Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Saunantaakse vai lenkille?


Nulkka.
 Share

Recommended Posts

Puolikkaalle on selvästi vähemmän valmiita ohjelmia tarjolla kuin koko maratonille. Puolikkaan ohjelmat ovat yleensä lähinnä periaatteella "läpi". Jos ruotsi vääntyy edes jotenkin, niin kannattaa kurkata Tukholman puolikkaalle tähtääviä ohjelmia, joista löytyy haastavammillekin aikatavoitteille useita vaihtoehtoja.

http://www.marathon.se/news/home_halvmarathon.cfm

Nuo ohjelmat tähtäävät Tukholman puolikkaalle ja alkavat kalenterissa jo ennen vappua. Jos kunto kestää, voi hypätä mukaan oman tavoitteen mukaan keskelle ohjelmaa. Ainakin niistä saa kuvan toimivasta harjoitusohjelman rakenteesta. Ja jos tuommoisen mukaan treenaa ja taso tuntuu sopivalta, niin voi olla aika luottavaisin mielin, että tavoitteen mukaiseen aikaan on mahdollista päästä.

Muista pitää maltti mukana harjoittelussa! Lepopäivät ja erilaisten harjoitusten vuorottelu ovat kova sana, jotta jalat kestävät myös tulevat viikot. Kympin aikasi lupaa (kuten Sairanen totesi) kahden tunnin alitusta. Peruskestävyydessä voi silti olla parantamisen varaa, jotta jaksat kunnialla (= vauhdikkaasti) myös sen puolikkaan toisen puolikkaan. Siksi yksi pitkä mutta kevyt (= tosi hidas) lenkki viikossa on syytä pitää ohjelmassa, kestoltaan esim. noin 90 min. Sen lisäksi sopii mukaan joku kevyt lyhyehkö ja ehkä pari vauhdikkaampaa lenkkiä viikossa. Hyvänä tapana pidetään myös viikkojen rasitustason vuorottelua niin, että parin kovan viikon jölkeen on kevyempi palauttava viikko.

Link to comment
Share on other sites

tänään tuli tehtyä 10km testi. lähdin alunperin pitkikselle140rvg, 2km juostua päätin tehdä 10 testin koska oli helppo juosta.loppu aika 51,50 rvg167.tämä parannus viikossa. ihmettelen kun syke ei noussu korkeammalle? varaa olis ollut vielä.perjantaina hölkkäkisassa rvg176 eikä kulkenut tuntui niinkö olis jarru päällä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

parin viikon päästä h-hetki ensimmäinen puolikas. harjoittelu on mennyt kohtuu hyvin olosuhteisin nähden,penikkatauti vaivannut pikkasen. 10km 48min alle. lähen luottavaisin mielin matkaan. en vain tiedä millaisella vauhdilla juosta?pitäisikö heti lähteä täysillä?

Et tietenkään lähde vetelemään kilometrejä alle viiden minuutin. Kannattaa kuitenkin tietää että puolimaraton on helppo matka. Se on leikki, kirkonrotta jossa mennään piiloon ja pelastetaan kaikki.

Ajattele lähtöviivalla näin: kaasu pohjassa neljääntoista kilometriin, sitten kilometri kerrallaan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy