Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Advanced Marathoning (Pfitzinger - Douglas)

Arvostele ketju:


Recommended Posts

  • 9 months later...

Juoksentelen otsikon mukaisen kirjan 18 viikon 55-70 mailia / viikko endurance ohjelmaa peruskuntokauden kunniaksi. Taidan kyllä pitää kevyen viikon joka kolmas viikko. Pitänee myös katsoa miten peruskuntokautta jatketaan ohjelman hengen mukaisesti. Viime viikko oli seuraavanlainen

Ma lepo

Ti puolipitkä 18km, juoksin 16,4km 5.23 vauhdein syke 126

Ke puolipitkä 21km, juoksin 20,7km 4.49 ja syke 130 ( itseasiassa eka 10km hitaammin ja toka kovemmin)

To palauttava 8km, Juoksin palauttava 10km 6.19 ja syke 115. Sykettä nosti varmaankin osaltaan jatkuva höpöttäminen kimppalenkillä

Pe 14km josta 6km puolimara vauhtia. Juoksin 13,5km, josta 6km 4.05 vauhtia muuten sellaista 4.50 vauhtia. Jalat olivat kyllä vähän väsyneet, enkä viitsinyt juosta hampaat irvessä.

La 8km palauttava, juoksin 8km 5.50 ja syke 116

Su puolipitkä 24km, juoksin 24,3km 5.53 ja syke 118. Saattoi edellisillan vaimon kanssa kahteen pekkaan vietetty "pikkujoulu" hieman painaa.

Itse valinnut vauhdeiksi ehkä hieman maltillisemmat kuin mitä kirja antaa ohjearvoiksi, muuten ei meinaa jalat palautua VK lenkeille. Tuo puolipitkä pitäisi juosta kovempaa kuin normi PK lenkki eli enempi PK2:sta. Toisaalta useampi PK2 viikkoon alkaa olla rasittava. Hyväähän tässä on se ettei peruskuntokausi ole liian monotoninen. Viikonlopun pitkän vauhteja kasvatan vasta kun kilpailukausi lähenee. Sunnuntainan ennen kyseisen viikon alkua juoksin 26km, josta 16km 4.15 vauhtia. Se meni kyllä ihan mukavasti ilman puristusta tai sen kummempaa yrittämistä

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Olen itseasiassa aika kauan treenannut ko. ohjelmalla. Ainakin siitä saa harjoitteluun rytmityksen ja eteenpäinkin on menty. Veikkaan että ohjelman vaarana on se, että vaikkapa puolipitkät vedetään liian kuormittavina.  Mielenkiintoista on huomata, että nykyään puolipitkän toka puolikas menee helposti 4.35 vauhdeilla mukavasti hölkötellen.  Vauhti on ehkä reipas, mutta tuntuma kevyt.

Mielestäni varsinkin Endurance ja lactate+endurance kaudet ovat hyviä. Toki näilläkin kausilla kevyt viikko on mielestäni liian raskas. Itse tarvitsen kevennystä hieman enemmän

Sekä mikä kohdallani tarvitsee ehkä muutosta on race preparation. Myös kevennys kisaa kohden on ehkä liian suuri. Ongelma on ehkä se, että tuossa on useampi 10km kisa. Jotenkin on vaikea asennoitua tai löytää useampi peräjälkeinen kisa. Toisaalta kisassa mennään reilusti yli yläkynnyksen. Ajatus olisi varioida tuo kausi VK kaudeksi ja vetää vain yksi 10km kisa. Mielestäni keventämiseen riittää myös puolitoista viikkoa, muuten tuntuu, että paras terä katoaa

 

Eilen oli puolipitkä ja tänään olisi ollut recovery. Fiilis oli tänään kuitenkin sen verran hyvä, että juoksin ehkä enempi general aerobic lenkin. Syke olikin 122 ja vauhti 5.13, joten on jotain recoveryn ja general aerobin välistä. Olipahan muuten alhainen syke suhteessa vauhtiin siis ainakin minulla. Toisaalta juoksin lenkin novablast:lla enkä nastakengillä, josko sillä olisi osuutta asiaan. Huomenna olisi vuorossa vk lenkki eli 4.00 jolkottelua noin 10km, josko senkin vetäisisi normikengillä

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nyt ollaan kohdassa 4 viikkoa kisaan ja ohjelmahan oli 55-70 mailia viikossa ja 18 viikon setti. Tänään oli toka vika tune-up-race. Jalat oli kyllä jo valmiiksi vähän väsyneet, mutta juoksin 8km 3.50 vauhdeilla radalla. Kun ei varsinaista kisaa ole niin jotenkin on vaikea juosta yksin ihan sata taulussa. Sinällään ei olisi ollut estettä juosta 10km vetoa, mutta juostiin nyt 8km kun näin oli henkisesti päätetty. Nythän tuo ohjelma kevenee ja 2 viikon päästä on vika tune-up-race, jotenpa jos tuossa puristelisi vähän kovempaa. Tänään pysyi sykkeetkin alle yläkynnyksen. Eninten tämä treeni näkyy nyt maraton vauhtisen  juoksun sykkeen tippumisessa ja PK2:n vauhdin kasvamisena.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy