Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Liian nuori maratonille

Herrandy
 Share

Recommended Posts

Tervehdys!

Onko maraton tyhmä idea jo 21-vuotiaana? Olen harrastanut yli puolet elämästäni koripalloa ja muuta monipuolista urheilua ja olen fyysisesti ja henkisesti hyvässä kunnossa, kokemusta pitkistä matkoista ei kuitenkaan löydy.Nyt kuitenkin kiinnostais käydä testaamassa kunto maratonilla, tarkoitus olisi siis juosta iha rauhallisesti ja enkä todellakaan aatellut lähteä yrittämään mitään alle kolmen tunnin aikaa :D.Eniten kiinnostaisi onko elimmistö tän ikäisenä ehtiny tarpeeksi kehittyä tälläistä rasitusta varten, kaikki lihas- ja nivelsäryt maratonin jälkeen on tietenkin iha normaaleja.

Ok ikä. Kun olet liikunnallinen nuori, niin kannattaa pitää mielessä että maraton testaa yhtä paljon jalkojen iskunkestävyyttä kuin kuntoa. Pitkiä lenkkejä sisään, mistä osa myös asfaltilla, niin ei ole ongelma. Esim. 90 min pallon perässä ja 4h maratonjuoksua on eri laji.

Totta, mulla oli jo HCM muistaakseni vuosimallia 1998 maksettu ja olisin juossut sen 22-vuotiaana oikeastaan muutamalla pitkäkestosella lenkillä. Silloin kun piti niillä omilla lenkeillä aina mennä vaan kovaa. Coopertaso oli se karvan alle 3200m, ja 4h:n alitusta olisin lähtenyt kokeilemaan. Samankuntoinen kaveri vetikin sen aikaan 3.5x. Itseltä jäi juoksematta, kun toinen jalka meni rikki siinä vaiheessa kun kokeilin hieman pidempää lenkkiä (25-30km pari kolme viikkoa ennen maratonia) ilman että oli takana juuri yhtään noita +10 kilsasia.

Oikeastaan vasta viime vuoteen asti elin siinä uskossa, ettei omat jalat kestä pitkänmatkan juoksua. Nyt vanhemmalla iällä olen tajunnut, että kyllä ne kestää ja ei noita pitkiksiä huvikseen juosta, ja että joskus voi myös mennä vähän hiljempaakin. Ehkä vähän vanhempana ymmärrän, että voisi mennä vieläkin hiljempaa...

Jos tavoitteenasi on lähinnä kokeilla maratonin läpäisemistä eikä mitään ihmeellisempiä kilpailullisia tavoitteita, niin mikäs siinä. Itsekin tein tuon ollessani 20v, jolloin muutaman kuukauden valmistautumisella lähdin juoksemaan HCM:n tavoitteeena päästä vain viiden tunnin aikarajan alle. Se menikin hyvällä marginaalilla, vaikka homma menikin loppupuolella välillä kävelyksi. Systemaattisemmin juoksua aloin harrastaa vasta paljon myöhemmin. Pidän tuota joka tapauksessa positiivisena kokemuksena kaiken kaikkiaan.

Itse koristaustaisena juoksin neljän kk:n treenin jlk kakskolmosena maratonin vajaaseen kolmeen ja puoleen tuntiin. Ilman tota lajispesifiä treeniä olisi aika ollut varmaankin neljä ja puoli.

Eli tärkeintä sulle itsellesi on päättää miksi maran juokset: Jos jatkat pallon peluuta aktiivisesti, ei maratreenistä ole hirveästi iloa -vie pompun ja räjähtävyyden hieman kärjistäen. Silloin kannattaa pitää +20km lenkit suht vähissä ja odottaa kärvistelemistä maratonia juostessa. Jos taasen aktiivitreeni koriksen kanssa on jäämässä taakse, niin sitten kannattaa uhrata muutama kuukausi hyvän treeniohjelman parissa, jotta saat hyvän kokemuksen, kuntoon nähden kelpo ajan ja mahdollisesti uuden mukavan harrastuksen. Mä ainakin koukutuin.