Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Recommended Posts

Mulla sinänsä oli jo selvää ennen kuin ensimmäistä maratonia olin juossut, että pitäsi juosta vähintään alle 2:30, ennenkuin olen omasta mielestäni yhtään mitään.

2:34 pääsin tosi helposti. Sitten rupesin miettimään, ettei 2:30 alituskaan sinänsä ole mitään. Muutaman vuoden joutui tahkoamaan kaikenlaisten ongelmien kanssa.

Viime vuonna läksin juoksemaan Tukholmaan, silloin oikeastaan mitään suurempaa ajallista tavoitetta ja napsahti 2:29:55. Olin hetken ihan tyytyväinen, vaikka olinkin asennoitunut, että ei se 2:30 sinänsä mitään ihmeellistä ole. Omasta mielestäni en ollut siltikään yhtään mitään, mut olihan ihan kivaa saavuttaa edes tuo raja.

Kauan otti aikaa tiputtaa maratonaika alle 2.30 tuosta 3h pinnasta? Ja minkälaista määrän/tehon nostoa se vaati? Tietty se on hyvin yksilöllistä, mutta käyt varmasti hyvästä esimerkistä. Menikö 3h minkälaisilla viikko/kuukausiannoksilla rikki ja paljon piti siitä mättää kilsoja 2.30 aikaan?

Vai että Alle 2:30 -ketju? No, tänne luulisi tulevan aika tiukkaa tavaraa juoksemisesta, jos nyt tekijämiehet ja -naiset aikaa koneen ääressä viettävät (ForrestG:tä lukkunottamatta). Ketjun aihe on sinänsä hauska, tuo aika kun tuntuu niin utopistiselta. Toisaalta niin tuntui aikoinaan 3:30:kin ja 3h, mutta lopulta nekin olivat saavutettavissa. Ja aina piti siirtyä lukemaan uutta kovemman ajan ketjua ja ammentaa oppeja juuri siihen aikaan juosseilta kokeneemmilta juoksijoilta. Liian kaukana omasta tasosta olevien juoksijoiden neuvoissa on se vaara, että niissä oiotaan kokeneille juoksijoille itsestään selviä asioita ja jos kokematon ei niitä tiedä, niin soveltaminen omaan harjoitteluun on aika vaikeaa. Siksi on ollut hyvä lukea aina sitä omaan tavoitteeseen liittyvää ketjua, eikä sitä "parasta mahdollista".

Sinänsä hyvä, että nyt löytyy taas uusi ketju ajasta, jossa tavoitetta riittää ehkä vähäksi aikaa, noin niinkuin lievästi sanottuna. Toisaalta, eihän tuo 2:30 tarkoita kuin 30 sek parantamista kilometriaikaan nykyvauhtiin verrattuna, eli piis of keik! Ja kun näin puolen tunnin välein edetään (joka on näissä ajoissa jo aikamoinen harppaus), niin seuraava aloitettava ketju lieneekin sitten "Alle 2:00"...

Minulla pitkän aikavälin tavoite on 2:40, mutta koska sille ei ole omaa ketjua, tästä ketjusta on kai eniten hyötyä tuota tavoitetta ajatellen. Vielä on se kolme tuntiakin alittamatta, mutta syksyllä toivoisin jo ennätyksen alkavan kakkosella. Ja sitten pitäisi miettiä uutta tavoitetta.

Kysymyksenä voisin heittää tässä seuraavan: Mikä on alimatkojen kisojen rooli maratonharjoittelussa? 2:30-maratoonarilta kai pitäisi kymppi kulkea alle 32 minuuttiin? Painottuiko harjoittelu välillä kokonaan lyhyemmille matkoille?

Ai kauan vei 3h pudottaa 2:30? No jaa, vedin ekan maran 2:54 vuonna 1999 ja ekan kerran alle 2:30 2009 eli kymmenen vuotta. Mut siihen periodiin mahtuu kaikennäköistä.

Tietysti olen juossut suht paljon määrää ja välistä suht kovilla tehoillakin jo joitain vuodesta 1993, enkä ruvennut miettimään tosissani maratonin juoksemista kuin vasta 2005 vuonna. Siinä keväällä 2005 olin varmaan melko liki 3h kunnossa ja tosissani rupesin tuota 2:30 rajaa jahtamaan syystalvella 2005.

Yleisesti olen aina siis viimeisen 17 vuoden aikana juossut mieluusti yli 100km viikossa, mut eihän mikään määrä tee autuaaksi.

Uskoisin, että olen ollut viimeisen 3 vuoden aikana muutamia kertoja siinä kunnossa, jotta 2:30 olisi ollut realistinen. Esim viime vuoden Vantaalla juoksin 2:28:26 vaikka en ollut lähellekkään siinä kunnossa mitä olen parhaimmillani, mut päivän vire sattui kohdalleen.

Sama oli 2005 syksyllä Joutsenossa jolloin juoksin 2:39:59, vaikka periaatteessa en mitenkään voinut uskoo 2:42 alistusta mahdolliseksi, sattui vain pöljä-päivä.

Kysymyksenä voisin heittää tässä seuraavan: Mikä on alimatkojen kisojen rooli maratonharjoittelussa? 2:30-maratoonarilta kai pitäisi kymppi kulkea alle 32 minuuttiin? Painottuiko harjoittelu välillä kokonaan lyhyemmille matkoille?

Viime keväänä juoksin Iso-Hollon kympillä jotain 32:50 ja tasan viikkoa myöhemmin Tukholmassa alle 2:30. Kympillä sattui tulemaan melkoisen iso pistos siinä 6-7km välissä kestäen loppuun saakka. Varmaan verotti loppuaikaa jotain 25-40 sekkaa, vaikeaa sanoa totuutta. Kyllähän helpompaa maratoni juosta kovaa, jos kympillä pääsee tarpeeksi lujaa.

Pitää kummiskin muistaa, että maratoni on hieman erillainen matka kympiin nähden, sillä kympillä pitää kestää maitohappoa ja maratonilla lihaskestävyydellä (vauhtikestävyydellä)/energia-taloudella on tosi suuri merkitys.

Itsellä on aina ollut suhteellisen heikkoa maitohappojen kanssa toimiminen, mut olen saanut sitä korjattua suht hyvällä kestävyydellä.

Tästä voidaan vetää johtopäätös, että joillakin pitää olla kympin aika reilusti alle 32minsaa, mut ei ole välttämätöntä.

Tämä ei ole muuta kuin veruke! Jos ei pääse kolmekybäsenä aloittaneena, ei olisi päässyt varmaan muutenkaan. Lenkille siitä!

Keskimäärin kolmenkympin jälkeen ihmisillä alkaa olla elämässään muita menoja sen verran, että ei yksinkertaisesti ehdi treenaamaan ja palautumaan. Kerrotko FG vielä selvyyden vuoksi, paljon olet käyttänyt viime vuosina keskimäärin aikaa viikossa lenkkeilyyn? Ja jos löytyisi vielä arvio tunneista, jotka menee aktiiviseen palautumiseen/päiväuniin niin tämän tavoitteen realistisuus varmaan alkaa valkenemaan kaikille perheenisille ja -äideille ja/tai uratykeille.

Toisekseen projektiin menee välttämättä vuosia, ellei ole superlahjakkuus. Esim. FG:ltä parannus 3h->2.30 otti kymmenen vuotta. Nollasta alle kolmen tunnin pääsee 3 vuodessa, jos ajatellaan, että henkilöllä on edes jonkin verran lahjakkuutta, mitä 2.30 välttämättä edellyttää. Uskon että yli neljäkybäsenäkin pystyy vielä kehittymään mutta kyllä kehitys väistämättä tuohon mennessä on hidastunut dramaattisesti, varsinkin kun löysät on jo ajat sitten otettu pois.

Keskimäärin kolmenkympin jälkeen ihmisillä alkaa olla elämässään muita menoja sen verran, että ei yksinkertaisesti ehdi treenaamaan ja palautumaan. Kerrotko FG vielä selvyyden vuoksi, paljon olet käyttänyt viime vuosina keskimäärin aikaa viikossa lenkkeilyyn? Ja jos löytyisi vielä arvio tunneista, jotka menee aktiiviseen palautumiseen/päiväuniin niin tämän tavoitteen realistisuus varmaan alkaa valkenemaan kaikille perheenisille ja -äideille ja/tai uratykeille.

Toisekseen projektiin menee välttämättä vuosia, ellei ole superlahjakkuus. Esim. FG:ltä parannus 3h->2.30 otti kymmenen vuotta. Nollasta alle kolmen tunnin pääsee 3 vuodessa, jos ajatellaan, että henkilöllä on edes jonkin verran lahjakkuutta, mitä 2.30 välttämättä edellyttää. Uskon että yli neljäkybäsenäkin pystyy vielä kehittymään mutta kyllä kehitys väistämättä tuohon mennessä on hidastunut dramaattisesti, varsinkin kun löysät on jo ajat sitten otettu pois.

Mie ole ikinä ollut mikään insinööri enkä ole laskenut ka tunteja, mut kevyellä viikolla menee helposti 10 tuntia ja kovimmilla viikoilla pauttiarallaa 17 tuntia. Tämä on pelkästään juoksua, muita tunteja en laske treenaamiseksi. Keskiarvo voisi olla hyvin lähellä 12, 13, tai 14 tuntia.

Mulla oli pitkään vain halu juosta, eikä tuloksilla mitään väliä. Juoksin vain sen takia, koska se oli hauskaa ja antoi mulle hyvän olon. Vasta 2005 päätin kokeilla, että kuinka kovaa pystyy juoksemaan, jos "oikeasti" yrittää.

Käytännössä varmaan nollasta 2:30 alitukseen olisi mennyt noin 6-8 vuotta, jos olisin tehnyt asiat sillä kokemuksella mikä nyt on. Lahjakas pääsee huomattavasti nopeamminkin, mut luultavasti vienee 3 vuotta tai rahtusen enemmän, ja vaati suht kovasti paneutumista.