Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ihmiskoe: HCM ilman minkäänlaista tankkausta


Perri
 Share

Recommended Posts

Stubbin kohtalon ja Tukholman reissulla käymieni keskustelujen pohjalta olen alkanut epäillä ennen maratonia tapahtuvan energiatankkauksen järkevyyttä nykyisellä geelien aikakaudella.

Kun kerran pystyn vetämään 25 kilometrin treenin ilman tankkausta ja energiatäydennystä, niin miksi pitäisi etukäteen lihottaa itseään ja kärsiä turvotuksesta ja mahdollisesti päänsärystä maratonpäivänä? Eiköhän geeleillä ja muilla energiaratkaisuilla jaksa sen 17,2 kilometriä pidemmälle.

Minulle uppoavat geelit yms. hyvin vielä loppumatkastakin, Tukholmassakin nautin haaleaa lihalientä ja erikoisen makuista colaa kolmenkympin jälkeen mielihyvin. Energian lisäsaanti siis ainakin minulla onnistuu maratonin aikana.

Ajattelinkin tehdä HCM:llä ihmiskokeen ja lähteä matkaan normaalipainossa ilman minkäänlaista edeltävien päivien energiatankkausta, ja katsoa miten käy. Juuri ennen lähtöä ja matkalla nautin sitten suolaa ja geeliä.

Kiinnostaisiko muita osallistua tällaiseen ihmiskokeeseen, niin saataisiin laajempi näkemys ja tuloksen uskottavuus?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 44
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tästä aiheesta taisi tulla ohjelmaakin: VO2-ohjelmassa oli tosin kyseessä pidemmän matkan hiihtäjät, mutta että tankkaamista ei tehtäisi perinteiseen tyyliin vaan ns "tankkausviikolla" jopa vähennettäisiin hilihydraattien määrää.

Muistaako joku tarkemmin, että mikä VO2 -ohjelma oli kyseessä ja kuka tämän asian kertoi?

Link to comment
Share on other sites

Kiinnostaisiko muita osallistua tällaiseen ihmiskokeeseen, niin saataisiin laajempi näkemys ja tuloksen uskottavuus?

Tämä on mukana. Olen toisaalta jättänyt tankkaamatta kaikissa juoksemissani kisoissa jo aiemminkin, joten tämä sinänsä muuta mitään. Eli ainoa mitä voin tähän tuoda on näkemus, mutta teorian uskottavuuttahan tämä ei lisää kun tämä ei varsinaisesti muuta mitään normaaliin kisoihin valmistautumiseeni.

Link to comment
Share on other sites

Voisin kuvitella nauttivani ylimääräistä nestettä mutta jättää hiilarit kokonaan väliin.

Tuohan kuulostaa hyvältä, mara ilman hiilareita. Tuota voisit tehostaa vielä samana viikkona kiihtyvällä 30km pitkällä, niin saat kaiken pahan hiilarin pois.

No tuo oli tietenkin vitsi, mutta mikä helvetin pakko on ahtaa maltoja jne.. yli tarpeen, kun keventelyn ja normaalin ruokavalion (leipää aterioiden yhteydessä ja juomat mehuja jne..) + reilumman nesteen kanssa pääsee maaliin ihan varmasti.

Link to comment
Share on other sites

Tää on kyllä mielenkiintonen aihe. Sietää itenki miettiä ennen toivottavasti seuraavaa maraa, että kannattaako lihottaa ja turvottaa ihteään. Ja juuri kun ennen tankkausta olin saanut painon aika mukavaan kuosiin...

Tuolla Veisbuukissa Exel running-ryhmässä on keskustelu-osiossa asiaa tästä aiheesta. Mä en tiedä pitääkö liittyä faniksi, että pääsee lukemaan.

Muokattu
ylimääränen cee poijes
Link to comment
Share on other sites

Tuostahan voi yrittää tehdä jonkinlaista laskelmaa. Maksa ja lihakset pystyvät varastoimaan glykogeenia (muoto, jossa hiilihydraatit varastoidaan elimistöön) noin 2000 kcal edestä, jos tankkaus on onnistunut. Energiageeleillä voidaan imeyttää hiilihydraattia juoksun aikana realistisesti korkeintaan 60 g / h (240 kcal / h), mikä vastaa geelipussia puolen tunnin välein. Tarkastellaan 3 tunnin ja 5 tunnin maratoonareita. Geelin ottaminen aloitetaan puolen tunnin päästä juoksun aloittamisesta. Tällöin 3 h maratoonari pystyy saamaan lisää 5 * 240 kcal = 1200 kcal ja 5 tunnin maratoonari 9 * 240 kcal = 2160 kcal. Mutta tämä on siis ideaalisessa tapauksessa, jossa vatsa ottaa vastaan geelejä. Näin ei aina ole.

