Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pyöräily ennen maratonia


tam
 Share

Recommended Posts

Nyt askarruttaa kovasti seuraava juttu:

Aloitin maanantaina olosuhteiden pakosta päivittäisen työmatkapyöräilyn 2 x 10 km päivässä. Tätä jatkuu lähes heinäkuun loppuun asti. Seuraava maraton on HCM 14.8. Paljonko sitä uskaltaa pyöräilyn lisäksi juosta, ettei mene liiallisen rasituksen puolelle?

Ennen Tukholmaa juoksin neljä lenkkiä viikossa, mutta nyt juoksu jäänee väkisinkin vähemmälle. Jalat kun on tuosta polkemisesta oudokseltaan väsyneet, en ole pitkään aikaan pyöräilyä muuten juuri harrastanut. Pitkä nyt kai pitäisi kuitenkin pitää ohjelmassa, ja ehkä joku vauhdikkaampi lyhyt viikolla...? Onko kellään aiheesta tietoa/kokemusta/muuten vaan sanottavaa?

Link to comment
Share on other sites

Mä juoksin viime vuonna huhtikuun alussa Pariisin 3h11 ja Rantamaratonin syyskuussa 3h25 vai mitä se oli. Ero treenissä oli se, että siinä missä ennen Pariisia oli pelkkää juoksua ohjelmassa 5-9x vk, sen jälkeen vedin fillarilla miltei läpi kesän ja alkusyksyn 3-5x vk duunimatkat fillarilla (n. 48km /pv). Pientä lenkkiä siihen päälle, muttei totisesti paljoa, kerran pari viikossa. Tuli todistetustikin selkeä takapakki juoksukunnossa, vaikka olinkin mielestäni paremmassa kunnossa kuin aiemmin -keuhkot tietysti tykkäsi kun sai hönkiä usein.

Toi 20km päivässä tuskin kohtuuttomasti rassaa jalkoja. Omilla logiikoillani (tai niiden puutteilla) mä vetäisin minimissään kahtena duunipäivän päätteeksi vedetyn fillaroinnin päälle rapsakat 6-12km lenkit (toinen löysempi, toinen tiukempi) ja viikonloppuna yhden pidemmän.

Paljon kulki Tukholmassa?

Link to comment
Share on other sites

Se vähän riippuu. Kuten tuossa edellä tuli sanottua, niin tuon fillaroinnin voi hyödyntää palauttavana lenkkinä pienillä välityksilä rauhallisesti rullaten. Toinen vaihtoehto on käyttää tuota pyöräilyä osana treeniä ja vetää se kunnon sykettä nostattavana lenkkinä. Tässä jälkimmäisessä vaihtoehdossa pitää vaan muistaa huolehti riittävästä levosta, ettei kokonaisrasitus nouse liikasi.

Link to comment
Share on other sites

Itse pyöräilen työmatkat (2x17,5km=35km) huhtikuusta lokakuulle, paitsi kun olen lomalla, työmatkalla tai kun juoksen työmatkan (1-2 kertaa viikossa 2x17 km).

Tällä viikolla:

ma ap P17,5km, ip P17,5km, ilta J11 km

ti ap P17,5km, ip P17,5km, ilta J10 km

ke ap J17km (1:24), ip J17km (1:20)

to ap P17,5km, ip P17,5km, ilta J5 km

pe ap P17,5km, ip ...

Juoksua tuossa on toistaiseksi 60 km, määrät jääneet pieniksi, kun on tullut katsotuksi jalkapalloa ja tehdyksi remonttia. Pyöräilyä en laske harjoitteluksi, kun ei se siltä tunnu, vaikka tulee poljetuksi aina kieli vyön alla. Tuntuu kyllä aluksi jaloissa, kun lähtee illalla juoksemaan pyöräilyn jälkeen.

Jokkek:n kanssa samaa mieltä, että tottuneelle pyöräilijälle ei paljon haittaa juoksuharjoitteluun. Aloittelijalta voi mennä 6 viikkoa ennen kuin jalat tottuvat pyöräilyyn. Minä en oikeastaan harjoittele, mutta ohjeina sanoisin, että tärkeätä on että päivän aikana nauttii paljon nestettä, varsinkin aamun pyöräilyn jälkeen, vaikka olisi ollut viileä sää. Lisäksi pyöräily kuitenkin kuluttaa energiaa, että työpäivän aikana pitää runsaan lounaan lisäksi olla eväitä saatavilla. Sinuna en maratonia ennen pyöräilisi 4-5 päivää, vaan tekisin silloin vain palauttavia/herkisteleviä lyhyitä juoksulenkkejä.

Link to comment
Share on other sites

Minä aloitin HCR:n jälkeen toukokuussa työmatkapyöräilyn (2 x 19 km) 3 kertaa viikossa. Alussa juoksu tuntui raskaalta mutta nyt kun olen jo melkein 2 kk pyöräillyt ei tunnu enää missään.

Minä pyöräilen tuon 3 x viikossa työmatkat ja juoksen 3 päivänä, joista yksi on vk lenkki, yksi pitkä viikonloppuna ja yksi kevyt. Näillä eväillä meinasin juosta 12.9. Espoossa puolikkaan ja 10.10. Vantaalla kokonaisen maran.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Minulla on 12,5 km työmatka suuntaansa. Pyöräilen matkan edestakaisin 2-3 kertaa viikossa ja juoksen kaksi kertaa suuntaansa (julkisilla takaisin) lisäksi yksi pitkä lenkki viikossa, on tuntunut toimivalta.

Jos ei julkiset kulje, voitko juosta jonain päivänä töistä kotiin ja seuraavana päivänä töihin? Minusta työmatkajuokseminen on ajankäytön kannalta loisto keksintö.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy