Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Espoon rantamaraton vs. Vantaan maraton

Recommended Posts

Pikkuhiljaa pitäisi valita kummalle maratonille ensi syksynä osallistun, kyseessä on siis ensimmäinen maraton minulle ja yritystä olisi n. 4 h tavoitteeseen.

Vantaa houkuttaa koska se on vasta lokakuussa. Kesällä kun tulee otettua vähän rennommin ja harrastettua muutakin liikuntaa kun vain juoksua kuten pyöräilyä ja rullaluistelua. Kuumilla ilmoilla välttelen juoksua. Tietysti tarkoitus on kesälläkin juosta viikottain pitkälenkki ja vauhtikestävyyslenkki. Työmatkapyöräily pitää huolen peruskestävyydestä. Juoksua lisäisin elokuun alusta alkaen. Vantaan maratonin huonona puolena koen kun se kierretään neljänä lenkkinä. Kuinka tylsää on kierää 4 kertaa 10,5 km lenkki? Itse en koskaan juokse reittejä joissa täytyy samaa esim. kuntopolkua kiertää usempaan kertaa, jotta saan tietyn ajan tai km määrän täyteen.

Espoon rantamaraton on jo kuukautta aiemmin Vantaan maratonia, joten juoksukilometrejä pitäisi lisätä jo aiemmin eli jo heinäkuussa, jolloin ajattelin lomailla :character0053:. Espoon reitti on houkuttelevampi. Onko se haastavampi kun Vantaan reitti ? Kuinka paljon näillä on osaanottajia ?

Onko palstalaisilla kokemuksia molemmista ja kumpaa ehkä ehdotatte mulle ?

Espoosta mulla ei ole kokemusta, mutta Vantaasta kyllä. Itsekään en ikinä juokse lenkillä kahta kertaa samaa reittiä, mutta ei sillä maratonilla ole niin väliä. Vantaan reittihän on nopea, mutta tylsääkin tylsempi. Eli jos pelkää mäkiä eikä välitä maisemista, niin sinne vaan. Uskoisin että Rantamaraton ois jokseenkin elämyksellisempi ensikertalaisen kokemuksena. En tiedä paljonko Espoossa on osanottajia, mutta Vantaalla sai välillä juosta ihan yksinäänkin, mikä ei ollut kivaa.

Riippuu tosiaan siitä, onko lähdössä kokeilemaan/nautiskelemaan maratonia vai juoksemaan aikaa. Espoon reitti on komea ja vaihteleva mutta ei missään nimessä nopea. Jalat säästyvät pahimmalta iskutukselta, koska asfaltia on vain noin kolmasosa matkasta. Vantaan reitistä vähintään 90% on asfalttia. Mäet ovat loivia ja noususumma huomattavasti pienempi kuin Espoossa mutta ei Vantaankaan reitti aivan tasainen ole. Lisäksi reitillä on jokunen tiukka mutka ja aika monta kadun ylitystä, mitkä sotkevat aina hieman rytmiä. Juoksin ekan maratonini Espoossa. Vantaalla olen juossut ennätyspuolikkaani.

Olen juossut kummatkin: Vantaan kolmasti ja Espoon kerran + lisäksi puolikkaan siellä. Kumpikaan tapahtuma ei ole mikään massamaraton, mutta kummassakin kuitenkin jonkin verran juoksijoita. Neljän tunnin alitusta yrittäviä varmaan löytyy kummastakin. Vantaan reitti on toki ehdottomasti nopeampi, mutta Espoon elämyksellisempi. Kyse lienee sitten siitä, pidätkö tärkeämpänä hyvää aikaa vai hienoa reittiä. Tosin ei se Vantaan reittikään maisemiltaan niin paha ole: sisältyyhän siihenkin pätkä ihan hyvän näköistä maaseutua.

Niinpä, molemmat tuntuvat tärkeiltä aika ja reitin mielekkyys. Vantaan reitti tuntuu vaan niin tylsältä, mutta toisaalta sen nopeus houkuttaa.

Toisaalta ensimmäisestä maratonista kun on kyse ei ehkä kannata kovia aikatavoitteita laatia mutta mulle ei vaan tavoitteeksi riitä se että tavoite on vain päästä maaliin. Espoon reitin mäet ja mutkat ei haittaa. Tällä hetkellä vaaka on hieman kallistunut Espoon puolelle.

Onko muita mielenkiintoisia maratonehdotuksia syyskuun lopulla->lokakuun alussa Pääkaupunkiseudulla, joita voisi harkita ?

Espoon olen juossut. Mielestäni se on sellainen kisa, mikä kannattaa kerran juosta juuri maisemien vuoksi. Todella hienot maisemat rannan tuntumassa 2/3 reitistä ja säät ovat yleensä tuossa syyskuussa olleet vielä hienoja. Toiste en menisi, koska se ensimmäinen 15km on sen verran rankkaa mäkivoittoista rypistystä. Samoin se hiekkapinta on kyllä hyvä iskunvaimennuksen kannalta, mutta ei ehkä nopean loppuajan kannalta. Espoo onkin jonkinlainen maratoonien HCR kun ei mene pahemmin asfaltilla.

Treeneissä juoksen useinkin samaa lenkkiä monta kertaa. Radalla olen juossut 80 kierrosta ja ulkona kuntoratakin on tullut kierrettyä parhaimmillaan 13 kierrosta, mutta maratonilla se saman lenkin kiertäminen alkaisi jurppimaan. Jo Tukholman kaksi kierrosta on siinä ja siinä. Se on nimittäin ikävää, jos ei jostain kohdasta reitillä pidä ja tietää sitten, että tänne pitää vielä tulla uudelleen. Kyllä sitä Vantaankin kokoisesta kaupungista pitäisi riittää teitä yhdellekin kierrokselle.

Itsekään en tule kotikaupungin maratonilla todnäk. koskaan enää juoksemaan. Mä olenkin suunnitellut, että alkaisi järkkäämään pienimuotoista Rantamaratonin varjotapahtumaa keväälle, koska nykyiset järjestäjät eivät tajua: alkukaudesta loppuajoilla ole niin väliä ja hiekkavaltainen reitti säästää jalkoja.

Kyllä sitä Vantaankin kokoisesta kaupungista pitäisi riittää teitä yhdellekin kierrokselle.

Varmasti löytyykin, mutta jos tapahtumassa järjestetään maratonin lisäksi matkoiksi myös ½maraton ja 1/4maraton, on Vantaan tapa ainoa oikea tapa järjestää tällainen tapahtuma. Asiaan liittyy myös esim. juomapaikkojen ja liikenteen ohjauksen helpompi järjestely.

Ajankohta on mielestäni hyvin perusteltu kuitenkin Espoossa. Ensinnäkin Aalto-yliopistoyhteistyön takia on hyvä, että kisa on syksyllä lukuvuoden alettua. Saavat tutorryhmien välisen kisan kehiin etc. Toinen asia on veden lämpötila. Keväällä, kun lehdet eivät ole puussa ja vesi on kylmää, olisi aika hyistä juosta tuolla reitillä.

Hangon Itämerimaraton on sen sijaan väärään vuoden aikaan. Lokakuussa Hangossa tuulee usein ihan sikana, eikä ihmisiä ole mailla halmeilla. Jos kisa olisi esim. 3 vkoa Paavo Nurmen jälkeen olisi se hyvä ajankohta saada ihmisiä liikkeelle. Siinä välissä ei oikein Suomessa ole juoksuja ja saaristo on täynnä mökkeilijöitä sekä muita lomailijoita + Hangossa on satoja vierasveneitä.

Minä pidän maratonia niin rajuna matkana, että kun sen juoksee max 2 krt vuodessa niin ajalla on aina väliä.

Jos elämyksiä hakee, ainoa oikea maraton Suomessa lienee HCM. Kaikki muut lienevät enemmän tai vähemmän kylätapahtumia. Espoon mara on reittinä hieno, mutta raskas. Vantaan mara tosiaankin nopea, mutta tylsä. Aikavaikutus 4h:n maratoonarilla karkeasti heitettynä vartti Vantaan eduksi.

Vantaan maralla sää voi olla lokakuun puolessa mikä hyvänsä. Pahimmillaan tiellä jäätä. Viime vuonna vantaalla oli ideaalikeli: hieman yli 10 astetta ja aurinkoinen tyyni keli.

Lopputulema voisi olla Kummelin sanoin: "kyllä Vantaa on aina Vantaa"

No jaa. Olen kyllä vähän sitä mieltä, että HCM on Suomen yliarvostetuin juoksu reitiltään. Olen ollut vain katsojana mukana, mutta rehellisesti sanottuna se reitti ei houkuttele juoksemaan.

Olet aivan oikeassa. HCM onn samankaltainen kuin espoo reitiltään. Kaunis, mutta raskas. Ehkä hieman yliarvostettuja. Se mikä tekee HCM:stä ainutlaatuisen on massa. Missään muussa Suomen mara-tapahtumassa kuin HCM:ssä ei ole lähellekään 6000 osallistujaa. Siinä HCM:n juju.