Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Recommended Posts

Eikä mikään estä vanhempaakin kehittämästä nopeutta ja kimmoisuutta.

Mitä vanhemmaksi on lipsahtanut kehittämättä näitä ominaisuuksia, niin sitä haastavampaa niiden kehittäminen on, palautuminen kun on aina vaan hitaampaa.

Siksipä tapahtuu luonnollista siirtymää aina vaan pidemmille matkoille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä vanhemmaksi on lipsahtanut kehittämättä näitä ominaisuuksia, niin sitä haastavampaa niiden kehittäminen on, palautuminen kun on aina vaan hitaampaa.

Siksipä tapahtuu luonnollista siirtymää aina vaan pidemmille matkoille.

Ennen luonnollista poistumaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt jo eläkkeellä oleva työkaveri juoksi aikanaan maratonin alle 2:30 40-vuotiaana. Hän aloitti juoksemisen 35 ikäisenä ja reilut puoli vuotta treenaamisen aloittamisen jälkeen veti maran alle 3h, pari vuotta siitä 2:31 ja siitä 3 vuoden päästä tuon joitakin sekunteja alle 2:30.

Harjoittelusta keskustellessa hän sanoi että melkein kaikki lenkit oli noin 15 kilsaa kovaa, ja että tulokset olisivat voineet olla paremmat, jos treeneissä olisi vaihdellut tehoja enemmän. Tulokset on kyllä tosi kovia, 3-vuorotyötä tekevälle. Parhaimmillaan taisi tehtaanjuoksukerhossa olla 4 kpl alle 2:45 maratoonareita. Nykyisin taitaa olla 1 alle 3:10 maratoonari.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt jo eläkkeellä oleva työkaveri juoksi aikanaan maratonin alle 2:30 40-vuotiaana. Hän aloitti juoksemisen 35 ikäisenä ja reilut puoli vuotta treenaamisen aloittamisen jälkeen veti maran alle 3h, pari vuotta siitä 2:31 ja siitä 3 vuoden päästä tuon joitakin sekunteja alle 2:30.

Harjoittelusta keskustellessa hän sanoi että melkein kaikki lenkit oli noin 15 kilsaa kovaa, ja että tulokset olisivat voineet olla paremmat, jos treeneissä olisi vaihdellut tehoja enemmän. Tulokset on kyllä tosi kovia, 3-vuorotyötä tekevälle.

Onpa ollut hirveän hyvä tuuri, säkä ja onni sun työkaverilla, siihenhän tunnetusti kestävyysjuoksu perustuu:grin:

Ei vaan, vissiinkin jonkinverran lahjoja kestävyysnylkkäykseen ja varmaan suht kova peruskunto pohjilla valmiiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lahjoja varmaan on, mutta peruskunnosta ennen "juoksu-uraa" en ole varma, kun kertoi lopettaneensa vasta vuodenvaihteessa tupakan polton ja aloittaneensa rajun laihdutuksen. Oli pakko tarkistaa "virallisista lähteistä", eli tilastopajasta kyseisen kaverin aika maralla ja paras näytti olleen 2:29:**. Pidin kyllä toista työkaveriani valehtelijana, kun sanoi että silloin mua perehdyttänyt noin 90kg painoinen ei niin juoksijan näköinen kaveri olisi juossut 13 vuotta aiemmin maratonin moiseen aikaan.

Jos nyt oikein pinnistelen aivosolujani, niin hän taisi voittaa kerran Siikarantajuoksun kiertopalkinnon, vaikka en muista pitikö siinä voittaa itse juoksua, vai oliko kyseessä joku monivuotinen pistekilpailu. Jotain tarinoita Harri Hännisen kanssa harhaan juoksusta kertoi myös. Tuona harhaanjuoksu vuotena taisin itse olla sijalla 3. poikien 14 sarjassa.

Juokseminen taisi loppua kyllä siihen, ettei paikat kestäneet 15 vuotta pidempään kovaa treeniä. Tosin nyt pari vuotta sitten näytti tulleen tilastopajaan 100metrin aika 61 vuotiaana, että kai se vielä liikkuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitäsi vissiin taas aloittaa tämä projekti. Ensimmäisenä olisi hyvä saada jalka siihen kuntoon, että voisi edes kuvitella juoksevansa jokainen päivä, ja vielä mieluusti kivuttomasti. No, onhan ensi kauteen vielä reilusti aikaa, ja toivottavasti olisi tarpeeksi tahtoa sekä motivaatiota.

Kyllähän vauhti hurjalta tuntuu, mutta joskus on siihen päässyt, niin PERKELE -pakko yrittää uudestaankin.

Harjoitukselliset tavoitteet:

Elokuun loppuun mennessä pitää pystyä juoksemaan jokainen päivä, ja mieluusti kahdesti.

Syyskuussa voisi ruveta tekemään juosten lyhkäisiä VK-treenejä 10-15km ja jokunen viikko yli 200km määrällä.

Lokakuussa oikeaan harjoitteluohjelmaan kiinni ->vuosi harjoittelua ja sitten Vantaalla tavoitteeseen. Välissä tietysti voisi vetää 2-3 maratonia harjoittelun kannalta.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitäsi vissiin taas aloittaa tämä projekti. Ensimmäisenä olisi hyvä saada jalka siihen kuntoon, että voisi edes kuvitella juoksevansa jokainen päivä, ja vielä mieluusti kivuttomasti. No, onhan ensi kauteen vielä reilusti aikaa, ja toivottavasti olisi tarpeeksi tahtoa sekä motivaatiota.

Tsemppiä tavoitteeseen ja toivotaan, että jalka taipuu kohtaloonsa olla kestävyyskoneen iskunvaimennin ja vetojuhta koko tulevan matkan kauteen 2012 (ja tietenkin jatkossakin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

9,5 viikkoa akillesleikkauksesta. Noin 4 viikkoa treeniä ja HCM hölkäten lävitte(2.47-2.48). Ei oikeen uskalla vielä vetää ylä-alueella, yksinkertaisesti kunto ei kestä sitä. Seuraavaksi Joutseno tai Vantaa, mut onneksi sinne(jompaan kumpaan) ehtii vähän treenata.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt olen harjoitellut 10 päivää ohjelman mukaan, ja huomaa yleisolosta, että muutosta on tapahtunut. Kroppa on osumia ottaneen tuntuinen, mut henkisesti olo alkaa olla jopa pelottavan seesteinen, nimittäin töissäkään oleminen ei ole suuremmin tympinyt tahi VITUTTANUT.

Eihän täsä vielä määrällisesti kovaa harjoittelua ole, eli aloitimme 160-180km viikoilla nämä ensimmäiset 6-8 viikkoa. Tehot ovat yllättävänkin kovia, sillä aloitimme VK-treenausta suoraan rytmillä Kova-puolikova-kova-puolikova-kevyt ja kierros alusta, toisen setin jälkeen pikkuisen perusteellisempi (2-3vrk)keventely.

Akilles nyt tuntuu kestävän hyvin tätä myllytystä, mutta oikea piriformis meni kipeäksi ennen harjoitusohjelman alkua, eikä ainakaan parempaan suuntaa olla menossa. Katsotaan saisiko sen kuntoon fysioterapialla ja täsmävoimaharjoittelulla.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanan askelin eteenpäin. Lonkan olen saanut pidettyä kurissa jumpalla, kuntopiirillä, kortisonilla ja hieman juoksuasentoa muuttamalla. Keskivartalonlihakset tuntuvat olevan melko tärkeä tekijä tämän lonkan suhteen, joten niiden treenaamista ei mitenkään voi jättää huomioimatta enää koskaan.

Pikkaisen oli flunssaakin pari viikkoa sitten, joten jouduin keventämään 160km minimitavoitteesta, sillä viikolla taisi tulla vain 130km. Pikkaisen vielä seuraavallakin viikolla joutui antamaan vauhdeissa periksi, mutta muuten ei suurempia ongelmia ole ollut. Leikatun jalan nilkka vähän antaa tuntemuksia, mutta toistaiseksi ei mitenkään hälyttävää, toivottavasti saisi treenata ilman suurempia ongelmia.

Oikeata treeniä taitaa olla täynnä noin 5 viikkoa ja vauhdit ovat vielä toistaiseksi matelemista, mutta onhan tässä vielä aikaa kirrata. Toivottavasti viime talven suhteellisen runsas soutaminen ei ole "pilannut" täysin kroppaani ja lihakset selässä, käsissä sekä hartioissa alkaisivat sulamaan, vaikka hieman toivottomalta tuntuukin. Läskienkään sulamisesta ei hirveän pahollani olisi, mut kaikki ajallaan.

Muuten fiilis harjoitteluun on yllättävän hyvä sekä luottavainen.

Tästä jatketaan, ku muuta en osaa PERKELE.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy