Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tankkaus kisan edetessä (1/2 matka)


MarkoA
 Share

Recommended Posts

Mielenkiinnolla kuulisin variaatioita ja kokemuksia, sekä hyviä että huonoja, siitä miten olette tankkausta suorittaneet matkan aikana. Puolimatkasta lähinnä kyse kun sinne olen itse menossa Joroisiin ja toisten kokemuksista ois aina jotain hyötyä.

Onko tullut käytettyä geelejä pyöräilyn aikana, ja jos niin oletteko laittaneet pulloon (vyölle?) kisa-asun selkätaskuun jne vai voisko/saisko/kannattaisko kiinnittää pyörään mitään (muuta siis kuin juomapulloja)? Juomahommahan on ilmeisen selkeä, eli järjestäjän toimesta on käsittääkseni juomaa tarjolla ja vaihtopulloissa, kaipa siellä on vettä + Maxim juomaa?

Juostessa ois mahdollista ottaa lisää geeliä vyölle/selkätaskuun, vai oisko muita hyviä ideoita?

Suunnittelin, että otan pyöräilyyn geelit puvun selkätaskuun. Ja juoksuun ajattelin ottaa käyttöön Dexal juomavyön johon pari 2dl pulloa geeli/vesi seosta täyteen. Sen vois napata juoksuun lähtiessä vyötärölle.

Maratonilla olen geelejä käyttänyt ja ihan toimivilta on tuntuneet, joten samat aineet ois tarkoitus ottaa mukaan myös puolimatkalle.

Sen verran mitä kisoja on paikanpäällä seurattu niin siellä on näkynyt jos jonkinlaista viritelmää vyölle kiinnitettynä ja jopa pyörässä teipattuna jotain geelejä. Näistä kaikista ois siis kiva kuulla, jos olette testanneet.

Link to comment
Share on other sites

Viimekesän Nokian puolikkaalla mulla oli (näin ainakin haluan uskoa) liian väkevät liuokset pyörän vesipulloissa.-siinä oli 10% maltoa,vähän hedelmäsokeria ja ripaus suolaa.Mahaa väänsi ja kulku oli hyvin verkkaista.Juoksuun oli kolme Dexalin geeliä,mutta peli oli jo menetetty.Ei jaksanut nostaa edes sykettä.

Nyt ajattelin kokeilla:hali_hehe: Joroisilla vähän laimeempaa,ehkä 7%:sta.Ja vähän mehua makua antamaan.Geelejä otan juoksuun mutta jotain muuta merkkiä.-jotain hyvän makuusia.

Link to comment
Share on other sites

Mulla toimii parhaiten vesi ja energiageeli yhdistelmä. Ainoassa puolikkaan kisassa mulli oli pyörässä pieni pussukka geeleille, mutta totesin irralisten geelien avaamisen liian hankalaksi (tai lähinnä sen liisterimäisen tahman sormissa sen jälkeen). Mulla oli haalarintaskusa jokunen geeli, joista yksi ainakin putosi matkalla. se olisi ollut myöhemmin tarpeen. Suoloja hikoiltuani sormeni turpoavat, joten pikkunäpertely muuttuu hankalaksi. Nyt päätin siirtyä gel-bottleihin. Siinä geeli ladataan pullon sisällä olevaan säiliöön ja ympärillä on vesi eri säiliössä. Kokeilin eilisellä pikamatkalla, ja toimi hyvin. Vaihdoin samalla hyväksi havaitun dexalin squeezyn säästöpakkausgeelipullolliseen, (löysin Kärkkäisen haplamyymälästä Ylivieskasta) ettei tarvi näperellä irtopussien kanssa. Sisäsäiliöön mahtuu kahden geelipussin verran. Geelejä olen ottanut puolen tunnin välein, eli kaksi pulloa geeleineen riittäisi kahden tunnin ajaksi, joten vaihtopullo on tarpeen.

Link to comment
Share on other sites

Ite en tykkää täyttöpulloista. Liian iso riski jos tiputtaa pullon, lisäksi ei voi tietää paljonko geeliä on aina kerrallaan ottanut.

Mulla geelit on teipattu pyörään kiinni. Ei tipu taskuista. Juoksuun nappaan sit pari geeliä housujen tai paidan perstaskuun.

Kerran olen räjäyttänyt geelipussin päälleni ajossa, ei ollut kivaa :-)

Link to comment
Share on other sites

Minulla on suht. vahvat litkut sekoitettuna pyörässä valmiina, kaksi pulloa josta toinen vähän laimeampaa, jolla alkaa tankkaus heti pyörän alussa. Jos ei meinaa upota tai tuntuu liian tujulta imeytymiseen nähden niin sitten järjestäjiltä vesipullo, josta juon lantrinkia. Pari patukka ja lisäksi pari geeliä hätävarana.

Juoksun vedän geeleillä + yksi patukka.

Itse päädyin tälläiseen systeemiin, koska yksipuolinen geelitankkaus ei tuntunut hyvältä vatsalleni. Samoin minulla päivästä riippuen voi joku em. tankkaustavoista tökkiä, jolloin vaihdan toiseen. Esimerkiksi viime vuonna joroisilla omat litkuni eivät uponneet, joten pyörä meni järjestäjien urheilujuomalla ja hätävaroillani. Joka tapauksessa pelkkä laimea urheilujuoma on liian kevyttä pyöräosuudelle puolimatkalla, jossa pitää osin saada energiaa tankattuakin pitkäkestoista juoksuosuutta varten. Varttimatkalla pyörässä on huomattavasti kevyempi linja tankkauksen suhteen.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on suunnitelmana ottaa pyörään lähtiessä 2 x 2dl pulloa geeli/vesi seoksella juomavyöhön kiinni ja pyörään 2 x laimea urheilujuoma seos pulloa. Järjestäjltä lisää juomaa matkalla pulloissa. Toisessa vaihdossa juomavyöhön toiset 2 x 2dl geeli/vesi seosta ja mahdollisesti patukka tai banaani yms mikä siihen hätään tuntuu sopivimmalta. Jos taas helle n todella kova niin silloin taktiikka muuttuu enemmän vesivoittoiseksi ja siinätapauksessa pyörässä pitää olla koko ajan yksi vesipullo. Samaten juoksuun voi lähdössä napata käteen 0.5l vesipullon mukaan juomaksi&vilvoikkeeksi.

Olen todella heikko helteessä ja siihen täytyy aivan neuroottisesti valmistautua. Muuten tulee noutaja.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Joroisissa tuli vedettyä yksi pikku geeli ennen uintia ja pyöräilyssä sekä juoksussa yksi iso geeli (kierrekorkilla) per tunti. Käytännössä noita ísoja geelejä vedin 1/3 pussia per 20min ja siihen sitten laimeaa urheilujuomaa päälle. Jupiksen tapaan teippasin geelit pyörään kiinni ja juoksuun sitten takataskuun. Ennen uintia join pari desia Colaa ja jälkeen mukin vettä, pyöräilyssä 3x0.75L pullo urheilujuomaa ja juoksussa sitten joku 1.5L pääasiassa vettä ja vähän urheilujuomaa järjestäjiltä. Pyöräilyssä söin yhden proteiinipatukan ja juoksussa pari Dexal:n "fruktoosi pastillia" tms. Energiamäärältään noi kattoivat aika tehokkaasti kulutuksen ja hiilareitakin tuli se reilu 70g per tunti, joka ainakin meikäläisellä on pidemmissä suorituksissa ehdoton minimi ettei lopussa tule seinä vastaan.

Link to comment
Share on other sites

Joroinen meni pelkällä urheilujuomalla.. piti vaan juoda kokoajan.. Hyvin se tuntui riittävän.. Juoksussa oli ehkä pientä tarvetta lisäenergialle..

Pidemmällä matkalla joutuu kuitenkin ottamaan myös jotain kiinteää, ja pitää tässä miettiä miten asian ratkaisen. Geelitestauksen aion tässä kuitenkin tehdä..

Link to comment
Share on other sites

Geelillä menin minäkin. Nuo edellä mainitut geelipullot nakkasin juoksun aikana mäkeen käyttämättöminä, kun urheilujuoma tuntui riittävän. Pyöräilyssä käytin 5 pikku-dexal geeliä ja juoksussa 2 sqeezy kofeiinigeeliä. Pyöräillessä nappasin järjestäjiltä kaksi banaania jotka hyvällä ruokahalulla pistelin poskeen. Lopussa mulla jo hieman nälkä tuntui mahassa.

Geelit menee mulla helpolla alas, ja pitää energiat aika hyvin kuosissa.

Juomaa tuli tankattua jopa turhan paljon pyöräillessä, kun piti pysähtyä tarpeille heti juoksun alettua. Mutta parempi näinpäin, kuin että ois kärsinyt nestehukasta.

Muuten tankkaus meni mulle tyypillisesti - pastaa, nuudeleita, rasvatonta jugurttia myslin kanssa. Aamulla puuro, pari leipää, kahvi ja hedelmämehua. Ennen kisaa join vielä 0.75l urheilujuomaa aamun kuluessa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy