Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Baltsu

Jälki-ilmoittautumismaksut liian korkeita Suomessa

Recommended Posts

Olen alkanut harkitsemaan suomalaisten puolimaratonien ja lyhyempien kisojen boikotointia ja alkaa kilpailemaan yksinomaan ulkomailla. Syynä ovat liian korkeat jälki-ilmoittautumismaksut. Normiaikataulu menee kiinniaikaisin, jonka jälkeen maksaa maltaita. Laitan tähän kaksi esimerkkiä juoksuista, jotka olen jättänyt väliin kiristyksen vuoksi:

- HML Kaupunkimaraton viime vuonna. Tarkkaan en muista kuviota tässä, mutta joka tapauksessa osallistuminen olisi maksanut 60 euroa puolikkaalle. Niinpä heinäkuussa jäi kisailematta ja menin sitten elokuussa Varalaan

- Suvi-ilta tänä vuonna. Piti ilmoittautua kympille, mutta jotenkin se jäi. Loppuvaiheessa kymppi olisi ollut 37e, mikä on aika paljon tuollaisesta lyhyestä rypistyksestä, missä ei edes käytetä juomapisteitä tms

Ymmärrän toki, että ihmiset halutaan ilmoittautuvan mahdollisimman aikaisin, joten huolto jne. osaisi varautua mahdollisimman hyvin ja että kassaan saadaan ajoissa rahaa, kun on kulujakin. Ymmärrän myös sen, jos tapahtuma myydään täyteen, eikä enempää mahdu, jolloin pitää sulkea ilmoittautuminen, mutta en oikein ymmärrä sellaista tietoista viime päivien kiskontaa, varsinkaan kun muualla on toisin.

Syy miksi napisen on se, etten harjoittele kympille tai puolikkaalle, vaan haluaisin niitä käydä juoksemassa vähän ex tempore fiiliksen mukaan, jotta tietäisin päivän kunnon ja saisin kilpailutuntumaa. Kun ei tiedä miten jalat ja vire kestää niin ei viitsisi ilmoittautua isoon määrään kilpailuita kuten nyt olen tehnyt. Niinpä tässä hiljattain olen löytänyt Juoksija-lehden juoksukalenterille kilpailijan, joka on: http://www.lauftreff.de/laeufe/laufkalender.html Sitä lukiessani olen kokenut jonkinlaisen valaistuksen.

6.6. harkitsin juoksevani Wahrer-Seen-Laufin 10km. Jälki-ilmoittautuminen olisi ollut kai pari euroa enemmän kuin normi. Päätin kuitenkin käydä jo lenkillä la 5.6 ja pitää su juhlimisen takia lepopäivän. Lenkin tiimellyksessä jouduin sitten vahingossa KKH-Allianz-Lauf Hamburgin tapahtumien sekaan. Juoksin kyllä paljon pidemmän, vauhdikkaan lenkin, mutta minullekin siellä tungettiin jos jonkinlaista esitettä kouraan. Seuraavana päivänä olisi ollut Hampurin Hafenissakin joku kisa (6.6) eli tapahtumia on hirveästi. Nyt mietin, että entä jos lähtisin juhannusta pakoon. No siellä olisi mm. Hella Halbmarathon Hamburg 27.6, jossa on 6000 osanottajaa mielenkiintoisella reitillä ja paikan päällä kisa-aamuna ilmoittautuminen maksaa kuitenkin vain 35e (vs. HML 60e). Toki olen menossa Turkuun seur. vkonloppuna, joten ehkä se on viisainta jättää kilpailematta ja jäädä Suomeen kärsimään juhannusta, mutta ajatus on selvä.

Miten kisajärjestäjät voisivat sitten palvella paremmin sellaisia juoksijoita, jotka haluavat aktiivisemmin kilpailla vähän enemmän, vaikkapa ex tempore. Ehdotan sarjalippua. Veikkausliiga on myynyt keväisin 3 ottelun sarjalippuja. Voi mennä sitten hyvään katsomoon katsomaan futista millä tahansa paikkakunnalla 3 kertaa. Tässä voisi olla samanlainen idea. SUL voisi myydä talvella 3 puolikkaan/kympin sarjalippuja, jotka voisi käyttää sitten missä kisassa vaan. Tilittäisivät sitten rahaa kisajärjestäjille. Jos kisassa on mukana 1000, 2000 tai 4000 juoksijaa niin silloin suurin osa on niitä paikallisia, joille se on kesän kohokohta. Tuskin se siis hirveästi haittaisi, jos sinne tulisi sitten mukaan muutama vähän enemmän kilpaileva hakemaan rutiinisuoritusta harjoittelun ohessa.

Saa nyt nähdä miten tämä ilmiö Suomessa kehittyy. Vertaan kyllä kuin haukka hintoja tuohon Lauftreffin kalenteriin ja jos tuntuu, että minua Suomessa kusetetaan niin siirryn pikkuhiljaa kokonaan kilpailemaan ulkomaille. Nyt on tälle kesälle tosin Paavo Nurmi, Varala ja Midnattsloppet jo lukittu. Ehkä muitakin, joita en muista. Se on hankala juttu justiinsa, jos joutuu aikaisin ilmoittautumaan, ettei välttämättä muista, mihin kisoihin pitäisi muka osallistua, vaikka olen siitä syystä kyllä avannut ketjunkin, mihin merkataan ne kisat, joihin on ilmoittauduttu.

Muokattu

Toki joissain tapahtumissa hinnat ovat melko korkealla, mutta kylläpä sellaisiakin kisoja on mihin voi mennä juoksemaan nollan euron suuruisella maksulla niin ennakko- kuin jälki-ilmottautuneena.

Ja eiköhän jälki-ilmottautuminen tapahtumaan kuin tapahtumaan Suomessa ole halvempaa kuin ulkomaille matkustaminen ja siellä juoksujen juokseminen.

Mitenkähän nuo World Marathon Majors-tapahtumat? Veikkaan, että niihin ei jälki-ilmoittautumisia ole lainkaan, vaan jos mukaan haluaa, niin pitää joko olla tulosta tai rahaa maksaa matkatoimiston pyytämä hinta. Arvonnan kauttakin voi toki päästä, mutta tuuri pitäa olla ja kärsivällisyyttä.

Ja eiköhän jälki-ilmottautuminen tapahtumaan kuin tapahtumaan Suomessa ole halvempaa kuin ulkomaille matkustaminen ja siellä juoksujen juokseminen.

Se riippuu mistä on tulossa. Kyllä se Suomessakin maksaa osallistua johonkin kylätapahtumaan. Viime kesänä kävin jossain pikkukisassa Turussa, jossa bensat Hanko-Turku-Hanko plus sitten hotelli ja illanvietto kisan jälkeen tuli kuitenkin maksetuksi. Toki se on hieman kalliimpaa kilpailla ulkomailla, mutta reissut ovat silloin jo enemmän elämyksiä ja näkee takuuvarmasti uuden tapahtuman.

hatapalle sanoisin sen, että marathon on eri juttu kun se on kilpailu johon tähdätään, joten sellaisen voi lukita monta kk etukäteen. Jos kisa menee täyteen niin sitten se ilmoittautuminen suljetaan. Se on ymmärrettävää. Tuskin jossain Hämeenlinnassa on koskaan myyty tapahtumaa täyteen.

edit. Berliiniin ja Chicagoon ei tarvitse mitään arvontaa tai tulosta. Riittää kun ilmoittautuu keväällä

Liian kallista on. Johtuu varmaan siitä, että on kuulemma juoksubuumi. Kerran elämässään johonkin kisaan osallistuva ei paljon hintaa mieti. Toista se on juoksutapahtumien suurkuluttajilla. Toisaalta järjestäjän kannalta juuri suurkuluttaja on ikävä: osaa vaatia huoltoa ynnä muuta palvelua ja korkalaatuisia järjestelyjä. Järjestäjät varmaan yrittävät hinnoittelulla häätää suurkuluttajat pois. Tähän voisi tulla hymiö, ehkä?

Ketjun aloittajalla ei pitäisi olla rahasta kiinni.

Periaatteellisella tasolla ihmettelen tätä hommaa. Jos maito maksaa liikaa niin ei se riipu siitä paljonko on sillä hetkellä lompakossa. Selvyyden vuoksi totean, että sitä rahaa oli tarkistuslaskennassa juuri hetki sitten lompakossani/taskussani 314,55e. Ihmettelen vain sitä, että miten jälki-ilmoittautuminen voi olla niin kallista. Suomi on pieni kielialue ja kaukana kaikesta, joten täältä on vaikeampi tarttua kilpaileviin tarjouksiin, mutta juuri sen takia laitoin tuohon linkin, jotta mahdollisimman monet alkaisivat kilpailemaan ulkomailla.

Ja jos on jo valmiiksi reissussa kuten Herra47 Cincinnatissa niin kannattaa tsekata paikalliset kisat niin ei tarvitse Suomessa kilpailla silloin kun on täällä.

Ymmärrän kyllä 'ongelman' sekä osallistujan että järjestäjän kannalta.

Omalta osaltani homma menee pitkälti niin, ettei alle maratoninmittaisia maksullisia startteja juurikaan tule. Maratontahtikin uhkaavasti jäämässä kertaan per vuosi, mutta ehkä se vielä tänä vuonna korjautuu.:thumbsup: Paloheinämaratonille yritettiin kovasti houkutella viime lauantaina. Viikonloppuna olis taas, eikä siellä ainakaan hinta päätä huimaa, vaikka rahat lyö pöytään vasta paikan päällä!

edit. Berliiniin ja Chicagoon ei tarvitse mitään arvontaa tai tulosta. Riittää kun ilmoittautuu keväällä

Itse en pitäisi tuota kovinkaan jälki-ilmottautumisena jos Berliiniin tai Chicagoon ilmottautuu keväällä. Eikös kummatkin kuitenkin järjestetä syksyn puolella?

Voisiko Suomen hintoja osaltaan selittää se, että nuo kalleimmat tapahtumat järjestetään kaupunkialueella, jolloin järjestyskustannukset ovat oletettavasti suuremmat kuin kaupunkien ulkopuolella. Esimerkiksi katujen sulkemisen takia yms. Osallistujamäärät ovat kuitenkin samaan aikaan suhteellisen pieniä verrattuna Keski-Eurooppaan. Jos puolikkaille starttaisi helposti useita tuhansia ihmisiä, voisi järjestäjien välille hiljalleen syntyä kilpailua ja painetta myös laskea hintoja. Kilpailut saisivat myös enemmän sponsoreita, joka myös antaisi mahdollisuuksia laskea hintoja.

Jälki-ilmoittautumisen ja ennakkoilmoittautumisen hintaeroa voi selittää osaltaan se, että järjestäjät haluavat minimoida huoltotarvikkeiden hävikin. On helpompi hankkia oikea määrä juomaa ym. kun tiedetään juoksijoiden määrä ennakkoon. Nostamalla jälki-ilmoittautumisen hintaa saadaan suurempi osa osallistujista ilmoittautumaan ennakkoon.

Itse olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että sekä ennakko- että jälki-ilmoittautumisen maksut Suomessa ovat liian korkeita. Tänä kesänä juoksen sen vuoksi Norjassa:-)

Jälki-ilmoittautumisen ja ennakkoilmoittautumisen hintaeroa voi selittää osaltaan se, että järjestäjät haluavat minimoida huoltotarvikkeiden hävikin. On helpompi hankkia oikea määrä juomaa ym. kun tiedetään juoksijoiden määrä ennakkoon. Nostamalla jälki-ilmoittautumisen hintaa saadaan suurempi osa osallistujista ilmoittautumaan ennakkoon.

Kilpailunjärjestäjän näkökulmasta olen sitä mieltä, että jälki-ilmoittautumismaksujen pitäisi olla vielä korkeampia. Esim. Suomi-Juoksun yhteydessä juostulle iltakympille (ennakkoon 20€, paikan päällä 25€) tuli jälki-ilmoittautuneena osanottajia kaksi kertaa niin paljon kuin ennakkoon ilmoittautui. Paremmalla kelillä näitä myöhäisherännäisiä olisi ollut vielä enemmän.

Tässä olisi muuten ollut Baldinillekin halvempi ja lyhyemmän matkan päässä oleva vaihtoehto Suvi-illan kympille.

Itse olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että sekä ennakko- että jälki-ilmoittautumisen maksut Suomessa ovat liian korkeita. Tänä kesänä juoksen sen vuoksi Norjassa:-)
Joo, Norjahan on tunnetusti halpa maa joka suhteessa.

Minä olen puolestani sitä mieltä, että tämä joka vuosi toistuva valitus juoksutapahtumien osallistumismaksuista on aika naurattavaa. Juokseminen kun on mielettömän halpa harrastus vaikka osallistuisi maksullisiin tapahtumiin monta kertaa viikossa.

Toisaalta, jotkut pummit ovat sitäkin mieltä, että TV:n katselu on perustuslaillinen oikeus, josta ei tarvitse maksaa mitään. Nähtävästi juoksutapahtumienkin pitäisi olla ilmaisia, mutta silti pitää olla chip-ajanotto nettiseurantoineen, virallisesti mitatut ja merkityt reitit sekä kattava tarjonta huoltopisteillä.

Nykyisellään kun juoksutapahtumat eivät ole (poikkeuksina ehkä muutama selkeästi bisnesvetoinen tapahtuma, kuten HCR, HCM, Suvi-ilta, Paavo Nurmi) järjestäjilleen mitään rahasampoja, vaan useimmat juoksutapahtumien järjestäjät tasapainottelevat aika pienillä marginaaleilla saadakseen tapahtuman edes nippa nappa voitolliseksi. Jännä juttu muuten, että nämä suuria massoja keräävät ja isona bisneksenä järjestettävät tapahtumat ovat osallistujille ne kalleimmat, vaikka kustannukset per juoksija pienenevät suhteessa osallistujamääriin...

Miksi ei voi sitten ilmoittautua ajoissa, jos nuo maksut tuntuvat korkeilta? Vaikka vaan periaattellisella tasolla. Ja arvaankin jo, että vastaus liittyy jotenkin vammoihin ja toipumisiin.

Itse olen lyönyt lukkoon tapahtumien puolesta jo koko tämän vuoden ohjelmani, ellen sitten kymppiä halua käydä joskus loppuvuodesta jossain kellottamassa. Samoin ensi vuosi rupeaa olemaan täysi jo melkein heinä-elokuulle saakka. Ja nämä kaikki sen takia, että perheellisenä varmistan osallistumisen jokaiseen tapahtumaan, kun ne on jo hyvin aikaisessa vaiheessa tiedossa. Nimimerkillä perheen kaikki kesän menot syyskuuhun asti päivän tarkkuudella merkittynä (2kpl a-4) jääkaapin ovessa.

Ei minulla ole mahdollisuutta päättää tänään, että menenpä lauantaina juoksemaan johonkin tapahtumaan jälki-ilmoittautuneena. Tsemppiä niille joilla on. Hyvä, että virtaa riittää myös hinnoista rutinointiin. Huvittavaa on myös se, että tehdään kaiken maailman harjoitusohjelmia pitkällekin ajalle, mutta ei sitten kai osata lukita niitä pienempiä kisoja ajoissa ohjelmaan, ja maksaa niitä normaaliin aikaan. Mitä se on? Turhamaisuuttako?

Muokattu

Viime vuoden elokuussa vasta rupesin juoksua harastamaan ja täytyy myöntää, että kun harrastus eteni ja ensimmäisiä kisoja kattelin, niin ei yhtään kiinnostanut mitä ne maksaa, eli olin tällainen innokas aloittelija jolta saa rahat helposti pois.:thumbsup:

Aloittelija olen toki edelleen, mutta nyt ovat pikkuhiljaa jo hinnat ruvenneet kiinnostamaan ja se mitä rahoilla sitten todella saa. Myönnän, että tykkään keräillä esim. mitaleita, joka hieman tapahtumien hintoja nostaa. Myös maaliin tulon jälkeinen runsas ruokatarjonta on oikein mukavaa.

Tärkeimpiä asioita ovat kuitenkin, että esim. reitiltä ei ole mahdollista eksyä, esim. kalliissa länsiväyläjuoksussa luulin lopussa eksyneeni, mutta onneksi satuin puskemaan oikeaan suuntaan. Muita tärkeitä asioita ovat tietenkin kunnollinen juomahuolto pidemmillä matkoilla, sekä kunnollinen ajanotto.

Itse toimin niin, että maratoneille ja puolikkaille ilmoittaudun hyvissä ajoin, halvimpaan mahdolliseen hintaan, jonka lisäksi merkkaan omaan kalenteriini pienempien tapahtumien viimeisiä mahdollisia halvimman hinnan ilmoittautumispäivämääriä ja yritän sitten lyödä lukkoon myös näihin kisoihin ilmoittautumisia.

Kyllä noita kyläkisoja aika halvalla pääsee kiertämään, jos ei ihan viimoisen päälle järjestelyjä vaadi,.