Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Anonymous

Pitkälenkki pyöräillen ja juosten?

Recommended Posts

Lenkki maastoni ovat hyvin mäkisiä. Pitkälenkki joka minulla seuraavana on edessä on 25km. Olen yleensä juossut ja kävellyt pitkät lenkkini näissä mäkisissä maisemissa. Ylämäet olen pakosti siis kävellyt.

Jotta tasaisempaa juoksumaastoa löytyisi voisin pyöräillä ensin mäkisen maaston yli 12km ja juosta pitkänlenkkini ( esim. 15-20km) ja taas sitten pyöräillä nuo 12km takaisin kotiin. Mitä mieltä olette tämmöisestä pyöräilyn ja juoksun yhdistämisestä? Olisiko harjoitus yhtä hyvä kuin pelkästään juosten tehtynä?

Juoksen tällähetkellä noin 45km/viikko.Olen aloitteleva juoksun harrastaja. Takana on vasta puolitoista vuotta säännöllistä harjoittelua. Ja tähtäimessä on elämäni toinen maraton ja Tukholmassa.

Meitsi ajattelin Tukholman jälkeen palautella pyöräillen 1-2vko. Käyn tällä viikolla ostaas hybridin ja meen sillä sitten duuniin ja takas (Yht 62km) päivittäin. Hienoja kelejä oottelessa!! Ja tuskaisia ruuhkia Ei kaivaten!

Mulle kävi viime vuonna Prahan maran jälkeen niin, että aloitin työmatkapyöräilyn hetikohta juoksun jälkeen (taisi olla viikon kuluttua) ja se veti reidet niin jumiin, ettei siitä meinanut selvitä ollenkaan. Eli tuon kanssa kannattaa olla varovainen, tai ainakin muistaa venytellä työmaalla kaffetunnilla.

Itse suosittelen kyllä maran jälkeisiin viikkoihin pyöräilyä. Kunhan vaan muistaa pitää välitykset tarpeksi pieninä ja kampikierrokset siten ylhäällä. Eli ei junnaa liian isolla vaihteella, kuten monesti tapana ihmisillä on. Lihakset saavat aikaa palautua ja juoksun aiheuttamat mikrovauriot korjaantuvat rauhassa. Kevyesti kun ottaa, niin kyllä Henkan tasoinen urheilija voi tuollaista settiä vetää, venyttelyä toki unohtamatta.