Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Gallowayn maratonohjelma, alle 4 h


Umpimähkä
 Share

Recommended Posts

Onko jollekin tuttu?

Lueskelin tuota Lore of Running -kirjaa ja huomasin hänen ohjelmansa: maraton läpi, alle 4 h ja alle 3:39.

Iski nimittäin harmistus ja motivaatiopula: olin valmistautunut jo pitkään ja latautunut tuonne Tukholmaan ja flunssa esti sitten koko juoksun.

Harmistus tuli lähinnä siitä, että ajattelin tuon maratonin jälkeen keskittyä kahteen lempiharrastukseeni: superpitkiin pitkiksiin ja uintiin. Nyt kun katselin noita maratonohjelmia, niin...

Tuossa Jeff Gallowayn maratonohjelmassa (alle 4 h) idea oli aika yksnkertainen: 3 melko lyhyttä lenkkiä viikossa (25-55 min) ja yksi pitkä 20-45 km ja sitten pitkiksen tilalla vaihtelee 5 km testijuoksu tai 5-8 x 1600 m vedot.

Valitettavasti tuota maratonohjelmaa ei hänen kotisivuiltaan löytynyt ilman maksua, mutta tässä kotisivut: http://www.jeffgalloway.com/

Link to comment
Share on other sites

Gallowayn kirjassa(*) puhutaan paljon kävely-tauoista. 1 min kävelyä joka maili (1.6km) pitäisi säästää jalkoja ja nopeuttaa palautumista, ja 4h maratonkin pitäisi juosta 5:20 vauhtia taukojen välillä ja tosiaan kävellä se 1min noin 2km välein.

Kokemuksia/kommentteja tästä ??

(*) tämä: http://www.amazon.com/Marathon-You-Can-Jeff-Galloway/dp/093607048X/

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Jim2 on käsitellyt Gallowayn treeniohjeita aika ansiokkaasti: Jim2 Running page

Mun mielestä jos on 4h maratonkunnossa, niin ei silloin tarvitse maralla kävellä. Ultrajuoksuissa voi olla eri juttu. Ja taatusti ei ole helpompaa juosta kovempaa aikaa kävelytauoilla, kuin jos juoksisi koko matkan tasaista vauhtia. Toisaalta, jos ajalla ei ole väliä, niin ei kai niillä kävelytauoilla kai suurta haittaakaan tee. Kukin taaplaa tyylillään.

Link to comment
Share on other sites

Itse käytän Gallowayn kävelytaukoja käytännössä kaikilla treenilenkeillä (ratatreenejä lukuunottamatta) vauhdista riippumatta ja olen kokenut että pystyn kävelytaukojen ansiosta juoksemaan kovempaa (juoksuosuudet) ja määrällisesti enemmän ja välttämään jalkojen kipeytymisen. Maratonilla Forssan Suvi-illassa juoksin ennätykseni 3:42:31, mutta siellä en kävellyt muuten kuin juoma-asemilla juomisen ajan. En usko että olisin voinut parantaa aikaani maratonilla kävelemällä enemmän, mutta en myöskään usko, että harjoituslenkkien aikana käytetyt kävelytauot olisivat ainakaan haitanneet harjoitteluani kuten jo alussa totesinkin.

Link to comment
Share on other sites

niin ei silloin tarvitse maralla kävellä.

Rotterdamissa oli pari erillistä mimmiä, jotka juoksivat ehkä ainakin reilun vikan kympin niin että välillä niin maan perusteellisen kovaa ja välillä kävellen. Siis oikein sprintterimäisesti painoivat välillä menemään. Toinen oli espanjalainen ja toinen varmaan paikallinen. Yritin kannustaa niitä olemaan luovuttamatta, mutta se taisikin olla jonkinlainen taktiikka. Olivat siis about 3.30 juoksijoita.

Luulisi, että se kuluttaa voimia, jos juostaan ylikovaa ja sitten kävellään. Kyllä maran pituisella jalkojen pitäisi vielä kestää juoksua koko matka ja jos eivät kestä niin kun kerran kävelee niin se on aina vaikea lähteä uudelleen liikkeelle juoksemaan.

Link to comment
Share on other sites

Rotterdamissa oli pari erillistä mimmiä, jotka juoksivat ehkä ainakin reilun vikan kympin niin että välillä niin maan perusteellisen kovaa ja välillä kävellen. Siis oikein sprintterimäisesti painoivat välillä menemään. Toinen oli espanjalainen ja toinen varmaan paikallinen. Yritin kannustaa niitä olemaan luovuttamatta, mutta se taisikin olla jonkinlainen taktiikka. Olivat siis about 3.30 juoksijoita.

Luulisi, että se kuluttaa voimia, jos juostaan ylikovaa ja sitten kävellään. Kyllä maran pituisella jalkojen pitäisi vielä kestää juoksua koko matka ja jos eivät kestä niin kun kerran kävelee niin se on aina vaikea lähteä uudelleen liikkeelle juoksemaan.

Oliko uusimmassa Juoksijassa juttua nopeiden lihasolujen aktivoimisesta myös kestävyysjuoksijalla. Jotenkin siihen tyyliin, että sitten nopeat solut voisivat auttaa kestävyysmatkoilla etenemisessä, kun hitaat solut on väsytetty loppuun. Jos mimmit hyödynsivät nopeita soluja tuolla tavoin? Jos hitaat solujen puhti oli jo käytetty ja nopeilla sitten spurttailtiin? Ja välillä kävellen vähän lepoa nopeille soluille, että kreatiinia ehtii taas muodostua...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy