Jump to content
Juoksufoorumi.fi

puolimaratonharjoittelu tökkii ja pahasti :(


Hanna010
 Share

Recommended Posts

Hei!

Innostuin toden teolla juoksemisesta viime kevättalvena, vaikka olen juoksulenkeillä käynyt aina silloin tällöin teini-ikäisestä asti. Aloitin kevyesti 2km lenkeillä ja pikku hiljaa kehityin niin että peruslenkkini pituus oli jo 5km ja välillä juoksin myös 8-9 km lenkkejä, kaikkiaan n. 2 krt viikossa. Nopeus oli toukokuussa kun viimeksi mittasin 9km/h:026:. Isäni sitten suositteli minulle, että minun kannattaisi ottaa tavoitteeksi jokin matka, että innostukseni pysyy yllä, eikä lopahda kesähelteillä. Ja valitsinkin sitten Varalan ventin, joka on elokuun lopussa. Tulostin Sepon kotisivuilta treeniohjelman ja kuin taikaiskusta innostukseni lopahti heti ensimmäisellä lenkillä puolimaraton päätöksen jälkeen. Olen väkisin juossut ohjeiden mukaan ja juoksu tuntuu ihan älyttömän raskaalta :lipsrsealed: enkä saa siitä sitä hyvänolontunnetta mikä sai minut alkukeväästä niin kovasti innostumaan. Jopa kotona harjoittelemani pilates on muuttunut työlääksi ja jatkuvasti mielessä on halu luovuttaa harjoittelu ja lösähtää sohvan pohjalle.

minulla on kaksi pientä lasta ja ainoa liikunta mitä olen heidän syntymänsä jälkeen harrastanut on vaunulenkkeily. Olen ehkä aliarvioinut sen merkityksen kunnon kannalta ja toukokuussa tuplavaunuista meni yksi rengas rikki ja olemme sen jälkeen kulkeneet joka paikkaan niin että esikoinen kävelee itse ja kuopus istuu matkarattaissa. Kävely on siis erittäin hidasta :hali_knuffl_rein: ja syke ei missään nimessä nouse yli sadan. Voisiko tämä kävelylenkkien keveneminen siis olla syynä tähän oman juoksuni lässähtämiseen?? kun en kertakaikkiaan keksi muuta syytä?

Link to comment
Share on other sites

. Ja valitsinkin sitten Varalan ventin, joka on elokuun lopussa. Tulostin Sepon kotisivuilta treeniohjelman ja kuin taikaiskusta innostukseni lopahti heti ensimmäisellä lenkillä puolimaraton päätöksen jälkeen. Olen väkisin juossut ohjeiden mukaan ja juoksu tuntuu ihan älyttömän raskaalta :lipsrsealed: enkä saa siitä sitä hyvänolontunnetta mikä sai minut alkukeväästä niin kovasti innostumaan. Jopa kotona harjoittelemani pilates on muuttunut työlääksi ja jatkuvasti mielessä on halu luovuttaa harjoittelu ja lösähtää sohvan pohjalle.

Jaa-a. Sä itse tunnet itsesi parhaiten, mä voin vain arvailla. Vaikka monelle tavoitteellinen juokseminen tarkan harjoitusohjelman kanssa sopii, niin jospa se ei ole sinun juttusi? Tavoite tuli liian aikaisin tai tuntuu liian isolta/kovalta? Tai sitten iski vaan normaali epävarmuus uuden asian edessä ja motivaatio tuntuu laskevan sen takia?

Kyllä mäkin kärsin talvella välillä motivaation puutteesta ja joskus se treenaaminen vain on raskasta. Mutta jos tilanne olisi koko ajan sellainen, niin saattaisin heittää harjoitusohjelmalla vesilintua ja hölkötellä jonkin aikaa ihan vain huvikseni :hali_knuffl_rein:

Kyllä se siitä :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Jokaisen harjoitteluun mahtuu huonoja päiviä! Ei kannata yhdestä tai kahdestakaan lenkistä vetää mitään johtopäätöksiä. Jos tuntuu pahalta, voi hölkätä pari kertaa metsässä ilman kelloa, ja sitten evaluoida tilanne uudestaan.

Voi myös olla että ohjelma ei ole oikea juuri sinulle. Hyvä ohjelma on sellainen, joka ottaa huomioon muun elämän. Pitää analysoida kokonaisstressi. Jos muuten elämässä tapahtuu paljon, silloin harjoitusohjelman pitää olla sopivan rentouttava. Mitä se sopivan rentouttava kullekin on, vaihtelee. Yksilölliset erot ovat suuria.

Vinkkejä treenimotivaation löytämiseen:

- Kaveri mukaan lenkille

- Juokse joka päivä eri reitti, eri mittaisia reittejä.

- Lähde joskus vain vaeltamaan jalan. Juokse minne huvittaa, ja sopivan ajan päästä suunnista takaisin.

- Valitse inspiroiva juoksuympäristö. Esim. metsäpolku tai ranta voi tarjota vähän erilaisen juoksukokemuksen kuin kadut.

- Jätä välillä kello kotiin.

- Jos kovat treenit ovat vaikeita, tee ne vaikkapa vauhtileikittelyinä. Kovia treenejäkin voi tehdä inspiroivassa ympäristössä. Ei tarvitse olla radalla. Vaikka ohjelma sanoisi 4 x 1000 m, niin ei se harjoitus pilalle mene, jos sen tekee metsässä. Laittaa vaikka pari puukepukkaa merkitsemään reitin, johon meni 5-7 min hölkätä.

Kannattaa varmaan korjauttaa se rengas. Eipähän ainakaan tarvitse sitten miettiä onko sillä jotain vaikutusta kuntoon.

Link to comment
Share on other sites

Ehkä ohjelma on liian rankka sinulle tai sitten tuollainen määrätietoinen harjoittelu ei vaan ole sinun juttu.

Itsekin aloin viime talvena harjoittelemaan puolimaratonille. Kun vilkuilin ohjelmia, päätin että minähän en toisten pillin mukaan ala harjoittelemaan ja olen "suunnitellut" ihan itse omat treeniohjelmani. Niitä ei tosin ole kirjoitettu mihinkään ylös vaan päivän harjoitus tehdään kulloisenkin kunnon, fiiliksen ja käytettävissä olevan ajan mukaan. Pyrin kuitenkin tekemään monipuolisia harjoituksia niin että viikkoon sisältyy 3-5 juoksulenkkiä eri pituisina ja nopeuksilla, välillä huomattavasti kevyempiä viikkoja sekä vaihtelun vuoksi pyöräilyä sekaan.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Innostuin toden teolla juoksemisesta viime kevättalvena, vaikka olen juoksulenkeillä käynyt aina silloin tällöin teini-ikäisestä asti. Aloitin kevyesti 2km lenkeillä ja pikku hiljaa kehityin niin että peruslenkkini pituus oli jo 5km ja välillä juoksin myös 8-9 km lenkkejä, kaikkiaan n. 2 krt viikossa. Nopeus oli toukokuussa kun viimeksi mittasin 9km/h:026:. Isäni sitten suositteli minulle, että minun kannattaisi ottaa tavoitteeksi jokin matka, että innostukseni pysyy yllä, eikä lopahda kesähelteillä. Ja valitsinkin sitten Varalan ventin, joka on elokuun lopussa. Tulostin Sepon kotisivuilta treeniohjelman ja kuin taikaiskusta innostukseni lopahti heti ensimmäisellä lenkillä puolimaraton päätöksen jälkeen. Olen väkisin juossut ohjeiden mukaan ja juoksu tuntuu ihan älyttömän raskaalta :lipsrsealed: enkä saa siitä sitä hyvänolontunnetta mikä sai minut alkukeväästä niin kovasti innostumaan.

Veikkaisin ettet ollut vielä kuntosi puolesta valmis aloittamaan tuota Sepon treenohjelmaa...ehdottaisin että palaat tuohon alkuperäiseen systeemiin ja pikkuhiljaa nostat harjoittelumääriä aluksi esim. 3 kertaan viikossa jne

Olen itse kokeillut kaikenlaisia ohjelmia ja lajeja ja ainoa toimiva systeemi (itselleni) jossa suurin osa harjoittelusta on hyvänolon tunnetta tuottavaa. Itselleni se on rauhallista, pitkäkestoista juoksemista. Väkisin puurtaminen ei toimi ajan mittaan eikä tuo edes välttämättä toivottuja tuloksia...toki jokaisella on yksittäisiä huonoja päiviä

Link to comment
Share on other sites

Maltti on valttia. Peesaan Cosmoa ja kehoitan ensin juoksemaan vaikka niitä lyhyempiä lenkkejä pari viikossa ja siihen yhden pari kilsaa pidemmän mukaan. Kolme harjoituskertaa viikossa nostaa jo kuntoasi hiljakseen. Kun kunto antaa myöden, nostat sitten kilometrimääriä ja otat mukaan toisen niistä lyhyistä vähän vauhdikkaampana. Pian huomaat jo juoksevasi kovempaa ja pidemmälle. Mutta älä hosu, ettet väsy.

Ja vaikka joka komannen tai neljännen viikon otat sitten huomattavasti kevyemmin ja enemmän levon kannalta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy