Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
MarkoA

Pyöräjuttua

Recommended Posts

Kertokaapas hyvät perustelut miksi kannattaa satsata hiilarirunkoiseen tt-pyörään, eikä tyytyä alu-runkoon?

Suurin ero taitaa olla ajomukavuudessa. Hiilikuitu suodattaa paremmin tien epätasaisuudet. Alurungolla epätasaisella tiellä saattaa tuntua, että paikat irtoavat hampaista, kun hiilikuitu täryttää vain pikkaisen.

"Alurunkoisen voisi laittaa huolettomasti traineriinkin kiinni talveksi."

Miksi ei voisi hiilarirunkoistsa laittaa traineriin kiinni ???

Jos saisin itse aloittaa fillarihankintani uudestaan tekisin sen tässä järjestyksessä. 1 hankinta /kilpavuosi

1. halpa maasturi (monipuolisuus valttia, kesät talvet metsässä asvaltilla pikkukisat kaikki onnistuu maasturilla)

2. hiilikuitu maantiefillari, halvoilla osilla (shimano 105 tai vastaavat) (ryhmälenkit, fillakisat,harjoittelu, lyhyet tri kisat) irto tri sarvet ostaisin kanssa.

3. hiilikuitu trifillari halvoilla osilla (shimano 105 tai vastaavat, kuitenki niin että samat osat kun mantiefillarissa)

4. kalliit vanteet kisakäyttöön jotka käy nolempiin maantiefillareihin,tyyliin zipp404

5. viidentenä kisavuotena tietää jo aika hyvin mihin haluaa panostaa, tykkääkö maastosta, haluaako panostaa pitkiin vai lyhisiin matkoihin jne. sen mukaan sitte uudistuksia kalustoon.

Oma kalusto:

1. vanha hybridi en ikinä käytä

2. maasturi 29 tuumanen cannondale, eniten käytössä

3. cannondale hiilikuitu kilpuri, ennen kisailin kuntofillaritapahtumissa paljon, nykyään ryhmälenkki fillari.

4. cannondale slice,hiilikuitu trifillari , talvet kiinni trainerissa

seuraavaksi kesäksi olisi aikomus ostaa uudet vanteet, en tosin ole vielä päättänyt mitkä vanteet ostan.

"Alurunkoisen voisi laittaa huolettomasti traineriinkin kiinni talveksi."

Miksi ei voisi hiilarirunkoistsa laittaa traineriin kiinni ???

Tätä mäkin ihmettelin. Kertokaa ihmeessä, miksei saisi, kun nyt kolmatta talvea kuitukonkelia vastuksella ruttuutan!

Mutta itse asiasta: hiilaripyörät eivät ole suorituskyvyltään (lue: nopeudeltaan) mitenkään ihan järjettömästi parhaita alupyöriä parempia. Eli jos hinta/laatu-suhteessa 'laatu' merkkaa vaikutusta tulokseen kisassa, voi alumiini olla ihan peliliike. Tietty ihan hipoimmat hiilaripyörät ovat jo tosi keveitä ja aeroja, mutta ilmeisesti et ollut useampaa tonnia pelkkään runkoon satsaamassa?

Tuo mukavuusasia on mun mielestä se isoin ero. Itse painan vähän reilut 70 kiloa ja kyllä sen eron huomaa. MUTTA: jos en olisi ikinä hankkinut ja tottunut kuitupyörään, tuskin harmittelisin alumiinin kovuutta. Eli hieman sama kuin autoissa: Skodakin vie perille, mutta Audissa voi olla mukavampaa. Kukin päättää ittekseen, mikä on maksamisen väärti.

Sellainen ero käytännössä kuitenkin on, että etenkin tri-pyörissä hiilikuituvalikoima on moninkertainen alumiiniin verrattuna, eli paitsi että sopiva pyörä on helpompi löytää, on kuitufiloista myös paljon muhkeampia alennuksia (Euroopan nettikaupoissa).

Kun esimerkiksi itse olin samassa tilanteessa 2009 kesällä, olin jo pitkälti päättänyt ostaa Canyonin halvimman alu-mallin (silloin 1499 + rahti), mutta samaan aikaan Evansilla olikin tarjouksessa Quintana Roon halvin kuitumalli (ja vielä paremmilla osilla) hintaan 1560 (sis. rahti)... eli ei ollut kovin vaikea päätös.

Jos ostaa liian halvan tai alurunkoisen fillarin niin haluaa vaihtaa sen muutaman vuoden jälkeen, näin tapahtui minulle sekä monelle muulle pyörailijälle jonka tunnen, se nyt vaan on niin että kun takaraivossa kytee ajatus paremmasta (kalliimmasta) fillarista niin tätä ajatusta EI saa pois päästä ilman että vaihtaa sen fillarin :)

Viimeistään kun on joroisilla käynyt niin tulee hurja fillari/rengas kuume päälle.

Hiilikuitu on halventunut niin paljon viime vuosina että hyvät alumiinipyörät ei ole enää välttämättä yhtään halvempia. Joten tällä hetkellä kannattanee ostaa kuitua. Se sopii myös paremmin traineriin koska ei väsy niin kuin alumiini joka on trainerikäytössä lyhytikäisempi. Samaa mieltä edellisten kanssa että tosielämän suorituskyvyssä materiaaleilla ei ole kuntoilijan aika-ajossa paljon eroja (tärkein syy ostaa tt-pyörä on mukava ja nopea kuljetttajan ajoasento, ei rungon aerodynaamisuus).

Jotenkin olen saanut sen käsityksen, että ainakin halpa hiilarirunko ei välttämättä kestäisi trainerissa (jotkin valmistajathan kieltävät traineriin laiton). Eli putkelta runtatessa vaikuttavat voimat voivat olla melko suuria, kun runko ei pääse heilumaan trainerissa samalla tavalla kuin maantiellä.

Täytyy jatkaa pohdintaa, olisihan se kiva jos löytäisi tarjouspyörän, mutta tuntuu että on "pakko" hankkia ensi vuoden mallia oleva fillari, kun kaikki tarjouksessa olevat ovat liian pieniä.

Mielenkiintoinen juttu muuten. Olin jo kirjoittamassa, että Quintana Roon pyörät kiinnostavat periaatteessa, mutta hankinta on ongelma, kun Evans ei toimita niitä Suomeen. Nyt kuitenkin tuolla luvataan toimitus myös Suomeen, olen aivan varma että vielä muutama kuukausi sitten siellä seisoi, että UK Delivery Only.

Itse en nykyään ajele ollenkaan trainerilla joten olen vähän jäävi arvioimaan. Sen verran aikoinaan kokeilin että kyllähän putkelta voimat saattavat olla melko kovat. Ehkä tuo hiilaripyörien mahdollinen varoitus koskee juuri sitä jos pyörää kerralla väännetään niin paljon että kevyeen ja jäykkään runkoon tulee vaurio. Mutta sellaista pientä nitkutusta luulisi kuidun kestävän ihan hyvin verrattuna alumiiniin joka ajan päälle kuitenkin väsyy tuosta liikkeestä. Varmasti täällä on joku parempikin välineasiantuntija joka osaa arvioida asiaa.

Sinänsä luulen että putkelta ajaminen trainerilla talvella on hyödytöntä hommaa triatleetille. Putkelta ajoa pitäisi aika pitkälle välttää kisoissakin taloudellisuussyistä jotain lyhyitä tömpäreitä lukuun ottamatta. Trainerilla suoritettuna se on teknisesti tosi kaukana siitä ulkona tapahtuvasta ajosta, jossa tosiaan pyörän pitäisi keinua eikä kuskin. Vielä voisi lisätä että aika-ajopyörät ja niiden ajoasennot ei välttämättä sovellu hyvin putkelta ajamiseen muutenkaan. Eli toisin sanoen se on laadultaan huonoa harjoittelua jonka sijasta kannattaisi tehdä jotain muuta. Tietysti se voi tuoda hieman vaihtelua muuten niin pitkäveteiseen trainerin sitkutukseen. Tuokin nyt vain yhden hörhön oma mielipide josta joku lienee vastakkaista mieltä :)

Muokattu

Ehkä se on ihan hyvä että mullakin on toistaiseksi tuo alumiinirunko, sillä enhän uskaltaisi enää lähteä ulos pyöräilemään ollenkaan (80km/h, töyssyjä tiellä?) jos lukisin jostain palstoilta ettei pyöräni runko kestä edes tuollaista tavanomaista järkevää trainerikäyttöä.. Toisaalta aika vähän niitä runkoja näkyy hajoilevan esim. Paris-Roubaix'ssa ja tuskin kaikki pro:t verraisivat ennen aika-ajoa tunnin vauhdikkaasti trainerilla jos siinä harvase kerta 4ke:n raami särkyisi. Voihan niissä tietysti kuiturungoissakin olla eroja. Ehkä sitä voi pitää varoituksena jos mukana tulee lappu jossa kielletään käyttämästä pyörää trainerilla.

Muokattu

Kovat jätkät runttaa vaikka missä spinningeissa, mutta käsi sydeämellä..onko niistä tullut kovia trikotleetteja sen vuoksi että ovat vääntelehtineet paljon putkelta tt-masiinallaan trainerin päällä vai muista syistä?

Muokattu

Kokeilin kerran ite, eikä musta ainakaan tullut, niin päätin lopettaa koko animal spin pelleilyn.

Tosin P. Ahlrosilla, siis animal spin:n isällä, taitaa tri/du suomenmestaruuksia ja mitaleita olla enemmän kuin kellään muulla suomessa tai ainakin aika lähelle. Se että onko ne tullut animal spin:n takia, en uskalla sanoa mitään, mutta se on varmaa, että ei ne ainakaan juoksemalla ole tulleet (ketkä on Pasin nähneet juoksevan tietävät mitä tarkoitan). Varmaan Pasi harjoittelee muullakin tavalla kuin animal spin:llä.

Suosittelen että kaikki muutkin lopettaa ko. harjoitusmuodon harjoittamisen turhana siihen saakka kunnes se virallisesti todetaan ainoaksi oikeaksi tavaksi kehittyä triathlonistina.

Rookie