Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kipkap

Mizuno

Recommended Posts

Jos löytyy kivijalkaliike missä käydä sovittamassa niin se liike voi olla kohta nurin. Missä sitten sovitat tai jos tarviit jotain urheilutarvikkeita nopeasti? Siinä on voi mennä juoksijoilta kauppa ja kaupiaalta ja henkilökunnalta työ. Ajatelkaa asiaa kokonaisuudessa ilman minä ensin periaatetta.

Toi toimii muualla paitsi Suomessa. Keskon ja Asicsin mafia on vienyt vaihtoehdot pois kaupoistamme. Varsinaista vaihtoehtoa ei oikein ole tai voi olla jotkut yksittäiset Inter Sportiin kuulumattomat liikkeet jossakin. Hangossa esim. on Sportia, mutta koska valikoima ja asiantuntemus (jotain New Balancea löytyy, muttei niitä malleja, mitkä minua kiinnostaisivat) ei ole samalla tasolla kuin vaikkapa Tukholman Löplabbetissa on niin olen tullut siihen johtopäätökseen, että Suomessa lenkkarimyynti urheilukaupoissa on suunnattu tuulipukukansalle, ei juoksemiseen vakavammin suhtautuville. Itseasiassa enemmän vikaostoja tulee siten, että antaa myyjän johdatella kuin niin, että ottaa itse selvää ja tilaa netistä riskillä aina koon 8.5.

Toisekseen pitää muistaa kustannukset. Jos ostaa ei-massamerkkejä niin niitä on Suomessa harvoin alessa, joten joutuu maksamaan aina vähintään 150 euroa ja siinä on aika iso ero jo silloin, jos ostaa vaikkapa 7 paria tossuja vuodessa verrattuna tilanteeseen, että saa jonkun parin alesta ja muistakin maksaa ehkä vähän halvemman hinnan. Perusulkoilijalle ei hinnalla sen sijaan ole mitään väliä, jos hankkivat tossuparin kerran kolmessa vuodessa ja juuri niitä massamarkkinoita varten urheilukaupat ovat. Toki silloin antavat heille myös henkilökohtaista palvelua, mikä on varmaankin tärkeämpää ei niin paljon juokseville. Paljon juokseva haluaa lähinnä vain tiedon onko mallia, onko kokoa, paljonko se maksaa, kassan kautta kiitos ja näkemiin. Useinhan juuri sitä itse haluamaani pronaatiomallia ei ole. Se on ihan vakiovastaus.

Pitää myös muistaa se, että juoksuvaatteet ja kaikki muu sälä on sitten sellaista, joka ei ole niin spesifiä kamaa kuten tossut, joten niitä voi hakea paikallisista urheiluliikkeistä. Puhumattakaan vapaa-ajan ulkoilukengistä, tennistossuista tai muista jalkineista, joissa ei ole kuten sanottua ehkä niin paljon väliä, minkä mallin ostaa. Pääasia, että ostamisesta tulee hyvä mieli.

Toki täytyy sanoa, että Ylläs-Hallin Sportia vaikutti pätevältä kaupalta. Siellä tuntui olevan jonkinlaista asennetta, mitä tulee asiantuntemukseen tuotteiden suhteen ja valikoiman laajuuteen (paljon NB:tä ja Sauconya), vaikka hekin olivat menneet mukaan Asicsin kusetukseen. Asioisin paljon mielummin, jos tietäisin, että kauppa olisi ns. Asicsista vapaata aluetta, eikä myyjälle tulisi kiusausta tuputtaa minulle niitä väkisin.

Jos ostaa ei-massamerkkejä niin niitä on Suomessa harvoin alessa, joten joutuu maksamaan aina vähintään 150 euroa ja siinä on aika iso ero jo silloin, jos ostaa vaikkapa 7 paria tossuja vuodessa verrattuna tilanteeseen, että saa jonkun parin alesta ja muistakin maksaa ehkä vähän halvemman hinnan. Perusulkoilijalle ei hinnalla sen sijaan ole mitään väliä, jos hankkivat tossuparin kerran kolmessa vuodessa ja juuri niitä massamarkkinoita varten urheilukaupat ovat.

Heh-heh. No esim. noi Sportian Mizukat maksoi 70 erkkiä pari. Ei mikään huippuhalpa, mutta ihan siedettävä kuitenkin. Paljon hyviä tossuja olen ostanut hintahaarukasta 20-60 euroa. Aika harvassa ovat mun tuttavapiirissä sellaiset, jotka ois jostain tossuista 150 euroa maksaneet.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että Asics on ylihinnoiteltu. Ehkpä siksi mulla ei siitä merkistä ole juurikaan kokemusta. On tainnut olla vain kolme paria kyseistä merkkiä. Samaten olen samaa mieltä siitä, että kauppojen mallivalikoima Suomessa on valitettavan niukka. Jos jotain mallia ei kerta kaikkiaan kaupoissa ole, niin sitten tietty pakko tilata postimyynnistä vai sanotaanko nykyään nettikaupasta.

PS. Mä oon perusulkoilija, joka ostaa noin 7 paria tossuja vuodessa ja hinnallakin on väliä (koska oon aika köyhä). Joten sun kategorisointi ei ollut tällä kerta täysin kattava:-)

Äh, malliesimerkki siis siitä, miten hyvä tuote pilataan uudistuksilla. Täytynee alkaa katsomaan jotain muuta mallia. Mizunoita voisin kyllä edelleen suosia, sen verran hyvin ne ovat istuneet jalkoihin. Mikä olisi hyvä korvaava malli, ehdotuksia?

RW:n mukaan Wave Riderit ja Wave Precisionit olivat liian samanlaisia, ja siksi Ridereita (mallista WR 14 alkaen) on muutettu, etteivät mallit 'söisi' toistensa myyntilukuja.

Voisit kokeilla Wave Precision 11 kenkää, jos haluat pysyä Mizunossa.

Heh-heh. No esim. noi Sportian Mizukat maksoi 70 erkkiä pari. Ei mikään huippuhalpa, mutta ihan siedettävä kuitenkin. Paljon hyviä tossuja olen ostanut hintahaarukasta 20-60 euroa. Aika harvassa ovat mun tuttavapiirissä sellaiset, jotka ois jostain tossuista 150 euroa maksaneet.

Jos saat noin halvalla niin silloin se liike on varmaan myynyt tappiolla, koska maahantuoja vetää täällä hurjasti välistä. Kyllä toi 150 euroa on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, jos ei saa jotain huippudiiliä. Mulle tarjottiin 170 euroa hinnaksi Saucony ProGrid Hurricaneista ja kun tilasin normihintaan Englannista niin tuli maksamaan 103-104 euroa (silloin oli parempi kurssi kuin nyt). Mizunon Wave Elixir 5 on viime kevään punaisena 4Runnersissa nettikaupassa myynnissä nyt 159,90e (kun on vissiin talven aleaika ;), Ruotsissa oli jopa 1600sek) kun taas Master Cardin katevarauksen mukaan mulle tulee nyt 2 paria maksamaan niitä uudempia sinisiä 120,44e ja siinäkin sisältyy jo joku 25 euroa kuljetuskustannuksia.

Tykkään hemmetisti shoppailla kaupoissa ja ostaa ex tempore jostain liikkeestä, mutta erot ovat niin suuria noiden merkkien suhteen mitä olen viime vuosina ostanut (Adidas, Saucony, Mizuno), että tulee sellainen tunne, että mua kusetetaan. Ainakin nyt talven aleaikaan. Miksi maksaisin enemmän yhdestä parista kuin kahdesta. Eri juttu sitten, kun kevään uudet mallit ovat tulleet niin niissä on luonnollista normihinta, joka sekin on Suomessa yläkanttiin. Kaikista huvittavin on Inter Sport. Siellä lukee monissa tossuissa joku 170-180e ovh ja sitten punaisella, että nyt on huipputarjous esim. 139e.

Jos löytyy kivijalkaliike missä käydä sovittamassa niin se liike voi olla kohta nurin. Missä sitten sovitat tai jos tarviit jotain urheilutarvikkeita nopeasti? Siinä on voi mennä juoksijoilta kauppa ja kaupiaalta ja henkilökunnalta työ. Ajatelkaa asiaa kokonaisuudessa ilman minä ensin periaatetta.

No, voithan noinkin sanoa. Aivan sama minulle. Jotenkin tästä elämäntilanteestani ruuhkavuosien keskellä tunnistan ehkä jotain muutakin kuin "minä ensin periaatetta". Jos siinä että säästää jossain harrastukseensa liittyvässä hankinnassa perheen muiden menojen vuoksi, niin sitten se on minä ensin.

Before you judge somebody, walk a mile in their shoes. Tuohan sopii tähän aika hyvin kun kengistä oli kerran puhetta.

On tullut muuten näistä muutamista paheksuttavista nettiostoista huolimatta ainakin kotipaikkakunnan kivijalkaliikkeitä tuettua niin paljon ettei hävetä yhtään joskus tilata jotain netistä.

Sori vaan. Ei kerta kaikkiaan viitsi lukea noita jeesusteluja kommentoimatta takaisin. Eiköhän meillä vapaassa maassa jokainen saa ostaa mitä vaan mistä haluaa.

Ei kukaan viitsisi kuvailla hieman tätä Mizunon Elixir 5 mallia? Millainen lesti, kantapää-päkiäpudotus, jne. Adidaksella on aivan loistava kenkä tämä Aegis, joka on jo lähellä Raceria, mutta kunnon pohjilla varustettuna ja olen katsellut, että Karhun M-sarjan tapaan Adidaksen kengät kannattaa ostaa Suomesta alennusmyynnistä, sillä ulkomaille mentäessä Adidas on jopa hintavempi merkki, kuin Asics.

Japanilaiset Asicset ja Mizunot ovat Suomessa ylihinnoiteltuja ja kannattaa ostaa netistä. Mizuno on maailmalla edullinen kenkä, mutta maksaa 4runnerssissa 160€.

Päädyin tilaamaan Roninit ja olen niihin nyt parilla lenkillä hakenut tuntumaa. Ensimmäinen huomio oli, että Ronineissa kannan ja päkiän korkeusero tuntuu selvästi. Ken haluaa, varmaan löytää millimetrejä netistä. Tämän takia Ronineilla juokseminen tuntuu pohkeille ja akillesjänteille raskaammalta kuin esimerkiksi Adioksilla juokseminen. Toisaalta, nyt kengät tavallaan puskevat eteenpäin paremmin kuin Adiokset ja jollain hankalasti määriteltävällä tavalla tuntuma on Ronineissa parempi. Roninit tuntuvat nopeammilta, mutta en tiedä ovatko ne sitä käytännössäkin.

Jos on vasta totuttamassa jalkojaan racereillä juoksemiseen, en välttämättä suosittele Ronineita. Jos taas jalat ovat jo tottuneet menoon, niin sitten Roninit ovat hyvinkin harkitsemisen arvoisia.

Ostin tänään Ronin 3 -kengät ja lyhyen lenkin perusteella tykkään kovasti. Painoksi ilmoittaa useampikin sivu 7 oz eli 198 g, tiedä sitten mikä on oikea paino, ainakin naisten koot lienee alle 200 g. Kanta on tosiaan hyvin matala ja pistää pohkeet töihin, sopii päkiävoittoiselle askeleelle. Voisi huomenna kokeilla Myllyssä juosta vähän enemmän näillä.

Itse juoksin viime vuoden puolikkaan kisat, vauhtiharjoittelut ja osan PK:sta Wave Elixir 5:lla. Päädyin valintaan pitkällisen sovittelun ja vertailun päätteeksi 4Runnersissa. Kenkä sopi vain jalkaani kuin sukka ja oli sopivan kevyt. Pohjan karkeahko kuvio päkiän alta kuluu aika nopeasti, ja vaimennusta on ihan riittävästi tällaiselle 85-kiloiselle.

Päivitin muutama viikko sitten Wave Elixir 6:een, joka poikkeaa 5:sta vain ylimmän nauhanreiän läpiviennin "paremman istuvuuden" osalta. Ja värin tietysti. Mitenkään halvoiksi tossuja ei kuitenkaan voi sanoa, mutta näillä askel lentää.

Päivitin muutama viikko sitten Wave Elixir 6:een, joka poikkeaa 5:sta vain ylimmän nauhanreiän läpiviennin "paremman istuvuuden" osalta. Ja värin tietysti. Mitenkään halvoiksi tossuja ei kuitenkaan voi sanoa, mutta näillä askel lentää.

Tuo väri on kyllä ruma, mikäli ovat tuollaiset ruotsinväriset kuten minulla. Tänään oli ensimmäistä kertaa Elixir 6 jalassa ja ensivaikutelma oli hyvä. Eikä tuo nyt niin hirveen kallis ollut, kun tilasin Briteistä 88 eurolla. Tuo ylimmän nauhanreiän systeemi oli aika vekkuli, kun alkuun katoin kengän olleen revennyt.