Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Missä vaiheessa jalat tönkköytyy pitkiksillä?


Pyyteri
 Share

Recommended Posts

Mahtavaa, löysin tämän palstan ja kysymyksiä pukkaa.

Kun teette pitkiä yli 15 km lenkkejä, missä vaiheessa teillä alkaa ns. jalka painamaan? Mulla meinaa uskon puute tulla, kun olen juossut 20-24 km lenkkejä jo 6 tai 7 kpl viimeisen 2 kk aikana, ja edelleen jokaisella lenkillä jossain 15 km tienoon kohdalla alkaa jalat jäykistyä. Ei pahasti ollenkaan, mutta sen verran, että uskon puute todella iskee, että 42 kilsaako näillä jaloilla pitäisi jaksaa. Hissukseen juoksen noita pitkiksiä, reilun 9 kilsan tuntivauhdilla.

Nyt tämä uskon puute siis jo iskee, vaikka ekaan mataroniin on vielä 10 viikkoa aikaa :huh:

Link to comment
Share on other sites

Juoksin sunnuntaina vuoden toisen pitkiksen, 30km. Lisäksi sellaisia n. 21 km:n lenkkejä näyttää listalla olevan 9 kpl. Lieneekö sattumaa, että nyt pitkällä jalat muuttuivat selvästi tönkömmiksi jossakin 23-24 km:n kohdalla. Olen menossa maratonille 1,5 viikon päästä. Aiempina kertoina alla on ollut useampia pitkiä, mutta en muista kuinka ne ovat jalkojen tönkköyteen vaikuttaneet. Osasyy saattoi tosin olla, että juoksin lenkin jonkin verran normaalia pitkiksen vauhtia nopeammin.

Sanotaan nyt vielä, että tarkoitan jalkojen tönkköydellä tässä sitä, että jaloista häviää kimmovoima. Vauhtia pystyy kyllä pitämään, mutta ei enää yhtä vaivattomasti. Vähän kuin jousitus katoaisi. Itse asiassa kiihdytin vielä vauhtiakin tuon jälkeen, pari viimeistä kilsaa juoksin lähes maraton-vauhtia.

Kyllä itsellekin tuli mieleen lenkin jälkeen, että olisi pari pitkää enemmän ollut tarpeen, mutta eipä sille enää mitään voi. Kulunutta sanontaa lainatakseni: näillä mennään.

Link to comment
Share on other sites

Mulla alkaa n:1.5 tunnin jälkeen jalat tönköttyä. Veikkaan, että silloin loppuu hiilarit kehosta ja ruvetaan käyttää varastoja tai jotai. No, viisaampi olen lauantain Tukholman jälkeen, kuin sitä jaksaa juosta kun jalat tönköttyy. Mulla on siis eka mara lauantaina sitä ennen pisin lenkki 25km ja kaksi puolikasta juostuna paras aika 1.53 keväällä maskussa.

Link to comment
Share on other sites

Pitkiksille harvoin lähdetään samoin levänneinä ja lihasten hiilihydraatit piripinnassa kuin maralle, täten pitkisten loppuväsymys tulee maralla paljon myöhemmin. Lisäksi itse tilaisuus antaa monelle kiksejä ja henkistä lisävoimaa, väsymystä ei heti huomaakaan siten kuin monotonisemmalla pitkiksellä. Ketjun aloittajallahan on jo paljon pitkiksiä alla, hyvä harjoituspohja.

Link to comment
Share on other sites

No maratonilla mulla jäykistyi 28km kohdalla hieman, myöhemmin matkan aikana enemmän/pahemmin, 40 jälkeen olivat kramppien rajamailla. Kevättalvella vedin hallissa yhden 28km sekä yhden 32km lenkin ja ainakin jälkimmäisellä jalat olivat jumissa lopussa.

Viime kesänä tilanne oli niin, että 19km lenkki meni ihan hyvin, mutta kun vedin yhden n. 23 kilsaisen niin jalat menivät jumiin ja sydänlihastulehduksen jälkeen aikanaan kun menin kylmiltäni HCR:lle jalat olivat aivan vetelää makaroonia 15km jälkeen. Eli ilmeisesti koko ajan se jumiutuminen siirtyy matkallisesti kauemmaksi.

Pidän pitkän lenkin rajapyykkinä 26 kilometriä ja niitä en ole toistaiseksi maratonin lisäksi tehnyt kuin 2kpl joskus helmi-maaliskuussa. Sen lisäksi tältä vuodelta on 1kpl 24km ja 8 kpl 19-21km keskipitkiä lenkkejä.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Mahtavaa, löysin tämän palstan ja kysymyksiä pukkaa.

Kun teette pitkiä yli 15 km lenkkejä, missä vaiheessa teillä alkaa ns. jalka painamaan? Mulla meinaa uskon puute tulla, kun olen juossut 20-24 km lenkkejä jo 6 tai 7 kpl viimeisen 2 kk aikana, ja edelleen jokaisella lenkillä jossain 15 km tienoon kohdalla alkaa jalat jäykistyä. Ei pahasti ollenkaan, mutta sen verran, että uskon puute todella iskee, että 42 kilsaako näillä jaloilla pitäisi jaksaa. Hissukseen juoksen noita pitkiksiä, reilun 9 kilsan tuntivauhdilla.

Nyt tämä uskon puute siis jo iskee, vaikka ekaan mataroniin on vielä 10 viikkoa aikaa :huh:

Tuohan on ihan normaalia. Mulla oli sama fiilis yleensä jo 14 km kohdalla eli jaloissa alkoi tuntua, että tänään on juostu. Itse maratonilla, kun se meni 3:29 aikaan, sama fiilis tuli joskus 28 km kohdalla.

Nyt kun pitkikset on pidentyneet 27 km luokkaan, jaloissa alkaa huomaamaan 18-20 km kohdalla.

Link to comment
Share on other sites

Kun teette pitkiä yli 15 km lenkkejä, missä vaiheessa teillä alkaa ns. jalka painamaan? Nyt tämä uskon puute siis jo iskee, vaikka ekaan mataroniin on vielä 10 viikkoa aikaa :huh:

Pisin lenkki tänä vuonna oli 53km; siellä jäykistyminen iski tasan 50km kohdalla. Syynä lienee motivaation laskeminen tässä kohtaa. Toisaalta, vielä pidempi kotiratajuoksentelu 60km, minkä yhtä lailla lenkiksi voi määritellä, oli yhtä jäykkää menoa alusta loppuun. Missään vaiheessa ei kulkenut ja jalat tuntuivat jäykiltä. Lyhyemmillä lenkeillä on mennyt ihan yhtä vaihtelevasti.

Tää kaikki on niin yksilöllistä, ja yksilöllä niin päivän päälle.

Olen testaillut tuon motivaation lisäksi näitä muita mahdollisia vaikuttajia ja päätynyt lopputulemaan, että lepopäiviä tai nukkumista huomattavasti paljon enemmän vaikuttaa syöminen. Huonosti syöneenä (tankanneena) ei kannata lähteä edes ulos talosta. Sama toimii maratoonilla. Siellä kannattaa panostaa myös huoltopisteiden hyväksikäyttöön.

Link to comment
Share on other sites

Mitä mieltä porukka on siitä, että pitäisikö jaloissa pitkiksen loppupuolella painaa ja jos ei paina, niin on liian helppo pitkis? Itse tein tammi-toukokuun aikana pitkiksiä 12kpl, mutta lähes kaikki niin kevyesti, ettei missään vaiheessa matka painanut. Toukokuussa maratonilla jaloissa alkoi tuntumaan ensimmäisiä merkkejä väsymisestä 18km kohdalla ja tavoitevauhtia pystyin pitämään vielä 14km ja sen jälkeen jalat meni niin jäykiksi ja kimmottomiksi, että vauhti väkisillä tippui ja jos yritti nostaa sitä, niin kramppeja alkoi ilmaantuun.

Link to comment
Share on other sites

Mitä mieltä porukka on siitä, että pitäisikö jaloissa pitkiksen loppupuolella painaa ja jos ei paina, niin on liian helppo pitkis? Itse tein tammi-toukokuun aikana pitkiksiä 12kpl, mutta lähes kaikki niin kevyesti, ettei missään vaiheessa matka painanut.

Riippuu missä vaiheessa ohjelmaa nuo on. Sulla taisi olla maratoni jo keväällä. Pari-kolme kuukautta ennen maratonia pitkiksiä ei kuulemma kannata enää ottaa pelkästään ulkoilun kannalta. Sen sijaan jos päätavoite on kauempana, kannaisi kuulemma ulkoilla ihan rauhassa. Eli maratontreenin pitkillä lenkeillä kuuluu "jaloissa painaa". Kisassa ne painaa jokatapauksessa ja siihen on syytä totutella.

Link to comment
Share on other sites

Pari-kolme kuukautta ennen maratonia pitkiksiä ei kuulemma kannata enää ottaa pelkästään ulkoilun kannalta. Sen sijaan jos päätavoite on kauempana, kannaisi kuulemma ulkoilla ihan rauhassa.

Näin minäkin olen käsittänyt. Peruspitkis voi olla tuollainen 1,5-2 h ja sellainen ei pitäisi vielä kummoiselta tuntua. Sitten maratonin lähestyessä pitkiksiä tehdään hiukan pitempinä esim. 2,5 h tai sitten kisavauhtia sisältävinä harjoitteina. Nämä maratonin erikoispitkikset voivat sitten jo tuntua jaloissa ja muutenkin.

Link to comment
Share on other sites

Näin minäkin olen käsittänyt. Peruspitkis voi olla tuollainen 1,5-2 h ja sellainen ei pitäisi vielä kummoiselta tuntua. Sitten maratonin lähestyessä pitkiksiä tehdään hiukan pitempinä esim. 2,5 h tai sitten kisavauhtia sisältävinä harjoitteina. Nämä maratonin erikoispitkikset voivat sitten jo tuntua jaloissa ja muutenkin.

Meillä taitaa olla sama lähde. ;) En edes tarkoittanut maratonvauhtisia, jotka Pfizzinger ja Douglas juoksuttaa pitkisten yhteydessä. Nehän on lopussa silkkaa raastoa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy