Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Etureidet jumissa

neekerinainen
 Share

Recommended Posts

Hei,

Onko kellään teoriaa mistä etureisin jumiutuminen voisi johtua??

Oon muuten kohtuu kunnossa (=ei jalkavammoja) ja tehnyt tänä vuonna 3x2.5h pitkät lenkit, ja kovia lenkkejä 2-7km noin 5 kpl / 2010.

Mutta,

Jokaisessa 2010 juoksussa mulla on etureidet menneet jumiin:

Berliinin 21kilometrilla juoksussa jo 1 kilometrin jälkeen,

Pariisin maratonilla jo 10kilometrin kohdalla

Länsiväyläjuoksussa (6.5km) jo 2 kilometrin jälkeen

Ja nyt Forssassa (42km) 25kilometrin kohdalla.

Eli voisiko olla kyse liian huonosta kestävyystreenistä, huonosta vauhtikestävyydestä vai liian lyhyestä levosta ennen tapahtumaa?

Oon aina levännyt edeltävän viikon ennen tapahtumaa ja käynyt hierottamassa jalat noin 5 päivää ennen tapahtumaa

Kiitollinen vastauksista:)

Seuraava tavoite hcm 42km ja ilman reisijumia:hali_knuffl_rein:

Arvauksia:

- juokset kisakengillä, jotka jostain syystä rasittavat erityisesti etureisiä

- juokset kisavauhdissa "reisiä puristamalla"

Ongelmanratkaisuehdotuksia:

- juokset kisat kengillä, joilla juokset lenkkisikin

- juokset enemmän vauhdikkaita pätkiä, joilla keskityt rentouteen.

Muita mahdollisuuksia:

- hieronta noinkin lähellä kisaa voi olla haitaksikin

- etureisiä voi itse "hieroa" säännölisesti esim. ohuella kaulimella, muoviputken pätkällä tai tarkoitukseen

kehitetyllä vehkeellä, jota markkinoidaan nimellä "The Stick".

Lisää arvauksia:

- liian äkkinäinen startti ja kova alkuvauhti kisassa, jolloin menee heti hapoille -> verryttely tai ensimmäis(t)en kilometri(e)n ottaminen kevyesti lämmittelyn kannalta. Tähän voisi viitata se, että noilla lyhyemmillä matkoilla, joilla liikkeelle lähdetään yleensä kovempaa, jumitus tulee heti alkuunsa, kun taas hitaammalla maratonstartilla vasta myöhemmin.

- juokset liian istuvassa asennossa, jolloin etureidet tekevät työt ja takareidet ja pakarat huilivat eikä lantiosta saa tukea juoksuun.

Arvauksia:

- hieronta noinkin lähellä kisaa voi olla haitaksikin

Mä oon omalla kohdallani päätynyt tohon ratkaisuun! Tukholmassa multa meni etureidet tukkoon puolessa matkassa ja kyselin jälkeenpäin asiaa erittäin kokeneelta hierojalta: Hänen mielestään syitä voi olla monia! Mm. energiat loppu, huonopäivä, iskut, nestehukka. jne..ei pitänyt hierontaa syynä!

Mä kävin Tukholman viikolla kahdesti hieronnassa. Viimeinen keskiviikkona!

Oma diagnoosi on, että jalat eivät palautuneet räppäyksestä! Jäänee kuitenkin ikuiseksi arvoitukseksi;)

Hei,

Onko kellään teoriaa mistä etureisin jumiutuminen voisi johtua??

Oon muuten kohtuu kunnossa (=ei jalkavammoja) ja tehnyt tänä vuonna 3x2.5h pitkät lenkit, ja kovia lenkkejä 2-7km noin 5 kpl / 2010.

Mutta,

Jokaisessa 2010 juoksussa mulla on etureidet menneet jumiin:

Berliinin 21kilometrilla juoksussa jo 1 kilometrin jälkeen,

Pariisin maratonilla jo 10kilometrin kohdalla

Länsiväyläjuoksussa (6.5km) jo 2 kilometrin jälkeen

Ja nyt Forssassa (42km) 25kilometrin kohdalla.

Eli voisiko olla kyse liian huonosta kestävyystreenistä, huonosta vauhtikestävyydestä vai liian lyhyestä levosta ennen tapahtumaa?

Oon aina levännyt edeltävän viikon ennen tapahtumaa ja käynyt hierottamassa jalat noin 5 päivää ennen tapahtumaa

Kiitollinen vastauksista:)

Seuraava tavoite hcm 42km ja ilman reisijumia:hali_knuffl_rein:

arvailuahan tää on, mutta voisi johtua

- suht kevyestä harjoittelusta (jos ymmärsin ylläolevan oikein)

- etureisien lihaskunnosta

- juoksutekniikasta

Jos ongelma ilmenee vain kisoissa selityksenä voisi olla liian kova alkuvauhti yhdessä tai erikseen tekniikkavirheen kanssa. Kisassa helposti lähtee nojaamaan kun on into mennä eteenpäin jolloin juoksu menee todellakin reisille. Jos lähdetään "kylmiltään" melko reippaasti liikkeelle se vain pahentaa reisien rasitusta.

Mistään aineenvaihdunnallisesta ongelmasta ei voi olla kyse jos vaiva alkaa jo parin kilometrin juoksun jälkeen.

Hieronta voisi olla ongelman aiheuttaja jos lihakset ovat liian "veltot" jolloin myös tekniikkavirhe tulee esiin.

Lääkkeeksi määräisin malttia ja rentoutta lähtöön ja ruoto suoraksi !

• 2 months later...

Minä ihmettelin vähän samaa HCM:llä ja eilisellä pitkällä lenkillä. HCM:llä alkoi etureidet sanoa sopimustaan irti n. 25 km kohdalla. Sitä ennen oli jo ollut monenlaista muuta vaivaa, pohkeiden pökkelömäisyydestä yleiseen väsymykseen. Loppumatkan sain hakata välillä reisiä käsillä jotta toimivat edes jotenkuten, ja jälkeenpäin oli etureidet kipeämmät kuin muistaakseni ikinä ennen maratonin jälkeen. Ihmettelin tätä ilmiötä, kun yleensä mulla ei etureidet ole se kohta, joka prakaa.

Eilen tein sitten ekan pitkän lenkin HCM:n jälkeen, ja jo juostessa alkoi jossain 15 km kohdalla tuntua etureidet väsyneeltä ja jopa kipeältä. Illalla ne oli selvästi kipeät, ja tänään vielä enemmän. Hapoilla siis.

Nyt kun luin noita edellisten antamia kommentteja, arvelisin syyksi ehkä huonoa juoksuteknikkaa ja asentoa. HCM:llä oli niin paha väsy (kuumuudesta), että siinä 25 kohdilla oli varmasti jo juoksuasento mennyt huonoksi. Eilisellä pitkällä lenkillä totesin myös, että asento meni liian istuvaksi ja alaselkä pyrki notkolle vaikka mitä teki. Eli rasitus kohdistui etureisiin.

Mulle on kyllä sanottu, ettei hierontaa pitäisi ottaa enää kisaviikolla, joten se voi olla yksi vaikuttava tekijä.

Voihan se olla, riippuu hyvin paljon yksilöstä.

Urheilijoitahan hierotaan vaikka edellisenä/kisapäivänä. Kovatehoisesta hieronnasta tämmöisellä vanhalla (that´s me) kestää palautua vähintään 48 tuntia.

Legendaarisen Hifk-puolustajan Pertti Lehtosen lämmittely ennen pelejä taisi olla hieronta ja kupillinen kahvia!

Lähellä kisaa/suoritusta hieronta on sellaista kevyttä silittelyä, joka käy jonkin sortin herkistelystä. Kunnon avaavat käsittelyt pitää tehdä aikaisemmin. Pari viikkoa toipumisaikaa ei ole ollenkaan pahitteeksi, viikko vähintään

Siis 2 viikkoa toipumisaikaa? Olisikohan sinulla jotain perusteita tälle mielipiteelle?

Mielestäni edelleenkin riippuu tyypistä. Jos kyseessä on esim. maratonille ensimmäistä kertaa menevä, jota ei ole hierottu ennen, viikko voisi olla hyvä raja. Reilut 16 vuotta olen ansainnut elantoni urheiluhierojana ja voin vakuuttaa, että viimeisellä viikolla on hierottu joitakin asiakkaita todella kovaa. Silloin on vaan olemassa se kokemusperäinen tieto ko. henkilön "normaalista" hieronnasta palautumisesta.

Tähän se taas meni - piti päästä tilittämään...

Tuo lähes kaksi viikkoa oli oman urheiluhierojani mielipide ihanteellisesta etäsiyydestä kunnon irrottelun ja maratonin välillä. Jos hieronta on säännöllisempää, päästäneen vähemmällä repimisellä. Säännöllisesti hierottava tietänee myös itse rajansa.

Ammattilaisena tietänet asiasta enemmän kuin minä asiakkaana.

Olisiko vaikutusta myös sillä, kuinka suuri hieronnan tarve on? Tarkoitan siinä mielessä, että jos lihakset ovat aivan juntturassa, niin voi olla hyödyksi irrotella hiukan, vaikkei toipuminen ehtisi aivan parhaimmilleen.

Kova hieronta on lihaksille treeniin verrattava rasitus (vai onko?). Siinä mielessä ei ehkä enää muutaman päivän jälkeen tunnu kovin pahalta, muttei aivan oikeasti ole ehtinyt täysin toipua