Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Aktiivilomalle, suosittele hyvää paikkaa

Umpimähkä
 Share

Recommended Posts

Oletko ollut jossain päin Suomea aktiivisella kuntolomalla? Missä olit ja mitä tykkäsit? Mitä maksoi? Oliko ruoka hyvää? Oliko seinät pahvia?:thumbsup:

Olisi kiva kerätä kokemuksia erilaisista aktiivilomista. Voi tietty olla muutakin kuin kuntoiluun liittyvää.

Itse vasta harkitsen ohjattua aktiivikuntolomaa ja huomasin, että netistä kun lähtee asiasta hakemaan, niin neulaa heinäkasasta hakisi...

Perheen kanssa jos lähtee, niin Pajulahti oli tosi mukava paikka. Kaikenikäisille (yli 3v) riitti aktiviteettiä koko päiväksi ja myös perheet oli huomioitu siten, että myös yhteisiä pelejä ym oli paljon.

Majoituttiin rantaan uusiin rivitalon tyylisiin huoneistoihin ja siellä oli kyllä kaikki reilassa. No, uusia kun olivat...

Ruoka olis ehkä suurin miinus. Ihan ok, mutta tuo Amica kun ei oikein ole onnistu minun mieleen ruokaa loihtimaan. Mutta tuokaan nyt ei niin huonoa ole, että valintakriteerinä kannattaa käyttää.

Muutama tuttava perhe taas olleet Kuortaneella ja pitävät siitä kun hieman "ammatimaisempi" ote ohjaajilla kuulemma.

Vuokatti on mielestäni erinomainen paikka aktiivilomaan. Majoitusvaihtoehtojakin on runsaasti. Urheiluopiston kautta saa puolihoito- tai täyshoitopaketin jos haluaa (ja ruoka on tosi maukasta). Mikäli itse haluaa kokata löytyy erikokoisia ja -hintaisia mökkejä.

Koko perheelle riittää tekemistä vuodenajasta, kunnosta ja harrastuksista riippumatta!

Vuokatti on mielestäni erinomainen paikka aktiivilomaan. Majoitusvaihtoehtojakin on runsaasti. Urheiluopiston kautta saa puolihoito- tai täyshoitopaketin jos haluaa (ja ruoka on tosi maukasta). Mikäli itse haluaa kokata löytyy erikokoisia ja -hintaisia mökkejä.

Koko perheelle riittää tekemistä vuodenajasta, kunnosta ja harrastuksista riippumatta!

Vuokatti on kyllä ihan ykköspaikka niin kesällä kuin talvellakin. Kaikki riennot löytyy lähietäisyydeltä ja jos yöpyy opistolla niin on rauhallista ja vapaata oleskelu.

Vuokatti on kyllä ihan ykköspaikka niin kesällä kuin talvellakin. Kaikki riennot löytyy lähietäisyydeltä ja jos yöpyy opistolla niin on rauhallista ja vapaata oleskelu.

Minusta tuo Vuokatin mainos (Urheiluopisto - Perhelomat) ei oikein iske:

Golfia, laskettelua, hemmottelua kylpylässä, kiehtova kanoottisafari tai moottorikelkkailua.

On kyllä juuri sitä, mitä en haluaisi. No, ehkä kylpylässä voisi välillä olla. Voikohan siellä tehdä jotain muutakin?

Minusta tuo Vuokatin mainos (Urheiluopisto - Perhelomat) ei oikein iske:

Golfia, laskettelua, hemmottelua kylpylässä, kiehtova kanoottisafari tai moottorikelkkailua.

On kyllä juuri sitä, mitä en haluaisi. No, ehkä kylpylässä voisi välillä olla. Voikohan siellä tehdä jotain muutakin?

Jos yöpyy Katinkullassa - mistä ehkä tuo mainoskin juontaa juurensa - niin noitahan siellä harrastetaan. Itse olen aina yöpynyt nimenomaan Vuokatin urheiluopistolla http://www.vuokattisport.fi/ jossa on mm. ihan tavallinen uimahalli, mahdollisuus monenlaiseen sisäliikuntaa, voi hiihtää putkessa jne jne. Onhan siellä jylhät vaaramaisematkin, joilla voi vaeltaa. Löytyy myös mm. rullaluistelu tai rullasuksiratakin - muistaakseni - näin kesäaikaa. Ja vaikka lavatanssikurssi!

Itse olen ollut sekä Pajulahdessa että Vierumäellä. Kummatkin olivat ihan mukavia paikkoja.

Pajulahden reissusta on jo useampi vuosi ja silloin koin negatiivisena asiana sen, ettei siellä ollut alkoholitarjoilua, olihan kyseessä URHEILUOPISTO. Eli omat eväät mukaan. Lisäksi saunavuoromme aikana sattui niin, että siellä oli muita saunojia samaan aikaan; meillä oli kyllä saunakabinettitilat omaan käyttöön, mutta varsinaiset sauna/peseytymistilat jaettu muitten kanssa. (Olimme siellä siis tuollaisella 15 hengen porukalla).

Tällaisilla kesäkeleillä Hanko. Suomen eteläisin kaupunki, riittävästi ravintoloita ja sitä ravintolameininkiä ennen voi juosta vaikkapa syksyisen Itämerimaratonin reitin kertaalleen läpi (½). Jos haluaa golfia pelata niin Hangossa on 18 reikäinen kenttä, mutta ennenkaikkea Pojon Nordcenter ei ole hirveän kaukana. Se on huippukenttiä. Lisäksi Hangossa on kerrassaan mainiot tenniskentät ja ratsastusmestat. Siihen päälle vielä satama, joten jos haluu tulla purje- tai moottoriveneellä niin sekin onnistuu. Surffilautaa, kanoottia jne. voi vuokrata. Lisäksi on hyväkuntoinen urheilukenttä, jolla voi 400m radalla vetää ratatreenin, jos tykkää ja kaiken maailman muitakin lajeja voi harrastaa (karting, fresbeegolf, keilailu, voimailu, futis jne.). Myöskin laskuvarjohyppääminen ja sukeltaminen on Hangossa suosittua ja ihmiset tulevat niitä kaukaakin harrastamaan.

Aktiivisuus on toki itsestä kiinni. Jotkut ovat passiivisia koko ajan ja jotkut heräävät kukonlaulun aikaan harrastamaan ties mitä ja iltamyöhäisellä jaksavat vielä elvistellä Ferrarin ratissa rantakaduilla.

Itse olen ollut sekä Pajulahdessa että Vierumäellä. Kummatkin olivat ihan mukavia paikkoja.

Pajulahden reissusta on jo useampi vuosi ja silloin koin negatiivisena asiana sen, ettei siellä ollut alkoholitarjoilua, olihan kyseessä URHEILUOPISTO.

Tuostakin on sitten joustettu, sillä ravintola palvelee alkuyöhön.

Pajulahtea liputan minäkin. Olen käynyt siellä sekä perheen että valmennettavien kanssa, rento ja mukava paikka ja ihan ok varustus. Sapuskat on olleet hyviä, lähiluonnossa kivoja retkeily/lenkkeilypaikkoja.

Omatoimiselle aktiivilomailulle suosittelen tietty vaelluskohteita. Omat suosikit löytyy pohjois-Norjasta, ja Suomen Lapin ylänkötuntureilta. Alpeilta löytyy vaativampia ja helpompia reittejä. Viimeisin käyntikohde oli Kyproksella Trodoos-vuoristo - ihan passeli perhevaelteluun, ja rantakohteetkin löytyy lyhyen ajomatkan päästä.

• 1 year later...

Lomalle taas mielii hän!

Olen tässä jo haikaillut liian monta vuotta lomamatkaa Englantiin tai Irlantiin. Oikeastaan haluaisin mennä ns rantalomalle, nähdä omin silmin miten vuoksi ja luode tulee ja menee ja patikoida tuulisilla nummilla ja loputtomilla rannoilla. Mikähän olisi sopiva kohde?

Viimeisessä Retki-lehdessä 8/2011 on juttua retkistä Britanniassa. Mm. Lake District, järvi- ja ylänköalueelta Englannin kouliisosassa on kansallispuisto, jonka korkeimmat vuoret kohoavat lähes tuhanten metriin. Seutu houkuttelee erityisesti patikoimaan.

Minulla itselläni taas on mielessä peräti neljä uutta vaihtoehtoa ensi vuoden aktiivilomakohteeksi, vaikkakin tämän vuoden aktiiviloma Himalajalla on vasta edessä päin.

Vaihtoehdot ovat:

Ecuador, Cotopaxi (tulivuori)

Peru, Inkapolku

Borneo, Mt Kinabalu

Chile ja Argentiina, Patagonia

Tähän mennessä Patagonia on saanut eniten kannatusta, tosin itse jostakin kumman syystä olen jo kovasti lähdössä Borneolle ja ehkäpä jopa juoksemaan (Kinabalu Race).