Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lisätangot ja ajoasento


Samuli
 Share

Recommended Posts

Tein seuraavan harppauksen triathlonurallani että hankin lisätangot tavalliseen maantiepyörään.

Ajattelin että turvallisinta olisi ajaa normi setupilla, koska ajoasennon säätämiseen menee varmaan aikaa ja tuollaisen 90 km pystyy ajamaan (kelistä ja maastosta riippuen) n 31-33km/h

Vaihdoin 12cm stemmin 9 senttiseen ja iskin Pro synapse lisätangot kiinni. Satulaa otin sen verran eteenpäin, mitä sai eli noin 2 cm.

Kuva tässä kertoisi tuhatta sanaa enemmän, mutta muutama kysymys:

Menikö tuo suurinpiirtein niinkuin oikeaan suuntaan. Eli ajoasento tiivistyi n 5cm. Olkavarret on lähes 90 asteen kulmassa, kun keikkuu siinä satulan etuosassa. Ajoasento tuntui ensiyrittämältä kohtalaiselta. Normitangolta ajaessa tietenkin aika hassulta.

Oliko jotakin sääntöä, joka määritti satulan paikan. Joroisille olisi kuitenkin kuntosarjaan tarkoitus mennä. Tällähetkellä satulan kärki on n sentin keskiön takana. Tuleeko triathlonistille polvivaivoja muuten normia enemmän, koska polvilumpio siirtyy poljinakselin etupuolelle.

Ajattelin kuitenkin Kiskossa kokeilla ja jos joltain tietävän näköiseltä kysyisi lisävinkkiä säätöihin.

Kaikki lisävinkit otetaan mielellään vastaan.

Samuli

Link to comment
Share on other sites

muutama kysymys:

Vaikea kysymys. Ilman kuvaa on ihan mahdotonta arvioida millainen siitä asennosta tuli, eikä minulla ole myöskään käsitystä millaiset nuo pro tangot ovat. Idean siitä miten asentoa voi muuttaa matalammaksi(=aerodynaamisemmaksi) tai korkeammaksi mutta välilihalle mukavammaksi saat noista kuvista joissa on erivärisiä ukkoja. Vihreä maantiepyöräilijä ja musta aerodynaaminen, matalampi aika-ajoasento. Koko kehon pitäisi siis kallistua myötäpäivään keskiöön nähden siten että lantion kulma säilyy 90-95(-100) asteisena. Eli jos laittaa pitkät aerobarit niin niiden pitää olla riittävän matalalla ja satulan riittävän edessä jotta asento olisi mukava. Koska tuo voi olla hankalaa toteuttaa niin että ajettavuus on hyvä niin yleensä maantiepyörään sopii parhaiten suht lyhyet barit ja satula suhteellisen takana. Periaatteessa asennuksesi meni aerodynamiikan kannalta sikäli hyvään suuntaan että nopeassa asennossa satula on keskiöön nähden edempänä kuin normaalissa maantiepyörän ajoasennossa. Myös 90% torson ja olkavarsien välillä on myös karkeasti sopiva, varsinkin jos se tuntuu mukavalta.. Todennäköisesti nuo aerotankosi ovat nyt kuitenkin aika korkealla jos et ole niitä mitenkään yrittänyt saada alemmas ja siten välttämättä mukavuus eikä aerodynamiikka ole vielä ihan paras mahdollinen.

Käytännössä ei ole. Ainakin ennen taisi olla WTC:n säännöissä muistaakseni max. 5cm keskiön edessä mutta se ei käytännössä rajoita satulan paikkaa triathlonissa eikä sitä kukaan mittaa kuntosarjassa. Polvet ei ainakaan itselläni kipeydy sen kummemmin vaikka ne olisi akselin edessä jos asento on muuten kohdillaan.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

No pässinsarvista ei oikeastaan ole mielestäni hyötyä jos niissä on aerobarit jotka on asennettu optimaaliseen aika-ajoasentoon. Silloin käytetään normaalisti ns. häränsarvea jonka etu suoraan tankoon nähden on että ote häränsarvilta ajettaessa on kauempaa edestä kuin jos ajettaisiin suoralta tangolta. Jos pitkät aerobarit on säädetty optimietäisyyteen niin niiden alla olevan suoran tangon ote on turhan lähellä kuskia. Vastaavasti jos aerobarit on optimikorkeudessa niin pässinsarvitangon ala-ote olisi niin syvällä ettei sillä ole käytännössä käyttöä vaan kannattaa ennemmin pysyä mahdollisimman paljon aerobareilla. Pässinsarvi myös itsessään aerodynaamisesti vähän huonompi kuin häränsarvi. Kuinkahan sekavalta tämä nyt kuulosti?

Tuo ylläsanottu koski lähinnä sellaista täysveristä aeroasentoa jota käytetään yleensä pidemmillä matkoilla. Jos taas ajetaan tuon aiemman linkin vihreän hahmon kaltaisessa normaalissa maantiepyöräasennossa, hyvin lyhyillä (peesikisoissa sallituilla) aerobareilla niin pässinsarvi on ihan ok (ja itse asiassa peesivapaissa kisoissa ainoa sallittu) koska tangot on sen verran korkealla että alaotekin on ihan käyttökelpoisella korkeudella.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nyt kun tuli kisattua puolimatka ekan kerran aerotangolla, niin juoksuun lähtiessä sain vaivoikseni ylävatsan krampit. En vain tiedä, selittääkö ongelman kuumuus, liian kova pyöräilyvauhti vai ajoasento... Korkeiden lämpötilojen kanssa olen kokenut juoksussa vastaavia oireita, mutta mitä mieltä foorumilla ollaan; voiko ajoasento teettää tällaista? t. nimim. pyörän säätöjä rukkaava

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy