Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kosminin testi


met
 Share

Recommended Posts

Otaniemen kasin kisa lähtestyy ja pitäisi vähitellen saada joku käsitys alkuvauhdista. Löysin Kosminin testin 800m tuloksen ennustamiseen. Eli 2 x 60 s täysiä 3 min. palautuksella. Syöttämällä "vetojen" yhteenlasketun matkan linkissä olevaan laskuriin (tai ao. kaavaan) saa ennusteen kasille. Onko kukaan koittanut?

T800 = 217.77778 - (Total Distance x 0.119556)

Link to comment
Share on other sites

Tässä mun kokemukset ko kaavasta.

Pitäisi vähän harjoitella, niin että pääsisin jahtaamaan kolmen minuutin alitusta... Tavarits Kosminin laskukaavojen mukaan mun pitäisi päästä lähelle kahta ja puolta minuuttia.. just joo, en ihan usko. Taitaa olla ihan oikeille juoksijoille suunniteltu testi ja kaava.

Link to comment
Share on other sites

Kohderyhmänä on keskimatkan urheilijat, jos tämän oikein tulkitsin:

"This test is suitable for middle distance athletes but not for individuals where the test would be contraindicated."

Vaan mitä tuossa oikeastaan on haluttu sanoa? Tarkoitetaanko "individuals" termillä ei-urheilijoita?

Link to comment
Share on other sites

Ne individuaalit, joille on kontraindikaatioita testin suhteen, ovat nähdäkseni ihmisiä, joille lääkäri ei voi suositella maksimaalisia urheilusuorituksia.

Muuten Kosminin laskukaavan ongelmaksi on todettu, että se on luotettavin alle kahden minuutin menijöillä. Päälle kahden minuutin juoksijoille suositellaan sukupuolesta riippumatta (myöhemmin kehitettyä) naisten kaavaa.

PS 2.40:n alitukseen vaadittaisiin näköjään testitulokseksi 670 m...

Link to comment
Share on other sites

Otaniemen kasin kisa lähtestyy ja pitäisi vähitellen saada joku käsitys alkuvauhdista. Löysin Kosminin testin 800m tuloksen ennustamiseen. Eli 2 x 60 s täysiä 3 min. palautuksella. Syöttämällä "vetojen" yhteenlasketun matkan linkissä olevaan laskuriin (tai ao. kaavaan) saa ennusteen kasille. Onko kukaan koittanut?

T800 = 217.77778 - (Total Distance x 0.119556)

UM:n vanha kommentti:

http://www.seponkotisivut.com/vb//showpost.php?p=177941&postcount=2

Link to comment
Share on other sites

Muuten Kosminin laskukaavan ongelmaksi on todettu, että se on luotettavin alle kahden minuutin menijöillä. Päälle kahden minuutin juoksijoille suositellaan sukupuolesta riippumatta (myöhemmin kehitettyä) naisten kaavaa.

PS 2.40:n alitukseen vaadittaisiin näköjään testitulokseksi 670 m...

Kontraindikaatio = ristiriita?

Kyllä tossa ikäänkuin oletetaan ettei paljon kolmannen minuutin puolelle mennä... Pieni numeroiden pyörittely näyttää ettei testi todellakaan ole tarkoittu kolmen minuutin pintaan juokseville. Jos juokset kahdessa minuutissa 312 m, (puolimatkassa saa vielä huilata kolme minuuttia) niin toki kolmessa minuutissa menee sitten 800 m huilaanmatta.:grin:

Tuohon naarasversioon pitää tutustua vähän tarkemmin.

Link to comment
Share on other sites

Kaikkea ne venäläiset keksii. Tehdään viisi minuuttia kestävä testi, jotta saadaan ennuste 800m:n ajalle. Onko näille keskimatkojen laskureille oikeesti jotain käyttöä?

Maratoonarin voi olla vaikea omaksua ja ymmärtää volyymin rooli nopeus- ja nopeuskestävyysharjoituksissa.

Kun pyritään mahdollisimman kovaan intensiteettiin, sen rasituksen kesto voi äärimmäisissä tapauksissa olla vain jopa parikymmentä sekuntia harjoituksessa, jotta saadaan paras mahdollinen lopputulos.

"Testissä" on jonkinlainen kontrolli ja toistoharjoitus ei ole ihan yhtä raaka kuin sitten se varsinainen kisa, ts. et yski keuhkojasi ulos paria tuntia suorituksen jälkeen. Lisäksi erilaiset harjoitusmuodot palvelevat sitä, että opit tuntemaan kehosi ja tekemään sille oikeita harjoituksia: keskimatkat ja nopeusharjoittelu ovat tässä suhteessa paljon herkempi laji kuin kestävyysharjoittelu.

Link to comment
Share on other sites

Harjoitusolosuhteissa on täysin mahdotonta päästä samaan 800m suoritustasoon kuin kilpailuolosuhteissa. Ero täysillä vedetyn harjoituksen ja optimaalisen kisasuorituksen välillä on luokkaa 10 sekuntia.

Lyhyempi testi kuin 800m kertoo liiaksi vain nopeusominaisuuksista, mutta jo kahdella toistolla päästään käsiksi nopeuskestävyyden tason mittaamisen. Sen vuoksi testi on tuollainen kuin se on.

Paras tapa testata oma 800m:n tulos on tietysti juosta kisassa 800m jos ei ehdi käyttää 5 minuuttia testiin, vaan haluaa tuloksen heti kahdessa minuutissa. Sama pätee kaikilla matkoilla, joten tällä logiikalla voi kaikkien laskurien hyödyllisyyden asettaa kyseenalaiseksi. Käsittääkseni kuitenkin laskureiden perusidea on arvioida oma tulos juoksematta kyseistä matkaa.

Keskimatkan laskureita käytetään aivan samoihin tarkoituksiin kuin muitakin laskureita: esimerkiksi arvioimaan oma aloitusvauhti tai onko kunto riittävän kova osallistuakseen johonkin tiettyyn kisaan.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Onhan toki myös 2 x 60 sek. täysiä todella kova rykäisy. Vaarana on että jälkimmäisessä joku paikka jaloissa sanoo poks. Mietin olisiko turvallisempaa vetää sittenkin "vain" 400m täysiä ja katsoa mitä McMillan arvaa.

Mielestäni tuo on melko hyvä tapa arvioida tulos. Se toimii perusnylkylle, mutta jos on liikaa nopeutta, niin metsään menee.

Jos muuten joku paikka sanoo poks, niin se tapahtuu todnäk jo ensimmäisessä vedossa. Toisessa on lihakset täysin lämmenneet ja vauhtikin on rauhallisempaa.

Link to comment
Share on other sites

Onhan toki myös 2 x 60 sek. täysiä todella kova rykäisy. Vaarana on että jälkimmäisessä joku paikka jaloissa sanoo poks. Mietin olisiko turvallisempaa vetää sittenkin "vain" 400m täysiä ja katsoa mitä McMillan arvaa.

Voi olla yksillöllistä, mutta 400 m ja 800 metrillä on suuri ero harjoitus- ja kilpailutuloksilla. Olen tätä joskus kauan sitten testannut eli tiukka 400 m harjouksissa 60 sek - kilpailussa viikon sisällä 800 m alle 2.00

Mc millanilla tuo 400 m 60 sek harjoitustulos antaisi 2.11 800 metrillä eli ellet ole niitä harvinaisia yksilöjä jotka pystyvät puristamaan 400m harjoituksissa yhtä hyvin kuin kilpailussa Mc Millan antanee 800 m tuloksen hieman alakanttiin

Link to comment
Share on other sites

"This test is suitable for middle distance athletes but not for individuals where the test would be contraindicated."

Vaan mitä tuossa oikeastaan on haluttu sanoa?

Sitä, että jos testi antaa väärän tuloksen vika ei ole testissä vaan henkilössä. Testi sopii niille joille se sopii ja ei sovi niille joille se ei sovi. Vähän niin kuin horoskoopista arvottaisiin 800m aika, jos menee oikein niin tämä menetelmä oli hyvä, jos menee metsään niin ohhoh, menetelmä ei näemmä sopinutkaan sinulle.

Itse arvioisin 800m:n kuntoani seuraavilla testeillä, arvojärjestyksessä parhaimmasta huonoimpaan:

1. Juokse 800m. Katso tulos.

2. Juokse 600m. Kerro tulos kertoimella 1.33 ja lisää 5 sekuntia

3. Juokse 2*400m 3 min palautuksella. Summaa ajat ja lisää 7 sekuntia

4. Juokse 4*200m 1 min palautuksella. Summaa ajat ja lisää 7 sekuntia

Itselläni ei ikinä ollut suurta eroa vauhdissa harjoituksissa ja kilpailuissa, pääsin 800m:llä ehkä 2-4 sekuntia nopeammin kilpailutilanteessa kuin mitä harjoituksissa olisin juossut mutta en sen enempää.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy