Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
MarkoA

Pyöräjuttua

Recommended Posts

...ja jatkoa edelliseen. Eli eilen ajettiin Siikajoella Raahen Tempo aurinkoisessa ja tuulisessa säässä. Omaan ajoon jotakuinkin tyytyväinen, vaikka tavoitteesta jäinkin. Aika oli 40:40 (vs 41:18 viime vuonna) joten omasta tavoitteesta jäin 40sek.

On se tuo tempoilu raakaa hommaa... huh huh!

...ja jatkoa edelliseen. Eli eilen ajettiin Siikajoella Raahen Tempo aurinkoisessa ja tuulisessa säässä. Omaan ajoon jotakuinkin tyytyväinen, vaikka tavoitteesta jäinkin. Aika oli 40:40 (vs 41:18 viime vuonna) joten omasta tavoitteesta jäin 40sek.

On se tuo tempoilu raakaa hommaa... huh huh!

Hyvä vauhti on ollut :) Raaheen olisi ollut mukava lähteä kokeilemaan pyörän kulkua, mutta Roosa oli Pajulahdessa nuorten leirillä, joten siellä tuli itsekin notkuttua (ja jotain pikku lenkkiä heitettyä siinä sivussa). Kuinka tarkkaan ne syynää pyörät näissä kotimaan kisoissa? Ei taida triathlon-säädöillä viivalle päästä?

http://tomtri.blogspot.com/

Kuinka tarkkaan ne syynää pyörät näissä kotimaan kisoissa? Ei taida triathlon-säädöillä viivalle päästä?

Kyllä ne kytätään pilkulleen pykälien mukaan, ei kannata ilman työkaluja ja riittävää säätöaikaa tripyörällä yrittää. Ja sitten jos erehtyy maantiepyörällä tempoviivalle, niin siitäkin ne hoksaavat, että tangon päästä puuttuu tulppa ja tulevat itkemään, että tuo on sitten korjattava ennen huomista yhteislähtöä ;D

Nyt olis hyvät neuvot tarpeen, koska kohta luovutan tän pyöräilyn (eli siis myös triathlonin) suhteen (mikä nyt sinänsä sopisi tietysti kuvaan, kun meillä naisilla nyt vaan on tää luovuttajamentaliteetti).

Eli oon nyt tässä viimeisen kymmenen pyörälenkin aikana vaihtanut renkaan kahdeksan kertaa (tai oikeastaan viimeisen vuoden aikana jonkun 20), mikä on ehkä vähän liikaa, varsinkin kun nykyään en enää tarttis sitä renkaanvaihtoharjotustakaan. Ja miten tähän on tultu:

Ongelmat alkoi sen jälkeen, kun mulle kerrottiin, että pitäisi ajaa korkeammilla kuin kuuden barin paineilla. Siitä lähtien oon käyttänyt tollasta 7-8.5 baria. Ensin vannenauha luisui pois paikaltaan. Sitten uusi vanneteippi teki saman, eli meni ruttuun isoilla paineilla yhdestä kohdasta. Sitten käytin kaikkia mahdollisia kemikaaleja (voittaja on THF), jotta sain teipin liiman irti vanteesta ja laitoin nauhan uudestaan ja nyt yritin painaa sen kaikkia mahdollisia työkaluja ja voimaa käyttäen kiinni vanteeseen. Ei auttanut, vaan sama toistui, nauha rutussa lenkillä. Vierailu taas kemman labraan ja hommasin veloplugit. Samalla pesin vanteen ja ulkorenkaan mahdollisista hiekan muruista, tarkistin plugien reunat käsin, ettei ole teräviä reunoja, sisäkumi ei ole jäänyt ulkorenkaan reunan alle, jne, kaikki mahdollinen, mitä keksin, on tarkistettu (joka kerta siis käyn nää läpi).

Sama setti on silti jatkunut, eli vaihdan lenkillä renkaan -> käsipumpulla ei saa kovia paineita, joten loppulenkki menee kivasti -> kotona pumppaan ennen seuraavaa lenkkiä kunnon paineet -> vartin pyöräilyn jälkeen vaihdan sit taas lenkillä rengasta.

Tämänpäiväisen tutkimuksen perusteella reikä on siinä renkaan sivussa, mutta vaikka kuinka yritän tunnustella sormilla vannetta ja rengasta, en niissä mitään terävää tunne. Ikävä kyllä en nyt osaa sanoa, onko rengasrikot aina olleet ihan tossa samassa kohdassa. Voin toki mennä sen renkaan kanssa pyöräliikkeeseen, jos ne osais auttaa, mutta kokemuksen mukaan ei mua niissä oteta vakavasti.

