Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Takapainoinen Taapertaja

Advanced Marathoning (Pfitzinger - Douglas)

Recommended Posts

Puolipitkä on hankala, kun vire vaihtelee. Keskiviikkona oli todella huono fiilis, kun väsytti. Tänään tuntui eilisen semilepopäivän jälkeen todella hyvältä. Eilen ensinnäkin tein lyhyemmän päivän koneella ja menin aikaisemmin salille, jossa lyhyt salitreeni ja palauttava. Niinpä tänään puolipitkä oli todella helppoa. Salilla ei ollut niin kuumakaan kun menin ja laitoin ilmastoinnin täysille ja juoksin sitten 19km pyramidia. 1km lämmittely, 2km at 4.48, 3km at 4.37, 10km 4.17, 1km at 4.37, 1km at 4.48 ja 1km loppuverraa. Keskariksi höntsineen tuli 4.30 ja se oli todella kevyttä. Syke 4.17 vauhdissa alakynnyksen tienoilla, mikä mulle on aika alhainen. Eli tuntemus ja sykkeet vaihtelevat päivästä toiseen. Joskus on iisiä ja joskus ei. Ehkä se kuuluukin olla niin. Tänään fiilis oli se, että olisi voinut juoda pidempään tai kovempaa. Ehkä päivällä syöty pizzakin piti energiaa paremmin, eikä ollut siitäkään kiinni. En tiedä. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas oli puolipitkä ohjelmassa eilen, eikä taaskaan ollut mitään urheilujuomaa mukana. Salilla oli kuuma ja vaikka juoksin vain 4.48 min/km keskarilla sis. 3 km 4.37 min/km eli todellista lönköttelyä, niin olin kyllä lenkin jälkeen sen verran voipunut, että ekat askeleet olivat vähän horjahtelevia. Juoksin siis 23km. Saunassa huomasin, että enhän mä ollut juonut juomapullostakaan vettä kuin maksimissaan vajaan desin. Se ongelma noissa juomapulloissa on se, että kun niistä ruiskuttaa vettä suuhun, niin sitä saattaa tulla niin vähän, että vähän huulet vain kostuvat. Pitäisi ottaa oikeasti kulaus, eikä vain pari kertaa kostuttaa huuliaan. Fiksuinta olisi järkätä niin, että joku tulisi tuomaan kolme kertaa pahvimukillisen juotavaa. Se on helppoa niille, joilla on tyttöystävä tai vaimo. Sanoo vaan sille, että tulee sinne salille tunniksi. Se voisi tuoda heti yhden mukillisen kun tulee sinne, toisen puolen tunnin jälkeen siitä ja kolmannen tunnin kohdalla. Siinä tekisi hyvin ite silloin parin tunnin treenin niin että saisi juoda kolme kertaa. Sinkkumiehelle tämäkin on hankalaa. Pitäisi melkein olla joku virallinen kaveri, joka ei kyselisi tai selittelisi mitään, vaan näkisi sen yleisen hyvän hankkeen takana.

 

Jospa mä ensi kerralla muistaisin ottaa urheilujuomaa mukaan ja joisin sitä vaikkapa ennen lenkkiä. Jää nähtäväksi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka ohjelmassa ei ole yhtään lepopäivää, niin eilen olisi pitänyt sellainen pitää. Olin semisti purjeissa, mutta selvisin. Olin nukkunut alkuviikon tosi vähän ja kun ottaa huomioon, että keskiviikkona heräsin kuudelta ja juoksin illan päätteeksi 23km tullen himaan klo 21.45, jonka jälkeen söin ja menin nukkumaan puolen yön jälkeen heräten sitten taas viideltä, niin ei ihme, että lopulta virta meinasi loppua. Lopetin hommat iltapäivällä jo ennen neljää ja menin frendin kanssa leffaan, koska hän pyysi ja ajattelin, että se sopii aikatauluun ihan ok. Join yhden oluen ennen leffaa ja toisen leffan jälkeen, joten en voi sanoa, että olisin elänyt niin kuin saarnaan eli lenkki ennen olutta, vaan nyt meni näin päin. Sitten lähdin salille ja tein kevyen punttitreenin. En millään meinannut jaksaa enää juosta. Paikat olivat todella kipeät paikoitellen, joten tuli sellainen tunne, ettei huvita juosta. Ohjelmassa oli 10km palauttava ja lopulta juoksin vain reilut puoli tuntia eli 6 km at 5.13. Sitten menin saunaan, jonka jälkeen päätin, että tämä on mun perjantai. Meen himaan ja otan pari olutta, kuuntelen vaikka musiikkia ja relaan. Katinkontit. Tein nyhtöpossua ja katsoin, kun Maria Veitola oli Lauri Markkasen luona Chicagossa. Söin ja join lasillisen punaviiniä tai melkein lasillisen. Kympin uutisten aikaan alkoi jo väsyttää ja Tulosruudun kohdalla tunnuin jo nuokkuvan. No oli pakko nousta ylös tyhjentämään salilaukku ja laittamaan ruoat jääkaappiin sekä astiat koneeseen. 23 jälkeen menin nukkumaan ja nukuin yhtä paljon kuin parhaimmillaan tyyliin viikonloppuna eli 7.30 saakka eli unta tuli yli 8 tuntia. Edelleen olen sitä mieltä, että välipäivä olisi pitänyt pitää. Toisaalta se kevyt puntti ei olisi mahtunut varmaan ohjelmaan milloinkaan muuten, joten kai tuosta jotain hyötyäkin oli. Tänään pitäisi juosta 19 kilsaa, joten on kai aika hyvä, että relasin semisti eilen. On tämä silti aika rankkaa - varsinkin kun tulee nukuttua niin vähän ja ensi viikolla pitäisi alkaa se, että on joskus kaksi lenkkiä päivässä. Sitten lyödään isoa sikaa päin naamaa. Saa nähdä selviänkö siitä haasteesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään olisi ollut eka aamulenkki, mutta jäi väliin. Heräsin klo 3.38 reilun kolmen tunnin unien jälkeen, enkä saanut uudestaan unta. Olin aivan liian väsynyt lähteäkseni seitsemältä juoksemaan edes puoleksi tunniksi. Niinpä illalla yksi lenkki, joten kahden lenkin päivä ei onnistunut ainakaan ensimmäisellä yrityksellä. Kokeillaan kahden viikon päästä uudestaan. Vielä en luovuta aamulenkkien suhteen. Luulen, että joskus vielä onnistun, jos unien suhteen osuu askel lankulle tai sitten menen keskellä yötä lenkille, jonka jälkeen takaisin nukkumaan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli nyt sitten tuon Pfitzingerin 12 ja 18 viikon ohjelmien päälle juostua Hansonin marathon metodin mukaista ohjelmaa. Toisin sanoen Pfitzingerillä tuli rakennettua vankka pohja ja kun Pfitzingerin perään paukutin paljon maravauhtista treeniä, juoksin hitaat hitaina, niin lähes 10 minuuttia lähti ennätyksestä Sevilllan maratonilla. (Maraton oli itselle järjestyksessä 33.) Paketti pysyi kasassa koko 42.2 kilometriä, josta osoituksena se, että maratonin ensimmäinen ja toinen puolikas menivät sekunnilleen samaan aikaan.

 

Näin jälkikäteen myös noin viiden kilon laihduttamisella ja talven tasaisilla olosuhteilla so. Esport Arenan treeneillä oli varmaan ratkaiseva merkitys tulosparannukseen. @ZeroDiesel ja @GrigoriSoiros tuli tavattua Arenalla ja heille erityiskiitokset mukavasta seurasta ja kannustuksesta. Kummatkin heput ovat kovassa kunnossa. @50+Runner:lle sen verran, että se himoittu BQ tuli juostua pari viikkoa etuajassa. Nyt voinkin Tokiossa nautiskella ja tutustua 42.2 kilometrin edestä kaupunkiin. Tsemppiä sinulle koitokseen ja toivottavasti nähdään siellä tai myöhemmin Areenalla.

 

Kesäksi rakennan itselleni oman ohjelman (sekoittaen Pfitzingerin, Hansonien ja Hudsonin "adaptive running" ohjelmia.) Tavoitteena hioa vielä muutamia minuutteja enkasta pois. Sitten voisikin mahdollisesti siirtyä varovaisen nöyrästi ultrailun maailmaan. Tai ainakin pitää kokeilla...

 

Ohjelmista vielä sen verran, että eiväthän nämä mitään rakettitiedettä ole. Perusasiat kaikilla samat ja päälle sieltä voi kukin poimia itselleen sopivan painotuksen, jolla ajattelee kuntonsa parhaiten kohenevan. Sitäpaitsi ohjelmat taitavat enemmän tai vähemmän kaikki pohjautua Lydiardin opeille.  

  • Like 7
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 tuntia sitten, PCB kirjoitti:

Tuli nyt sitten tuon Pfitzingerin 12 ja 18 viikon ohjelmien päälle juostua Hansonin marathon metodin mukaista ohjelmaa. Toisin sanoen Pfitzingerillä tuli rakennettua vankka pohja ja kun Pfitzingerin perään paukutin paljon maravauhtista treeniä, juoksin hitaat hitaina, niin lähes 10 minuuttia lähti ennätyksestä Sevilllan maratonilla. (Maraton oli itselle järjestyksessä 33.) Paketti pysyi kasassa koko 42.2 kilometriä, josta osoituksena se, että maratonin ensimmäinen ja toinen puolikas menivät sekunnilleen samaan aikaan.

 

Näin jälkikäteen myös noin viiden kilon laihduttamisella ja talven tasaisilla olosuhteilla so. Esport Arenan treeneillä oli varmaan ratkaiseva merkitys tulosparannukseen. @ZeroDiesel ja @GrigoriSoiros tuli tavattua Arenalla ja heille erityiskiitokset mukavasta seurasta ja kannustuksesta. Kummatkin heput ovat kovassa kunnossa. @50+Runner:lle sen verran, että se himoittu BQ tuli juostua pari viikkoa etuajassa. Nyt voinkin Tokiossa nautiskella ja tutustua 42.2 kilometrin edestä kaupunkiin. Tsemppiä sinulle koitokseen ja toivottavasti nähdään siellä tai myöhemmin Areenalla.

 

Kesäksi rakennan itselleni oman ohjelman (sekoittaen Pfitzingerin, Hansonien ja Hudsonin "adaptive running" ohjelmia.) Tavoitteena hioa vielä muutamia minuutteja enkasta pois. Sitten voisikin mahdollisesti siirtyä varovaisen nöyrästi ultrailun maailmaan. Tai ainakin pitää kokeilla...

 

Ohjelmista vielä sen verran, että eiväthän nämä mitään rakettitiedettä ole. Perusasiat kaikilla samat ja päälle sieltä voi kukin poimia itselleen sopivan painotuksen, jolla ajattelee kuntonsa parhaiten kohenevan. Sitäpaitsi ohjelmat taitavat enemmän tai vähemmän kaikki pohjautua Lydiardin opeille.  

 

Menikö jo lähelle 3h?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onneksi olkoon PB:stä ja BQ:sta! Aikamoinen yllätysmaraton kaksi viikko ennen Tokiota... Olit varmaan varannut sen ennen kuin arpaonni lykästi Tokioon.

On kyllä ollut onnistunut juoksu tasaisella vauhdilla. Hienoa kuulla että kova työ tuottaa tulosta vielä näin vanhemmallakin iällä, antaa itsellekin uskoa että vielä tässä voisi kehittyä. 

Kiitokset tsempeistä, tsemppiä myös sinne. Toivottavasti nähdään, kyllä me pitkinä miehinä erotutaan japanialaisista 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 tuntia sitten, Raaka Arska kirjoitti:

 

Menikö jo lähelle 3h?

 

2 tuntia sitten, GrigoriSoiros kirjoitti:

@PCB mikä oli aikasi? Ja kiitokset sinunkin suuntaan seurasta!

 

Tämmönen veteraani ei saa perusterveen papereita kuin polkupyörällä 😁. Eli kolme tuntia taitaa olla utopiaa. Nyt aikaa meni 3:23:58 eli kumpikin puolikas 1:41:59. Ehkä oma limiitti vois olla -suurinpiirtein nykyisellä tekemisellä- siellä 3:10-3:20 välissä, mutta olen enemmän kuin iloinen ja onnellinen jo nykyisestä suorituksesta.

 

Veikkaisinpa, että sulla Grigori menis tämän hetkisellä kunnolla samoille haminoille?

 

 

10 tuntia sitten, 50+Runner kirjoitti:

Onneksi olkoon PB:stä ja BQ:sta! Aikamoinen yllätysmaraton kaksi viikko ennen Tokiota... Olit varmaan varannut sen ennen kuin arpaonni lykästi Tokioon.

On kyllä ollut onnistunut juoksu tasaisella vauhdilla. Hienoa kuulla että kova työ tuottaa tulosta vielä näin vanhemmallakin iällä, antaa itsellekin uskoa että vielä tässä voisi kehittyä. 

Kiitokset tsempeistä, tsemppiä myös sinne. Toivottavasti nähdään, kyllä me pitkinä miehinä erotutaan japanialaisista 😀

 

Joo tää meni sillein, että suunnittelimme syksyllä perheen talvilomaa Espanjaan ja kohteeksi valikoitus Sevilla, jossa on yksi Euroopan keskisuurista maratoneista. Alunperin tarkoituksena oli, että vain rouva juoksee Sevillassa ja minä Tokiossa, mutta en tietenkään malttanut olla pelkästään katsojan roolissa, joten tässä sitä nyt ollaan. 

 

 

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun on hetki vedetty henkeä on aika miettiä mikä vedettiin ohjelman mukaan ja mikä ei. 12 viikon 55miles ohjelman vikat 7 viikkoa meni aika tarkasti ohjelman mukaan. Sitä ennen tuli juostua kyllä määrällisesti enempi kuin ohjelma sanoo ja pitkät oli kevyempiä kuin mitä ohjelma sanoo. Maratonin aikana meni myös 1000km tälle vuodelle rikki, joka taitaa olla määrällinen ennätys minulle. Tune up kisoissa tuli myös uusi 10km enkka, joka luokkaa 38.4x. Loppu viikosta voinee käydä jo palauttavalla lenkillä, sitä ennen ulkoilutetaan vain koiraa. Parin viikon päästä pitäisi aloittaa uusi peruskuntokausi ainakin jollain tasolla ja ottaa uusi kisa tähtäimeen. Viime kaudella taisi tulla noin 7min parannus 12kk:n aikana ja nyt 5min 5kk:n aikana. Viime kaudellakin käytettiin otsikon ohjelmaa. Fiilis pohjalta sanoisin että tällä kaudella kovat lenkit ovat tuntuneet kevyemmiltä tai ainakin ei niin raskailta kuten myös puolipitkät. Vauhteja on hiukan nostettu kisaa kohden. Seuraava maran tähtäin on alle 3.05 ja sen jälkeen voidaan alkaa puhua 2.59.xx lukemista.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy