Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
MarkoA

Pyöräjuttua

Recommended Posts

Terve

Mulla on täälläkin foorumilla mainittu Cannondale Six Ultegra SL mallia 2009 pyöränä.

Täällä palstalla kaupataan Trek Equinox 7 pyörää. Oisko mitään järkeä hankkia tuollaista Tri / Tempo käyttöön? Vai onko Cannari parempi vaihtoehto? Koskaan en ole tempopyörällä ajanut, joten ei ole mitään kokemuksia.

Jos hankkis Tri pyörän niin tuon Cannarin ajoasentoviilailun sais unohtaa ja jättää sen parhaiten maantieajoon soveltuvaksi.

Toinen vaihtoehto näissä halvoissa TT pyörissä on Urheilupyörän Bianchi D2 Crono Triathlon Alu Ultegra 10 sp

Tekeekö näillä halvemmilla Tri pyörillä mitään, mitä sanoo raati?

Onhan se tempopyörä kiva, vaikea sanoa sitten kannattaako hankkia ja miten käyttöä tulee. Mulla nykyään maantiepyörä on melko vähällä käytöllä ja varastointiongelmat painavat päälle. Tripyörällä on mukavampi ajaa...

-Bianchin ainakin jättäisin kauppaan (jo muutenkin kuin värinsä puolesta :-) . Kyseisessä pyörässä triathlonia on eniten nimessä ja vähän tempotangossa. Rungon geometria on turhan loiva triathlon käyttöön (=kato että satulaputkenkulma on 78 astetta)

-Equinox 7 on myös 76 asteen tolpalla, joten ei ehkä paras....

Jokatapauksessa kannattaa selvitellä minkätyyppinen se pyörän runko pitäisi olla. Esim. Cervelot on pitkiä ja matalia, kun taas Scotit lyhkäisiä ja korkeita. Ajoasento olisi hyvä löytää ilman senttien spacerpinoja stemmin alla...

Jupis oli vähän kriittisellä tuulella...:hali_knuffl_rein:

Jos noita Trekkiä ja Bianchia vertaa huipputempotykkeihin, niin varmasti jää toiseksi. Mutta jos pyörä tulee kuntotriathlon käyttöön, niin mielestäni on kyllä huom. parempi valinta kuin esim. vastaavan hintaluokan maatiepyörä lisätangoilla.

Kyllä esim. tuolla Trekin raamilla kilpaillaan melko korkealla tasolla.

Taas tumpelo kysyy =)

Maantiepyörä vs. Tempo-/tripyörä. Minkälaisiin nopeuseroihin olette päässeet sama mies samassa kunnossa? Vaikkapa 2h lenkeillä.

Kovasti fiilistelen ajatuksella jos vaikka jonain päivänä saisin innostuttua tästä lajista kunnolla ja sijoittaisin ihan omaan pyörään. Mutta ns. maantiepyörän saanee noin tonnilla kun taas Tempot on alkaen reilu 2. Senpä vuoksi kiinnostaa mikä se suurin hyöty siinä on.

Minuakin vähän kiinnostaisi nämä pyörätyyppien nopeuserot, jos nyt ajan 2h kovan lenkin maastopyörällä avg 33 - 34, niin kuinka kovaa sitä pääsis maantiepyörällä. Luulisi että eroa tulee 1,5 - 2 km/h, lähinnä kait kevyemmän pyörän ja renkaiden ansiosta.

Ajoasento on jo maasturilla hiottu niin matalaksi että sen alemmas ei millään pyörällä pääse. :tongue0014:

E: Kysymys olikin näköjään maantiepyörän/tri-pyörän eroista, eksyin vähän aiheesta kun aloin puhua maastopyörästä, sorry.

Muokattu

Vaikea sanoa, mikä johtuu mistäkin. En ole omistanut molempia (maantie/tempo) yhtäaikaa, vaan vaihdoin maantiepyörän tempopyörään.

Ajat lenkeillä on parantuneet, mutta mikä on kunnon ja mikä pyörän osuus, sitä on vaikea sanoa. Noita tuulitunnelitestejä ym. tutkimuksia (Jupis yhden johonkin ketjuun linkittelikin) löytyy.

Kaikkeahan sitä löytyy, aerokypärää, aerokiekkoja, aeropinnoja, aeroohjaustankoja jne... ja kaikista varmasti oma pieni hyötynsä voi olla.

Kai se kuitenkin niin on, että hyvin harjoitellut, kovakuntoinen ja oikein voimansa jakava kaveri vetää lujaa kummalla tahansa.

Suomen huipuista esim. Hast taitaa olla siirtynyt jo tempopyörään, mutta vielä muutama vuosi sitten ajoi Joroisilla maantiefillarilla. Ja lujaa.

_________

ed. Niin ja sitä mun piti vielä sanoa, että pyörälenkkien vertailu on mielestäni aika paljon haastavampaa kuin esim. juoksulenkkien. Sama pyörä, sama kunto, sama lenkki, mutta jos tuulen suunta on eri niin +10min tulee äkkiä....

Muokattu

Kyseisessä pyörässä triathlonia on eniten nimessä ja vähän tempotangossa. Rungon geometria on turhan loiva triathlon käyttöön (=kato että satulaputkenkulma on 78 astetta)

Tosta tempopyörän geometriasta ja ajoasennosta - olen antanut itseni ymmärtää, että tuon satulaputken kulma olisi hyvä olla tempopyörässä iso, jotta lantiokulman saa suoremmaksi ja siten ilmeisestikin lisää tehoa pyöritykseen. Mutta mitä se vaikuttaa ajoasentoon muuten? Olen käsittänyt, että oikeaoppisessa ajoasennossa maantiepyörällä polvilumpion pitäisi olla n. polkimen akselin tasalla silloin, kun kampi on vaaka-asennossa eteenpäin. Muuttuko tämä seikka tempopyörässä? Kun satulaputki on pystympi, niin satula on samalla edempänä ja siten koko ukko on edempänä siinä pyörän päällä.

Suomen huipuista esim. Hast taitaa olla siirtynyt jo tempopyörään, mutta vielä muutama vuosi sitten ajoi Joroisilla maantiefillarilla. Ja lujaa.

_________

ed. Niin ja sitä mun piti vielä sanoa, että pyörälenkkien vertailu on mielestäni aika paljon haastavampaa kuin esim. juoksulenkkien. Sama pyörä, sama kunto, sama lenkki, mutta jos tuulen suunta on eri niin +10min tulee äkkiä....

Olisihan se mielestäni aika älytöntä jos ammattiurheilijalla ei olisi kilpailukykyiset varusteet. Koko paketin aerodynamiikka on ihan ratkaisevaa tuollaisissa 180km:n ajoissa joissa erot huipulla hyvän ja huonon sijoituksen välillä voi olla vain muutamia minuutteja. Tietysti em. henkilön kohdalla kyse oli siitä että hän muutama vuosi sitten ajoi lähinnä olympiamatkan kisoja ja varusteet oli sitä varten valitut.

Tosiaan tuulet ja mäet ja seura vaikuttaa paljon. Tuo 10min voi olla ihan realismia ympyrälenkillä mutta jos ajaa yhteen suuntaan niin ero voi olla vaikka 30min/180km ihan näillä suomalaisilla tuulenvireilläkin.

Muokattu

Kävimpä testailemassa. Onhan siinä asennossa aika huima ero vrt. mun maantie Cannari, joka on säädetty lähemmäs "tempo-asentoa" vs Oikea triathlon pyörä. Tuo em Trek menetti mun mielenkiinnon kun pääsin kokeilemaan pyöriä. Ei vain ole mulle. Ei sillä, että siinä mitään vikaa ois, mutta lähes samaan hintaa on tarjolla myös paremmin mun makuun sopivaa.

Suurin ero (perus maantiepyörään) tulee siitä, että kyynärpäät sai helposti n.90 asteen kulmaan ja painoa reilusti pois alaselältä. Asennosta tulee jotenkin rennompi ja luontevampi. Satulaputken kulma eroa en havainnut sen kummemmin vaikuttavan lyhyellä testillä. Satulaa ees-taas säätämällä se paikka piti kumminkin hakea. Suurin ero mun nähdäkseni oli, että ohjaustangon asema/asento on huomattavasti parempi sekä putkenpää vaihtajat lisää mukavuutta.

Ihan puhtaasti nopeuteen on vaikea suhteuttaa, kun esim oma Cannari on paremmilla kiekoilla varustettu mitä nämä testaamani pyörät.

Itse siis laskisin mahdollisen hyödyn lähinnä pidempiin triathlon juttuihin ajomukavuutena. Uskon olevani esim 30km matkalla ihan yhtä nopea omalla maantiefillarilla kuin n. parin tonnin tempopyörällä.

Mutta nämä jutut siis kokemattoman jätkän kynästä ja hyvin pikaisilla koeajoilla. Suosittelen kuitenkin asiaa harkitseville poikkeamaan liikkeeseen testeille. Kertoo enemmän kuin tuhat topiccia netissä :D

Muokattu

Minuakin vähän kiinnostaisi nämä pyörätyyppien nopeuserot, jos nyt ajan 2h kovan lenkin maastopyörällä avg 33 - 34, niin kuinka kovaa sitä pääsis maantiepyörällä.

Tähän voinee heittää suuntaa. Itse ajelin Konan cyclocrossilla lenkkejä yleensä n.28-30kmh vauhdeilla. Nyt samoilla sykkeillä, oikealla maantiepyörällä, vauhdit liikkuu siinä 32-34 välillä yleensä. Eli kyllähän se kevyemmin liikkuu. Sähän pääsisit tuon maasturin jälkeen jotain 40kmh kevyellä pyörittelyllä ;)

Tähän voinee heittää suuntaa. Itse ajelin Konan cyclocrossilla lenkkejä yleensä n.28-30kmh vauhdeilla. Nyt samoilla sykkeillä, oikealla maantiepyörällä, vauhdit liikkuu siinä 32-34 välillä yleensä. Eli kyllähän se kevyemmin liikkuu. Sähän pääsisit tuon maasturin jälkeen jotain 40kmh kevyellä pyörittelyllä ;)

Heh, taitaa tuossa 35 km/h jälkeen maastorenkaiden vierintävastus kasvaa niin suureksi ettei neljääkymppiä kovin pitkään pyristellä.

Mä en myöskään osaa pyörittää... ajotyyli on runttaamista mitä suurimmassa määrin. :ballchain:

Jos maasturilla tempaisee vähänkään pidemmän lenkin yli kolmeakymppiä, niin kyllähän siinä maantielle tarkoitetulla pyörällä menee ihan törkeää vauhtia :)

Minkälaisia reittejä nuo pikatriathlonimatkat muuten ovat, näin aloittelijana mietin josko sellaiselle kehtaisi lähteä sinkulalla? Huippuvauhteihin loppuu välitys kesken ja ylämäkiin saa runtata, mutta noin kolmenkympin keskaria sillä jaksaa pyöritellä.