Olisko jotain ideoita?

Kerros tarkempia speksejä..Minkäslaiset renkaat ne olikaan? 23mm? Millanen koko siinä sisärenkaassa? Vanteet? Oletkos kokeillut erilaisia sisä-/ulkorenkaita? Milläs olet pumppaillut niitä? Kummallista, joku siinä on kyllä pielessä..

Muokattu

Veikkaan survot rengasraudoilla sisäkumin rikki vaihtotilanteessa. (mikäli nuo vannenauhakuviot on OK, Veloplugsit on myös mulla pelittäneet ongelmitta)

Paineita ei sit kannata liikaa avorenkaaseen laittaa. Vaikkapa mulle 60kg on 7bar kumissa riittävästi, 80kg voi sit laittaa 8bar. Liian kovilla paineilla myös renkaan rullaus ja varsinkin ajomukavuus alkaa jo huononemaan.

Muita scenarioita:

Mikäs ulkokumi on käytössä? Esim mulla Misukan Pro3Racet on hullun tiukat laittaa vanteelle -> voi jäädä sisäkumi helposti väliin ja paukkuu.

Yksi mikä voi myös auttaa on talkkia sisäkumiin. Asettuu siten pumpattaessa paremmin vanteelle ja ulkokumiin.

Toisenmerkkisiä rengas"rautoja" voi myös kokeilla. Ite luotan halpoihin Taxcin muovisiin läpysköihin.

Kerros tarkempia speksejä..Minkäslaiset renkaat ne olikaan? 23mm? Millanen koko siinä sisärenkaassa? Vanteet? Oletkos kokeillut erilaisia sisä-/ulkorenkaita? Milläs olet pumppaillut niitä? Kummallista, joku siinä on kyllä pielessä..

Tässäpä näitä,

WHEELS Shimano WH-R500

TIRES Continental ULTRA SPORT 23x622 (näitä en oo kokeillu erilaisia).

Sisäkumeja on kyllä riittänyt erimerkkisiä tossa määrässä, mitä nyt mistäkin pyöräkaupasta oon saanu, viimesimmät pari on ollut Schwalbe sv20 extra light, mutta muita merkkejä on siis ollut reilusti, koko on se normi 28 tuumaa ja leveydenkin tajuan aina tarkistaa. Ihan normi jalkapumpulla pumppailen (paitsi sielä lenkillä...) , enkä koskaan kuitenkaan yli sen maksimi 8.5 barin.

Tuo sisäkumin jääminen ulkokumin reunan alle vois tosiaan olla potentiaalinen vaihtoehto jos reikä on kyljessä. Se myös puhkeaa helpommin sitten kun paine on kovempi. Tuo kannattaa aika huolella tarkistaa siinä vaiheessa kun on hyvin matala paine sisärenkaassa. Samoin ne Hackmanin lusikat rengasrautoina kannattaa jättää jos niitä on vielä käytössä ;) Noi Veloplugit pitäis kyllä olla varmat munkin kokemusken mukaan. Jos nämä ehdotetut ei ole syynä niin vaihtaisin vielä nuo ulkokumit kun eivät ole mitään yleisimmin käytettyä mallia ja netissä ainakin näkyvät ihmiset moittivan niitä herkästi kuluviksi ja puhkeaviksi. Esim. nuo Michelin prorace3:t tai vittoria open corsa evo-cx, conti gp4000. Yksi pointti vielä voisi olla se että joidenkin jalkapumppujen mittarit ei ehkä näytä oikein joten kannattaa kenties lainata vaikka jonkun toisen pumppua tai jättää paine kokeeksi alemmas.

Muokattu

Veikkaan survot rengasraudoilla sisäkumin rikki vaihtotilanteessa. (mikäli nuo vannenauhakuviot on OK, Veloplugsit on myös mulla pelittäneet ongelmitta)

Paineita ei sit kannata liikaa avorenkaaseen laittaa. Vaikkapa mulle 60kg on 7bar kumissa riittävästi, 80kg voi sit laittaa 8bar. Liian kovilla paineilla myös renkaan rullaus ja varsinkin ajomukavuus alkaa jo huononemaan.

Muita scenarioita:

Mikäs ulkokumi on käytössä? Esim mulla Misukan Pro3Racet on hullun tiukat laittaa vanteelle -> voi jäädä sisäkumi helposti väliin ja paukkuu.

Yksi mikä voi myös auttaa on talkkia sisäkumiin. Asettuu siten pumpattaessa paremmin vanteelle ja ulkokumiin.

Toisenmerkkisiä rengas"rautoja" voi myös kokeilla. Ite luotan halpoihin Taxcin muovisiin läpysköihin.

Hm, voinko survoa renkaan rikki, kun kestää sen lenkillä tapahtuvan renkaan vaihdon jälkeen lenkin aina sitten loppuun asti (esim. tänään ajelin renkaan vaihdon jälkeen menestyksekkäästi 1h 15min niillä huippupaineilla, mitä renkaaseen käsipumpulla kitkutin)? Jos survoisin rengasraudalla rikki, niin kai se tyhjenis ainakin viimeistään yöllä se rengas, sit kun oon pumppaillu kotona kunnon paineet? Tänään havaitsin rengasongelman 15 minsan ajon jälkeen (ja olin siis pumpannut valmiiksi renkaat jo edellisenä iltana, joten ei se itse pumppauskaan kai voinut olla syypää?).

Ulkokumi on siis Continental ULTRA SPORT 23x622 ja ei se enää niin kovin tiukka oo, kun oon sitä rengasta niin monta kertaa vaihtanut. Rengasrautoina on parktoolit, ja tarkistan nykään oikeesti tosi huolella aina, ettei sisärengas jää väliin, ja jos kyse olis tästä, niin kai se taas se rengas hajoaisi toistamiseen jo sielä lenkillä, vai onko mahdollista, et se jää väliin ja vasta kunnon paineilla sit hajoaa?

Talkkia en oo kokeillu ja ehkä se 7bar on riittävä, mut kun siinäkin jo renkaat hajoaa :cry:. Se toimiva neljä baria ei nyt oikein houkuttais.

Samoin ne Hackmanin lusikat rengasrautoina kannattaa jättää jos niitä on vielä käytössä ;) Noi Veloplugit pitäis kyllä olla varmat munkin kokemusken mukaan. Jos nämä ehdotetut ei ole syynä niin vaihtaisin vielä nuo ulkokumit kun eivät ole mitään yleisimmin käytettyä mallia ja netissä ainakin näkyvät ihmiset moittivan niitä herkästi kuluviksi ja puhkeaviksi. Esim. nuo Michelin prorace3:t tai vittoria open corsa evo-cx, conti gp4000.

Kyllä ne lusikat on jo paremmassa käytössä, usko pois :viheltely: Siis oikeesti. Ehkä mä sitten kuitenkin menen sinne pyöräkauppaan ja asiantuntevasti lausun jotain noista renkaista ja mainitsen sanat kilpailut, kiire, (ehkä valehtelen vähän ja lausun sanan SM-kilpailut, koska saatanhan mä joskus ikäsarjoissa sellaisiinkin osallistua) ja yritän olla paljastamatta, etten tajua oikeasti pyöristä mitään, jottei ne huijaa. Mä kyllä itse asiassa oon havainnut sellasia hapertumia sielä renkaan sivuissa, että ehkä ne olis syytä siksikin päivittää.

Ja onko se muuten normaalia, että vaan takarengas hajoaa?

Muokattu

Takarenkaalla on yleensä etenkin maantiepyörässä enemmän painoa mistä johtuen se hajoaa useammin. Jos ne kerran on hapertuneet niin vaihda ne ulkorenkaat... :) 8.5 baria on kuitenkin niin kova paine että jos ulkorenkaassa on mitään rakoilua niin sinne rakoihin se sisärengas pursuaa välittömästi tai ainakin se ulkorengas tarjoaa paljon huonomman mekaanisen tuen ja suojan. Aika halpa konsti kuitenkin tuo renkaan vaihto jos se helpottaa harrastamista ratkaisevasti. Jos siinä renkaassa (sisä-tai ulko) on jotain pieniä vaurioita niin kokemuksen mukaan ne hajoamiset voi sattua aika sattumanvaraisesti missä vaiheessa tahansa, esim. rengas ollut päällä vuorokauden ja räjähtää yöllä kotona...

Muokattu

Entisenä motocrossarina ja niiden oikeasti tiukkoja renkaita paikalleen vääntäessä, oppi kyllä ainakin tekniikan.

Itse ainakin pumppaan hieman ilmaa sisägummiin, ennenkuin väännän päällirenkaan päälle. Sitten pitää vaan huolta että rengas on kunnolla 'urassa' keskellä vannetta, niin renkaan saa sorminkin päälle. Viimeisenä aina venttiilin kohta, ja silloin kannattaa työntää vähän venttiilistä sisäkumia vanteesta ulospäin, jotta päällirengas menee hyvin uraansa.