyä pelkkiin sukkiin, kun voi 'kompressoida' myös reidet.

http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/2XU_Mens_Elite_Compression_Tights/5360042763/

Mulla oli keväällä ongelmia takareiden kanssa, mutta kompressiotightseilla pystyin juoksemaan ihan hyvin. Tavallisilla trikoilla alkoi reisi vaivata muutaman kilometrin juoksun jälkeen.

Jos näin E24:ssä oikein, niin norjalainen miesten voittaja juoksi linkin tapaisilla kompressiotightseilla.

Mulla oli keväällä ongelmia takareiden kanssa, mutta kompressiotightseilla pystyin juoksemaan ihan hyvin. Tavallisilla trikoilla alkoi reisi vaivata muutaman kilometrin juoksun jälkeen.

Jos näin E24:ssä oikein, niin norjalainen miesten voittaja juoksi linkin tapaisilla kompressiotightseilla.

Nämähän on Skins kopio. Kannattaa ostaa aito hyväksi koettu merkki. Skins housuja saa eri tarkoitukiin ja lämpötiloihin.

Nämähän on Skins kopio. Kannattaa ostaa aito hyväksi koettu merkki. Skins housuja saa eri tarkoitukiin ja lämpötiloihin.

Ei ole kokemusta eikä siis mielipidettäkään kummastakaan merkistä, mutta niin Perrin mainitsema Gjermund Sørstad (maraton 2.31; MM24h 2010: 230 km) kuin toinen norjalainen Jon Harald Bergekin (MM24h 2010: 255 km; Spartathlon 2009: kolmossija ajalla 25.09) käyttävät Skinsejä.

Muokattu