Toisaalta maratonilla kuluu energiaa juoksijan painosta ja taloudellisuudesta riippuen 2000-4500 kcal. Osa tästä energiasta tulee rasvoista, mutta pääosa hiilihydraateista. Kuvitellaan tässä, että kolmen tunnin maratoonari kuluttaa 2600 kcal ja juoksee teholla, jolla hiilihydraattien osuus energian tuotossa on 75 % eli tällöin hän tarvitsee 1950 kcal hiilihydraateista. Tuon energian voi saada tankkaamalla tai sitten "vajaalla tankilla" ja geeleillä kisan aikana. Vastaavasti oletetaan, että viiden tunnin maratoonari kuluttaa 3800 kcal ja juoksee teholla, jolla hiilihydraattien osuus on 60 %. Tällöin hän tarvitsee hiilihydraatteja 2280 kcal:n edestä. Tuo on ehkä hiukan enemmän kuin mitä tankkaamalla voi saada, mutta melko vajaalla tankilla ja geeleillä energia riittää.

Nämä nyt on vaan suuntaa antavia laskelmia, mutta tarkoitus on näyttää, että monella tavalla voi selvitä maratonista energian kulutuksen näkökulmasta. Ei ole tarpeen ahtaa itseään ähkyksi, jos kykenee vastaanottamaan energiaa kisan aikana, esim. geeleinä. Toisaalta ei ole tarpeen käyttää geelejä tai urheilujuomaa ollenkaan, jos onnistuu tankkauksessa hyvin. Riskittömin tapa lienee tankata kohtuullisesti ja käyttää geelejä tai urheilujuomaa energian saantiin kisan aikana. Lienee suurempi virhe ilmaantua lähtöviivalle ähkynä ja ylipainoisena kuin hieman vajailla energiatankeilla.

Mielenkiinnolla odotan tuloksia ihmiskokeesta.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

No tuo oli tietenkin vitsi, mutta mikä helvetin pakko on ahtaa maltoja jne.. yli tarpeen, kun keventelyn ja normaalin ruokavalion (leipää aterioiden yhteydessä ja juomat mehuja jne..) + reilumman nesteen kanssa pääsee maaliin ihan varmasti.

Juurikin näin, vaikka viimeksi olin varovainen tuon ahtaamisen suhteen niin silti oli Timo Jutilamainen olo. Ensi kerralla syön ihan normaalisti ja juon nestettä vähän enemmän.

Link to comment
Share on other sites

Mielenkiintoinen koe. Jotta kaikki ei sitten innostu kokeilemaan vammajaloilla juoksemista maralla, niin omakohtainen kokemus löytyy nimenomaan Tukholman maralta, ja vammapolvella läpi. Olihan se kokemus, ja varsinkin helteessä. Suosittelen retkeilyasennetta silloin, ja maisemien ihastelua. Tukholma tuli tutuksi ;)

Link to comment
Share on other sites

En tiedä olenko vain lukenut asioita valikoiden, mutta ymmärtääkseni riittää, että lepää tai keventää merkittävästi suoritusta edeltävät pari päivää ja syö normaalia ruokaa. Onhan sekin tankkausta siihen nähden, että treenaisi ja söisi normaalia ruokaa.

Tuolla tavoin olen 11 kertaa maratonille/vast. (vast. on epäonnistunut ultrakokeilu, joka loppui 43 kilsaan) tankannut, enkä usko yhdenkään onnistumisen tai epäonnistumisen olleen tankkauksesta kiinni.

Tästä jänkättiin viimeksi viime vuoden puolella "Tankkauksesta TAAS!"-ketjussa. On mielenkiintoista havaita että keskustelu nostaa taas päätään suuren ruÃ¥tsalaisen massajuoksutapahtuman jälkeen.

Tyydyn vain toteamaan, että itselläni on aivan riittävän "Timojutilamainen" olemus BMI:llä tai millä tahansa optisiin havaintoihin perustuvalla mittarilla arvioituna ilman yllä mainittua menetelmää runsaampaa tankkaustakin.

Kukin taaplaa tyylillään. Minulle riittää aina ja ikuisesti harjoittelun keventäminen ja normaali ruokavalio ennen pitkiä matkoja. Sen verran annettakoon periksi, että ruokajuomana vesi saattaa vaihtua tuoremehuun.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy