Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Intersport Megastore Suomenoja

3.40
 Share

Recommended Posts

Viime viikon Torstaina menin ostamaan itselleni Bornholmin 24 h kisaa varten uusia kenkiä. Tarkoituksena ostaa Nike Zoom Elitet, jotka ovat palvlleet loistavasti kaikissa olosuhteissa. Liike oli Espoon Suomenojan Interport Megastore, se kun sattui reitin varrelle.

Liikkeessä huomasin hyllyssä uutuuskengän Nike Air Max 360, jonka esittelytelineessä oli seuraava teksti:

"Erittäin kevyt juoksukenkä jossa ISO vaimennustyyny" (sana iso oli kirjoitettu isolla)

Hinta oli kova, 189 €, josta ei saa kyseisessä liikkeessä juoksijakortilla (eikä muitakaan tuotteista) alennusta, mutta päätin sovittaa kenkää, koska vaimennustyyny, joka sivulta on koko pohjan alalta läpinäkyvä, oli todella muhkea. Lisäksi kengän kanta oli verratessa Skyloniin ja Zoomiin selvästi korkeampi, eli juuri minun kireille pohjeliaksilleni passeli.

Sovittaessa kenkä osoittautui juuri sellaiseksi miltä näyttikin, eli muhkea vaimennustyyny jousti sekä kannan, että päkiän alla hyvin, olematta kannasta tippaakaan liian pehmeä.

Harkitsin hetken mitä tekisin, hinta kun oli kova. Päätin kuitenkin sijoittaa 189 € tässä kohtaa kun oli kisakin parin viikon päästä, ja Zoom Eliteni, joilla olin aikaisemmin suunnitellut juosta, olivat jo 677 km juostut.

Kotona kengät hyllyyn odottamaan Sunnuntain pitkää lenkkiä. Sunnuntaina jalkaan ja tien päälle. Heti lenkin alussa huomasin tossujen tuntuvan omituisen raskailta ja jäykiltä, vähän kuin olisi nastalenkkarit jalassa. Tuntuma oli aivan jotain muuta kuin erittäin kevyiltä kengiltä olin odottanut.

Kotiin tultuani kengät vaakaan ja katsomaan paljonko painaa: 375 g kappale. Kenkien kuivuttua yön yli sama uudelleen, ja tulos 371 g ja 374 g, koko US 10.5.

Saman kokoinen 10.5 Skylon #2 painaa tasan 300 g

Saman kokoinen Skylon #3 painaa 320 g

Zoom Elite koko 10 painaa 312 g.

Yllä olevat mittaukset ovat tänään tarkistettuja samaisella Krups talousvaa-alla.

Otin yhteyttä Interrsportiin ja kerroin mistä on kysymys, eli että minulle on myyty "erittäin kevyinä" kengät jotka ovat kaikkea muuta kuin kevyet. Kerroin punnutuksen tuloksen, ja kysyin saanko tietää millä perusteella kenkiä kaupataan täysin päinvastaisella ominaisuudella,m kuin on todellisuus. Minulle vastattiin seuraavasti:

"Liikkeen kenkävastaava, joka on laatinut kenkien esittelytelineisiin tekstit kenkien ominaisuuksista on nyt pitkällä sairaslomalla, joka kestää kuukausia, eikä meillä ole tietoa, miksi hän on näin arvioinut näiden kenkieen kohdalla".

kysyin siten onko tällainen markkinointitapa teidän mielestänne rehellistä, ja onko niin että lähes 400 g painava kenkä on todella "erittäin kevyt"? Henkilö jonka kanssa keskustelin sanoi heti ettei todellakaan ole, ja kysyi sopiiko minulle että liikkeen kenkävastaavan tehtäviä hoitava sijainen ottaa minuun yhteyttä myöhemmin. Sopihan se.

Seuraavana päivänä minulle soitetaan, ja puhelimessa on mies joka esittelee itsensä kenkäosaston vastaavakai. Kerroin hänelle taas samat asiat, ja että olen erittäin pettynyt näihin kenkiin, jotka on minulle myyty erittäin kevyinä, ja kysyin onko tämä painomääritelmä Nike:llta kotoisin, vaiko heidän omaa markkinointikieltään. Vastaus oli seuraava:

" kaikki kenkesitteissä olevat ominaisuudet ovat heidän itsensä määrittelemiä ja pitää muistaa että määritelmä "erittäin kevyt" on suhteellinen käsite , eikä sitä koskaan voi sitoa mihinkään tiettyyn painoon, vaan suhteuttaa kengän ominaisuuksiin"

Kerroin olevani vahvasti sitä mieltä että lähes 400 g painavaa kenkää ei tulisi myydä erittäin kevyenä, koska kyseinen kenkä ei yksinkertaisesti ole edes "kevyt", vaan raskas, eikä totuus siitä mihinkään muutu. Lisäsin perään tehneeni tässä kaupassa sen virheen, etten mennyt liikkeeseen puntari mukanani, vaan luotin kauppiaan sanaan. Toinen vrheeni oli se että huomasin kenkien massiivisen olemuksen vasta juostessani, enkä käsitellessäni.

Kuulun siihen väestönosaan, jolla on vain rajallinen määrä rahaa kätössä harrastusvälineisiin, el isuomeksai olen melko persaukinen jätkä. Tässä kohtaa kävi nyt niin että Intersport Megastore Suomenoja petkutti minua toden näköisesti tahattomasti, mutta yhtä asiaa en hyväksy:

He eivät myöntäneet toimineensa mitenkään virheellisesti myytyään nämä kengät minulle erittäin kevyinä, eivätkä edes tarjonneet minulle hyvityksenä tilaisuutta ostaa oikeasti kevyitä tossuja kisaa varten esimerkikksi nettohintaan, vaan antoivat minun jäädä ruikutus- ja valituslinjalle.

Pahoittelen rumaa kielenkäyttöäni, mutta en jätä tätä yhtä lausetta tässä tapauksessa kirjoittamatta: Haistakaa vittu Intersport Megastore Suomenojan kenkäosaston kenkävastaavat , ei siis minua ystävällisesti palvelleet myyjät, jotka olivat varmasti täysin tietämättömiä tuotteen ominaisuuksista.

Loppuun kiinalainen sananlasku: Jos petät minua kerran, häpeä sinun. Jos petät minua kaksi kertaa, häpeä minun.

Ari Päivinen, hidas ja nyt myös nenästä vedetty ultrahölkkääjä.

Palautteen antaminen on aina hyväksi. Vain siten liikkeet voivat kehittää palvelujaan.

Tässä tapauksessa ns. kenkävastaava lienee tottunut tallustelemaan vaelluskengillä tai Nokian Kontioilla, joten hänen käsityksensä kevyestä kengästä on toisenlainen, kuin juoksuharrastajalla.

Kun kuitenkin paska on osunut tuulettimeen, niin asian korjaamiseen ei pitäisi riitää selittely tai pahoittelu. Joku konkreettinen hyvitys olisi paikallaan. Miten tuon saisit onkin vaikeampi juttu. Kuluttajaneuvoja tai -valituslautakunta? Noiden kantaa kannattaisi ehkä kysyä...

Valtaosa noiden ns. urheilukauppojen myyjistä on kyllä niin ammattitaidotonta porukkaa että....voi voi! Joskus mietinkin että kuinkahan suomessa esim. kännykkä-teollisuuden kävisi jos samantasoiset "ammattilaiset" suunnittelisivat kännyjä...ja myisivät niitä asiakkaille. Luulenpa että J.Ollilla ei olisi naama virneessä ruudussa kertoessaan tuloksista.. :viheltely

Kuulin jostain, että Adidaksella oli sellainen kampanja, että kenkää saa kokeilla kuukauden ja sen jälkeen palauttaa, jos ei ole tyytyväinen. Kaikki rahat saa takaisin. Jos tämä on totta, niin aika hyvin luvattu. Luottavat kai siihen, että tossut on niin hyvät, ettei kenenkään tarvitse niitä palauttaa. :heilutus

[Kieli poskessa]

Intersport Suomenoja on vain ollut hieman aikaansa edellä. Vielä iloisella 1980-luvulla ei kukaan olisi erehtynyt pitämään 300 g painavaa jalkinetta kisakenkänä, vaan ne olivat harjoituskenkiä raskaammasta päästä. Ensimmäisen sukupolven Nike Pegasus (1983) painoi n. 280 g (42) eikä olisi tullut mieleenkään mokomilla tiiliskivillä juosta kovavauhtisia lenkkejä, saati sitten kilpailuja, hyvä kun pitkille lenkeille kelpasivat. Silloiset vauhtilenkkien kenkäni painoivat n. 200-230 g ja kilpakengät 140-160 g.

En ole ollenkaan vakuuttunut että suuntaus on oikea, ainakaan mulla ei ole 2000-luvulla ollut jalkavammoja yhtään vähempää kuin 80-luvulla, vaikka harjoitusmäärät ovat nykyisin paljon vähäisemmät ja kengät paljon tuetummat kuin silloin.

[/Kieli poskessa]

Vakavammin: kusetuksestahan tuossa on kyse, mutta voipi olla ettei kuluttaja-asiamies välttämättä osaisi suhtautua asiaan sen vaatimalla vakavuudella.

Kylläpä muakin kerran huijatttiin oikein viimeisen päälle Jyväskylän Sokoksessa. Olin ostamassa uusia juoksukenkiä, etsin erityisesti niken kenkää ja erit. shoxia. No sitten niillä oli hyllyssä shoxit ja innostuin että jee!!! No kengät näyttivät jotenkin omituisilta, ei sellaisilta jotka olin nähnyt esitteessä. Pyysin myyjää apuun ja paikalle tuli oikein osaston vastaava. Kyselin niiden "omituisesta" ulkomuodosta (kantapäässä oli aukko eli ihan avoin siitä kantaosan keskeltä) No mies selitti, että se on nyt erikoismalli, joka on tehty juuri Ateenan olympialaisiin kengäksi ja sitä on pieni erä myynnissä. Ihmettelin ja ihmettelin, kokeilin ja kokeilin ihan pehmeältä tuo kenkä tuntui (kun tykkään Nikestä juuri sen pehmeän iskunvaimennuksen takia). Kyselin edelleen siitä aukosta ja mies vaan vakuutteli, että että kesällä se on hyvä, ei hankaa kantapäätä, talvella voit laittaa vaikka säärystimen jne jne. Ja jotenkin sitten vaan päädyin tuohon kenkään vaikka olo oli tosi epäilyttävä.

Kuitissa oli sitten kengän malli ja kotiin tultuani soitin iken maahantuojalle ja kysyin että mikä tämä kenkä oikein on. Maahnatuoja sanoi, että se on aerobic-kenkä! :ei noin Voi että mikä ärsytys! Myyjä vaan kirkkain silmin syöttää mulle täyttä kakkaa. Ja kenkä oli juoksukenkähyllyllä! No sitten alettiin selvitellä mitä tehdään, mulla oli toiset vaihtoehdot, mitkä olisin ostanut. asun ko. kaupasta yli tunnin ajomatkan päässä, eli kauppaan en enää menisi (vartavasten lähdin tuonne kenkiä ostamaan). Maahantuoja sanoi, ettei voi oikein auttaa. soitin tulikivenkatkuisen puhelun liikeeseen, puhelimessa oli joku muu, lupasi hoitaa asian ja lähettää postisa nuo toiset kengät. Paketissa tuli lisäksi Niken juoksusukat, mutta mitään anteeksipyyntöä ei tullut ei mitään!!! Itse laitoin postimaksutta asiakaspalautuksena kengät takas ja päätin, etten kyseisestä liikkeestä osta ikinä juoksukenkiä oli tarjous mikä tahansa! :riita :riita :vihainen

Vakavammin: kusetuksestahan tuossa on kyse, mutta voipi olla ettei kuluttaja-asiamies välttämättä osaisi suhtautua asiaan sen vaatimalla vakavuudella.

Kannattaa kuitenkin kokeilla - kyllä siellä on paljon pienempien summienkin kyseessä ollessa otettu asioihin kantaa ja monesti hyvinkin kuluttajaa ymmärtäen.

Liikkeessä huomasin hyllyssä uutuuskengän Nike Air Max 360, jonka esittelytelineessä oli seuraava teksti:

"Erittäin kevyt juoksukenkä jossa ISO vaimennustyyny" (sana iso oli kirjoitettu isolla)

minulle soitetaan, ja puhelimessa on mies joka esittelee itsensä kenkäosaston vastaavakai. Kerroin hänelle taas samat asiat, ja että olen erittäin pettynyt näihin kenkiin, jotka on minulle myyty erittäin kevyinä, ja kysyin onko tämä painomääritelmä Nike:llta kotoisin, vaiko heidän omaa markkinointikieltään. Vastaus oli seuraava:

" kaikki kenkesitteissä olevat ominaisuudet ovat heidän itsensä määrittelemiä ja pitää muistaa että määritelmä "erittäin kevyt" on suhteellinen käsite , eikä sitä koskaan voi sitoa mihinkään tiettyyn painoon, vaan suhteuttaa kengän ominaisuuksiin"

Kerroin olevani vahvasti sitä mieltä että lähes 400 g painavaa kenkää ei tulisi myydä erittäin kevyenä, koska kyseinen kenkä ei yksinkertaisesti ole edes "kevyt", vaan raskas, eikä totuus siitä mihinkään muutu. Lisäsin perään tehneeni tässä kaupassa sen virheen, etten mennyt liikkeeseen puntari mukanani, vaan luotin kauppiaan sanaan. Toinen vrheeni oli se että huomasin kenkien massiivisen olemuksen vasta juostessani, enkä käsitellessäni.

He eivät myöntäneet toimineensa mitenkään virheellisesti myytyään nämä kengät minulle erittäin kevyinä, eivätkä edes tarjonneet minulle hyvityksenä tilaisuutta ostaa oikeasti kevyitä tossuja kisaa varten esimerkikksi nettohintaan, vaan antoivat minun jäädä ruikutus- ja valituslinjalle.

Eli tilanne on siis se, että myymälässä oli rivi juoksutossuja, joista myymälä mainosti nimenomaan Nike Air Max 360:a erittäin kevyeksi. Lisäksi Nike esittää omilla Euroopan nettisivuillaan Air Max 360:a kevyemmäksi kuin Pegasus tai Free 5.0 Trail, mikä ei pidä paikkaansa. Suomalaisessa alan aikakausilehdessä (Hiihto&Juoksu) on juuri ollut tossutesti, jossa kyseisen tossun paino on ilmoitettu huomattavasti todellista kevyemmäksi ja info tuohon testiin lienee oletettavasti peräisin valmistajalta tai maahantuojalta. Veteraani-ikäinen ultrajuoksun harrastaja uskoi kyseisen kengän olevan kevyt ja osti sen kilpakäyttöä varten. Todellisuudessa tossu on selkeästi keskimääräistä harjoituskenkää painavampi. Myyjäliike on jälkikäteen sitä mieltä, että mitään virhettä ei tehty, koska kengän mainostettu keveys ei tarkoitakaan painoa vaan painon suhdetta kengän ominaisuuksiin.

Kuluttajansuojalaki lähtee siitä, että tavarassa on virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja tavaran ominaisuuksista, jotka myyjä tai joku muu aikaisemmassa myyntiportaassa tai myyjän lukuun on antanut tavaraa markkinoitaessa tai muuten ennen kaupantekoa.

Kannattanee vedota tavaran virheeseen ja pyytää kunnallista kuluttajaneuvojaa neuvottelemaan myyjäliikkeen tai Niken kanssa. Jos sopua ei sillä tavoin löydy, seuraava vaihe olisi suosituksen pyytäminen kuluttajavalituslautakunnalta. Siitäkään ei aiheudu kuluttajalle kuluja.

Tämän olen jo ennenkin todennut, mutta kertaus on opintojen äiti. Urheilukauppojen "asiantuntevalla" opastuksella voit saada hyvät kengät, mut todennäköisyys on yhtä suuri saada huonot kengät. 100% varmuudella jos uskot asiantuntemukseen niin saat KALLIIT kengät. Asiantuntevalla on lainausmerkeissä siksi että 98 - 99% urheiluväline myyjistä ymmärtävä JUOKSUkenkien päälle yhtä paljon, kuin sika Pappa Tunturi sytytysjärjestelmän päälle. Olen joskus itsekkin työskennellyt urheiluvälineliikkessä ja sydäntä särki joskus kuunnella kollegojen myyntipuheita. Nykyisin joka tuutista toitotetaan, että pitää olla hyvät kengät, kun aloitat juoksemisen. Ja urheiluvälineliikkeiden asiantuntevalla opastuksella löydät jne jne diiipa daipa duu ..kele. Parempia vinkkejä löytyy esim täältä. Tai joltain sellaiselta ihmiseltä joka juoksee(paljon).

No jo on härskiä! Älä missään tapauksessa jää nuolemaan haavojasi!

Jos liikkeessä ei ymmärretä korjata virhettä itse, niin kyllä ne keinot löytyy, kuten Lurkin viestistä ilmenee.

Muutaman kerran olen ko. putiikissa käynyt, viime vierailusta tosin on jo 2-3 vuotta, mutta sen verran olen myyjien kanssa keskustellut, että täysin uskomattomalta tuo tarina ei tunnu. Ja jo pelkästään juoksija-korttialennuksen puuttuminen vie minut muualle (tavarat jäi tiskille, kun juoksija-kortti ei kelvannutkaan).

Intersportien ammattitaitoon on yleensäkin suhtauduttava varauksella. Suurten massojen volyymikauppoja, jotka ovat olevinaan kaikkien lajien experttejä. Eihän se onnistu. Tavara voi olla ihan laadukasta, mutta ostajan täytyy tuoda asiantuntemus mukanaan. Jos tätä ei ole, on turvallisempaa ostaa juoksukengät juoksukaupasta, pyöräilyvarusteet pyöräkaupasta jne. Pienet yksityiset on yleensä parhaita.

Esittelyteksti oli selkeesti harhaanjohtava se on selvä, mutta "myytiinkö" kenkä sinulle vielä myös suullisesti kevyenä vai ostitko omatoimisesti? Sääli, että näin on päässyt käymään :itku Virheitä tehty kaupan puolelta, kuluttajan pitäisi voida luottaa mainosteksteihin. Kuluttajan on kuitenkin hyvä olla nykyään itsekin aktiivinen ja kysellä esim. kengän painosta ja vertailla sitä vaikka tuntemaansa vanhaan kenkään, mikäli esim. paino on oleelisen tärkeä asia. Tietenkin asintunteva myyjä esittelee kengän tärkeimmät ominaisuudet ja kyselee mihin tarkoitukseen menopelit tulevat. Toivottavasti löydät kengille kuitenkin käyttöä, vaikka ne kisaan painavat ovatkin.