Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pitkien lenkkien siirtäminen


Charlie
 Share

Recommended Posts

Tulee ainakin jo nyt 2 suunniteltua viikonloppua kesällä jolloin pitkä lenkki vaihtuu oluen ryystämiseen tai krapulassa kärvistelyyn... eli ohjelman mukaisten pitkien lenkkien suoritusajankohtana ei yksinkertaisesti pysty juoksemaan, kun on muuta suunniteltua ohjelmaa kesälomalla.

Miten nuo suunnitellut lenkit pitäisi nyt ajoittaa? Siirtää koko ohjelmaa 1-2 päivää eteenpäin ? Tällöin 2 pitkää tulee liian lähelle palautumismielessä, koska voin tehdä vain pääsäätöisesti pitkiä viikonloppuisin. kahden pääharjoituksen poisjättäminen ei liene järkevää....

Link to comment
Share on other sites

Ääääh. Arvasin että tulee näitä - jätä juominen - kommentteja. Ei voi kertakaikkiaan juosta ko viikonloppuina. Ne ohjelman mukaiset juoksut ei nyt vaan onnistu ko päivinä, toisena Euroopassa, toisena mökillä krapulassa 2päivän setityksen jälkeen.

Otetaanko alusta. Kuinka muut hoitaa, siirtyneet lenkit???

Link to comment
Share on other sites

Otetaanko alusta. Kuinka muut hoitaa, siirtyneet lenkit???

Minulla on tuohon ollut 3 vaihtoehtoa:

- pitkälenkki jää kokonaan väliin. Välillä ei vain tule juostua pitkiksiä

- juoksen pitkiksen esim. maanantaina ja kovavauhtisen juoksun ehkä normaalia myöhemmin keskellä viikkoa. Silloin su voi vetää taas seuraavan pitkiksen

- juoksen pitkiksen ennen vkonlopun rymyämisen alkua. Nousee muuten humala nätisti, kun on kova treeni alla

Harjoittelussa on aina mahdollisuus kompromisseihin tai improvisointiin.

Link to comment
Share on other sites

Otetaanko alusta. Kuinka muut hoitaa, siirtyneet lenkit???
Siirrän pitkät lenkit viikolle jos ei kerta viikonloppuna ehdi juoksemaan. Yleensä kuitenkin teen pitkikset lauantai- tai sunnuntaiaamuisin. Jos väkisin haluaa pitää treeniohjelmasta kiinni niin siirtää vastaavasti jonkun kevyemmän lenkin krapulapäivälle. Näillä ohjeilla olen ainakin hyvin pärjännyt tähän asti.

Ja muuten... Absolutistit siellä takarivissä voivat olla hiljaa. :morebeer:

Link to comment
Share on other sites

No eikö tuo kysymys jo sisällä vastauksen. Jos pitkiä voi tehdä vain viikonloppuisin, ja silloin ei pysty eikä ohjelmaa voi vetää piukemmaksi, niin mielestäni selvä lopputulos on, että ko. pitkät jäävät väliin.

Ja muuten, absolutisteillakin on joskus joitakin menoja, joiden vuoksi lenkkiaikatauluja pitää muotoilla uudestaan - tai miettiä asioiden tärkeysjärjestyksiä.

Link to comment
Share on other sites

Tulee ainakin jo nyt 2 suunniteltua viikonloppua kesällä jolloin pitkä lenkki vaihtuu oluen ryystämiseen tai krapulassa kärvistelyyn... eli ohjelman mukaisten pitkien lenkkien suoritusajankohtana ei yksinkertaisesti pysty juoksemaan, kun on muuta suunniteltua ohjelmaa kesälomalla.

Vaihda viikkojen paikkaa kokonaisuutena eli esim.

1-->2

2-->1

3-->4

4-->3

Tokihan ohjelman tarkkaan harkittu nousujohteinen tasapaino voi hieman kärsiä, mutta huihai parin viikon osalta, kun kyseessä lienee useamman kuukauden ohjelma.

Link to comment
Share on other sites

Juokset sitten viikolla vähän enemmän.

Itse käytän mieluusti tuota Baldinin taktiikkaa juosta pitkis pois ja sitten juhliin.

Kyllä sitä joskus on hyvä vähän nollata ja juhlia.Kyllä lievässä krapulassa voi myös rauhassa juosta!

Kevyesti menee 20-25km pikku kankaisessa, se onko se tarkoituksen mukaista on eri asia.

En todellakaan ole absolutisti, mutta nykyään kun juoksen en juo, ja kun juon en juokse siis alkoholia.

Link to comment
Share on other sites

En kyllä suosittele krapulalenkkeilyä. Siinä on vahva sydänkohtauksen vaara. Toki siinä voi mennä muutama päivä sitten pilalle, jos on vahvaa suorittamista taustalla, sillä useinhan krapula alkaa hiipimään vasta joskus myöhään su-iltana, jolloin ma ja ehkä ti on vielä heikkoa oloa. Silloin ainakin su ja ma pitää jättää urheilematta.

Turha leikkiä, ei se voi olla tämä homma yhdestä päivästä kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän sitä voi sunnuntai-iltana rauhallisen pitkän jolkotella, jollei edeltävä ilta ole kokonaan sekoittanut vuorokausirytmiä ja alkoholinkäyttö on pysynyt ns. aikuismaisena eli jollain tapaa kontrollissa (alle 10 annosta). Saattaa juoksu kulkea yllätävänkin hyvin.

Toki jos on vetänyt ns. opiskelijakännit (lue: perseet), niin palautumiseen menee useita päiviä eikä urheilemisessa ole mitään järkeä. Elimistö tarvitsee kaiken energian myrkytyksesta toipumiseen. Kokemusta on.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy