Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Tankkaus kisan edetessä (1/2 matka)


MarkoA

Recommended Posts

Mielenkiinnolla kuulisin variaatioita ja kokemuksia, sekä hyviä että huonoja, siitä miten olette tankkausta suorittaneet matkan aikana. Puolimatkasta lähinnä kyse kun sinne olen itse menossa Joroisiin ja toisten kokemuksista ois aina jotain hyötyä.

Onko tullut käytettyä geelejä pyöräilyn aikana, ja jos niin oletteko laittaneet pulloon (vyölle?) kisa-asun selkätaskuun jne vai voisko/saisko/kannattaisko kiinnittää pyörään mitään (muuta siis kuin juomapulloja)? Juomahommahan on ilmeisen selkeä, eli järjestäjän toimesta on käsittääkseni juomaa tarjolla ja vaihtopulloissa, kaipa siellä on vettä + Maxim juomaa?

Juostessa ois mahdollista ottaa lisää geeliä vyölle/selkätaskuun, vai oisko muita hyviä ideoita?

Suunnittelin, että otan pyöräilyyn geelit puvun selkätaskuun. Ja juoksuun ajattelin ottaa käyttöön Dexal juomavyön johon pari 2dl pulloa geeli/vesi seosta täyteen. Sen vois napata juoksuun lähtiessä vyötärölle.

Maratonilla olen geelejä käyttänyt ja ihan toimivilta on tuntuneet, joten samat aineet ois tarkoitus ottaa mukaan myös puolimatkalle.

Sen verran mitä kisoja on paikanpäällä seurattu niin siellä on näkynyt jos jonkinlaista viritelmää vyölle kiinnitettynä ja jopa pyörässä teipattuna jotain geelejä. Näistä kaikista ois siis kiva kuulla, jos olette testanneet.

Link to post
Share on other sites

Viimekesän Nokian puolikkaalla mulla oli (näin ainakin haluan uskoa) liian väkevät liuokset pyörän vesipulloissa.-siinä oli 10% maltoa,vähän hedelmäsokeria ja ripaus suolaa.Mahaa väänsi ja kulku oli hyvin verkkaista.Juoksuun oli kolme Dexalin geeliä,mutta peli oli jo menetetty.Ei jaksanut nostaa edes sykettä.

Nyt ajattelin kokeilla:hali_hehe: Joroisilla vähän laimeempaa,ehkä 7%:sta.Ja vähän mehua makua antamaan.Geelejä otan juoksuun mutta jotain muuta merkkiä.-jotain hyvän makuusia.

Link to post
Share on other sites

Mulla toimii parhaiten vesi ja energiageeli yhdistelmä. Ainoassa puolikkaan kisassa mulli oli pyörässä pieni pussukka geeleille, mutta totesin irralisten geelien avaamisen liian hankalaksi (tai lähinnä sen liisterimäisen tahman sormissa sen jälkeen). Mulla oli haalarintaskusa jokunen geeli, joista yksi ainakin putosi matkalla. se olisi ollut myöhemmin tarpeen. Suoloja hikoiltuani sormeni turpoavat, joten pikkunäpertely muuttuu hankalaksi. Nyt päätin siirtyä gel-bottleihin. Siinä geeli ladataan pullon sisällä olevaan säiliöön ja ympärillä on vesi eri säiliössä. Kokeilin eilisellä pikamatkalla, ja toimi hyvin. Vaihdoin samalla hyväksi havaitun dexalin squeezyn säästöpakkausgeelipullolliseen, (löysin Kärkkäisen haplamyymälästä Ylivieskasta) ettei tarvi näperellä irtopussien kanssa. Sisäsäiliöön mahtuu kahden geelipussin verran. Geelejä olen ottanut puolen tunnin välein, eli kaksi pulloa geeleineen riittäisi kahden tunnin ajaksi, joten vaihtopullo on tarpeen.

Link to post
Share on other sites

Ite en tykkää täyttöpulloista. Liian iso riski jos tiputtaa pullon, lisäksi ei voi tietää paljonko geeliä on aina kerrallaan ottanut.

Mulla geelit on teipattu pyörään kiinni. Ei tipu taskuista. Juoksuun nappaan sit pari geeliä housujen tai paidan perstaskuun.

Kerran olen räjäyttänyt geelipussin päälleni ajossa, ei ollut kivaa :-)

Link to post
Share on other sites

Minulla on suht. vahvat litkut sekoitettuna pyörässä valmiina, kaksi pulloa josta toinen vähän laimeampaa, jolla alkaa tankkaus heti pyörän alussa. Jos ei meinaa upota tai tuntuu liian tujulta imeytymiseen nähden niin sitten järjestäjiltä vesipullo, josta juon lantrinkia. Pari patukka ja lisäksi pari geeliä hätävarana.

Juoksun vedän geeleillä + yksi patukka.

Itse päädyin tälläiseen systeemiin, koska yksipuolinen geelitankkaus ei tuntunut hyvältä vatsalleni. Samoin minulla päivästä riippuen voi joku em. tankkaustavoista tökkiä, jolloin vaihdan toiseen. Esimerkiksi viime vuonna joroisilla omat litkuni eivät uponneet, joten pyörä meni järjestäjien urheilujuomalla ja hätävaroillani. Joka tapauksessa pelkkä laimea urheilujuoma on liian kevyttä pyöräosuudelle puolimatkalla, jossa pitää osin saada energiaa tankattuakin pitkäkestoista juoksuosuutta varten. Varttimatkalla pyörässä on huomattavasti kevyempi linja tankkauksen suhteen.

Link to post
Share on other sites

Mulla on suunnitelmana ottaa pyörään lähtiessä 2 x 2dl pulloa geeli/vesi seoksella juomavyöhön kiinni ja pyörään 2 x laimea urheilujuoma seos pulloa. Järjestäjltä lisää juomaa matkalla pulloissa. Toisessa vaihdossa juomavyöhön toiset 2 x 2dl geeli/vesi seosta ja mahdollisesti patukka tai banaani yms mikä siihen hätään tuntuu sopivimmalta. Jos taas helle n todella kova niin silloin taktiikka muuttuu enemmän vesivoittoiseksi ja siinätapauksessa pyörässä pitää olla koko ajan yksi vesipullo. Samaten juoksuun voi lähdössä napata käteen 0.5l vesipullon mukaan juomaksi&vilvoikkeeksi.

Olen todella heikko helteessä ja siihen täytyy aivan neuroottisesti valmistautua. Muuten tulee noutaja.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Joroisissa tuli vedettyä yksi pikku geeli ennen uintia ja pyöräilyssä sekä juoksussa yksi iso geeli (kierrekorkilla) per tunti. Käytännössä noita ísoja geelejä vedin 1/3 pussia per 20min ja siihen sitten laimeaa urheilujuomaa päälle. Jupiksen tapaan teippasin geelit pyörään kiinni ja juoksuun sitten takataskuun. Ennen uintia join pari desia Colaa ja jälkeen mukin vettä, pyöräilyssä 3x0.75L pullo urheilujuomaa ja juoksussa sitten joku 1.5L pääasiassa vettä ja vähän urheilujuomaa järjestäjiltä. Pyöräilyssä söin yhden proteiinipatukan ja juoksussa pari Dexal:n "fruktoosi pastillia" tms. Energiamäärältään noi kattoivat aika tehokkaasti kulutuksen ja hiilareitakin tuli se reilu 70g per tunti, joka ainakin meikäläisellä on pidemmissä suorituksissa ehdoton minimi ettei lopussa tule seinä vastaan.

Link to post
Share on other sites

Geelillä menin minäkin. Nuo edellä mainitut geelipullot nakkasin juoksun aikana mäkeen käyttämättöminä, kun urheilujuoma tuntui riittävän. Pyöräilyssä käytin 5 pikku-dexal geeliä ja juoksussa 2 sqeezy kofeiinigeeliä. Pyöräillessä nappasin järjestäjiltä kaksi banaania jotka hyvällä ruokahalulla pistelin poskeen. Lopussa mulla jo hieman nälkä tuntui mahassa.

Geelit menee mulla helpolla alas, ja pitää energiat aika hyvin kuosissa.

Juomaa tuli tankattua jopa turhan paljon pyöräillessä, kun piti pysähtyä tarpeille heti juoksun alettua. Mutta parempi näinpäin, kuin että ois kärsinyt nestehukasta.

Muuten tankkaus meni mulle tyypillisesti - pastaa, nuudeleita, rasvatonta jugurttia myslin kanssa. Aamulla puuro, pari leipää, kahvi ja hedelmämehua. Ennen kisaa join vielä 0.75l urheilujuomaa aamun kuluessa.

Link to post
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Samanlaisia ketjuja

    • Vogon
      Aloitetaanpa taas uusi päivyri. 
      Vanhan päivyrin löytää täältä mikäli tahtoo tutkailla juttuja. --> Vanha Vogonin Päivyri
      Vuoden 2015 elämäni ensimmäiset tri-kisat meni mainiosti.  Näistä jäi niin mahdottoman hyvä mieli etten malta lopettaa. Lisäksi sain vanhimman poikani innostumaan tästä lajista joka on luonnollisesti tuntunut hienolta. Hänen osaltaan on jo päätös tehty. Vantaalla olisi siis hänen ensimmäiset avovesikisat. 
      Viime päivyrissä pohdin pyörää. Tämän seurauksena hommasinkin kesän aikana maantiepyörän. Maantiepyörä on ihan hieno peli, mutta oon jo huomannut miettiväni uutta pyörää. Hullua hommaa tämä.
      Uinti alkoi kesää kohden sujumaan paremmin ja paremmin. Nyt oon pitänyt taukoa uinnista ajanpuutteen takia. Lisäksi uimahalli jossa aiemmin kävin on enää yhtenä aamuna viikossa auki. Tämä on aika ratkaiseva tekijä oman uimisen suhteen. Pakkohan se on kuitenkin jossain vaiheessa taas aloittaa jos meinaa uida.
      Pyöräily on ilmeisesti kompastuskiveni. Joroisissa meni kisa hieman pieleen tankkauksen suhteen sekä kisaa ennen, että kisoissa(geelit tippuivat matkalle). Tämän sekä pyöräilykunnon kohottamiseksi olenkin hommannut kotiin trainerin jotta voi polkea talven aikana vähän enemmän. Ehkäpä se auttaisi.
      Juoksu on aina sujunut suhteellisen kivuttomasti. Loppu kesää varjosti kuitenkin vasemman pohkeen/selän ongelmat jotka esti juoksemisen. Nyt vuoden loppua kohden mentäessä sekä pohje, että selkäkin jo huomattavasti parempi.  Tänä vuonna on jo muutamia juoksukoulu tunteja takana josta onkin saanut uusia vinkkejä treenaamiseen ja juoksuun yleensä. 
      Syksy 2015 yleisestikkin menee vähän enemmän lihaskuntoa parantaessa. Olen ajatellut tekeväni niitä asioita joita koen tarpeelliseksi tehdä. 
      Ensi vuodeksi suunnitelmissa taas 2. Vantaan perusmatka(Uinti 1500m, pyörä 40km juoksu 10km)   2. Joroisten Puolimatka(Uinti1900, Pyörä 90km, Juoksu 21.1km) 1. Maraton Sen tarkemmin en vielä osaa sanoa, että missä mutta takuulla jossain. Tukholmaa kuitenkin on jo pohdittu. 1. Puolimara Tästäkään ei sen tarkempia suunnitelmia.  1. Polkujuoksua Jossain sitten kun keksin missä. 1. Swimrun Johonkin oon jo(vahingossa) lupautunut menemään seurakaverin kanssa.  
      EDIT:  18.8.2017
      Vuonna 2016 tuli tehtyä ne Joroisten kisat ja muutamat muutkin kisat. Yleisesti kaikki meni paremmin vähemmällä treenillä. Se oli pienoinen yllätys.  Vuosi 2017 oli lepovuosi. Loppysyksy menee lihastreenien ja aerobisen kanssa vuorotellen.  Vuoden 2017 Plantaarifaskiitti pilasi syyskuun kisat(Solvalla Endurance swimrun, Nuuksio Classic) 2018
      Vuoden 2018  päätavoitteeksi muodostuu Tallinn IM140.6 Tallinn [4.8.2018] Vuoden 2018 eka maraton HCM:ssa  [19.5.2018]  Kesäksi 2018 muutama TRI-kisa 2019
      1 Tri puolikas + 1 perusmatka sekä sprintti.  2018 oli taas nk.lepovuosi monien vaivojen takia.  Muutama juoksukisa matkat ym täysin avoinna.  HCM 2019 19.5.2019 Bodom Night Trail 10km  3.5.2019
    • Alex
      Homma alkoi joskus 2012, kun päätin tuoda voimaharjoittelun ohelle lenkkeilyn. Jäin juoksuun koukkuun, ja 2014 juoksin toistaiseksi ainoan virallisen puolimaratonin (HCR), joka meni tuolloin aikaan 1:56:52. Tuon tapahtuman jälkeen aloin kärsimään jalkavaivoista (mm. akillesjänteen tulehtuminen), jotka piti minut vuosia pois säännöllisestä juoksutreenaamisesta. än mielessä, ja se oli vielä reilu vuosi sitten ajatuksen tasolla. Kesällä 2017 innostuin valtavasti pyöräilystä hommattua itselleni maantiepyörän, ja tuona kesänä tulikin useampi tuhat kilometriä ajettua. Kesän loputtua päätin anta vesikammolle kyytiä, ja aloitin sekä vapaauinnin opettelun että omatoimisen triathlonharjoittelun. Tavoite tuolloin oli puolimatkan kilpailu tahkolla elokuussa 2018. Marraskuun alussa liityin TriBasen valmennusrinkiin, ja siellä olen vieläkin.
       
      Syksy ja talvi meni. Uintitaidon suhteen kehitystä tuli, mutta ei riittävästi. Keväällä, juuri paranuttuani flunssasta, loukkasin itseäni niin, ettei uimahalliin ollut asiaa kuukauteen. Pidin kuitenkin kuntoa yllä pyöräilemällä sekä juoksemalla. Uinnin pariin palattuani annoin vielä mahdollisuuden ajatukselle puolimatkan suorittamisesta, mutta joskus heinäkuun puolivälin jälkeen päätin jättää osallistumisen väliin. En vain ollut mielestäni riittävän hyvä uimaan. 
       
      Elokuussa pidin muutaman viikon mittaisen ylimenokaudeksi kutsutun jakson, jollon asetin itselleni tavoitteeksi viiden tunnin alituksen kesällä 2019. Tätä yritetään ainakin Lahdessa (29.6.). Kesälle on suunitteilla toinenkin puolimatkan kilpailu, mutta tapahtumaa en ole lyönyt lukkoon. 
       
      Uusi harjoittelukausi on lähteny varsin hyvin käyntiin. Syyskuun alusta tähän päivään treenitunteja on kertynyt noin 110. Uinti kehittyy tasaisesti, pyöräilykunto (FTP) on liki tai suurempi kuin 3.5W/kg ja juoksukunto kympin ajassa mitattuna on jossain 45-47 min. 
       
      Kommentteja vastaanotan mielelläni. Tervetuloa seuraamaan minun matkaa! 🙂
    • J.Turunen
      Tarjoan juoksu-, triathlon- ja hiihtovalmennusta sekä muita  PT-palveluita kaikille kuntoilijoista kilpaurheilijoihin. Toimialueena Joensuu, Kontiolahti sekä etävalmennuksena missä tahansa maailmalla. Erikoisosaaminen kestävyysurheilun lisäksi juoksijoiden voimaharjoittelu sekä rasitusvammojen ehkäisy ja kuntoutus.
       
      Olen aktiivinen kilpakuntoilija ja minulla on yli 20 vuoden kokemus eri urheilulajeista. Tällä hetkellä oma lajini on triathlon ja siinä erityisesti pitkät matkat puolikkaasta eteenpäin. Syksyisin kuitenkin voit kuitenkin törmätä minuun myös polkujen puolella juoksentelemassa erilaisissa tapahtumissa ja muutenkin. Koulutukseltani olen Personal trainer (Fisaf) ja 1-tason triathlonvalmentaja, lisäksi löytyy liikunta-alan peruskoulutuksen opintoja sekä pian päättyvät urheiluhieroja opinnot. Valmennuksissa lähden aina lähestymään asiakkaan tarpeita kokonaisuutena, huomioiden arjen kokonaisrasituksen, mahdolliset toiminnalliset puutteet/epätasapainot, ravitsemuksen sekä kaiken muun mikä voi hidastaa tuloksien saamista.

      Kaikki valmennukset tehdään räätälöitynä asiakkaan tavoitteisiin, oli matkana sitten 400 m, 100+ km tai mitä tahansa siltä väliltä. Ei väliä juoksetko radalla, maastossa vai maantiellä.
      Sinulla on tavoite, minulla työkalut. Ota yhteyttä niin suunnitellaan sinun matkasi kohti huippukuntoa.

      www.sisuendurance.fi
      https://www.facebook.com/sisuendurancejoensuu

      sähköposti:
      info@sisuendurance.fi
    • elinap
      Ostetaan naisten märkäpuku triathlonia varten. Pituutta löytyy 162cm, joten etsinnässä on S-koko.
       
       
    • poppelie
      Onko kellään kokemusta/tietämystä, sopiiko ananas (ns grilliananas omassa liemessään, ei lisättyä sokeria) maratontankkaukseen? Siinähän on paljon hiilareita, mutta onko liian voimakas diureetti? Eli voiko nesteiden imeytyminen häiriintyä, jos syön ananasta esim pari sataa grammaa päivässä?


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy