Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sekoaako juoksusensori kisoissa?

Recommended Posts

Kaikenlaista tärkeää sitä tuleekin pohtineeksi, kun ekaa maratonia suunnittelee. Kenelläkään kokemusta siitä, toimiiko juoksusensori, kun ympärillä on maratoneilla muutama muukin juoksusensori?? Haluaisin omaa vauhtia siitä tarkkailla, mutta mistä rannekelloni tietää, mikä sensori on minun lenkkarissa ja mikä naapurin lenkkarissa?? :undecided:

Minulla ainakin Polarin footpodi sekosi joku vuosi sitten Tukholman lähtökarsinassa, oli varmaan kymmeniä sensoreita ympärillä. Kilometrivauhdit näyttivät ihan mitä sattuu johonkin 6 km asti, jonka jälkeen mittari hävitti kokonaan yhteyden mokkulaan. Parempi ehkä ettei laske sen varaan vaan katsoo ihan perinteisesti kilometritauluista ja kellosta kulkuaan, ettei mene pasmat sekaisin, jos podi piiputtaa. Voi olla että uudemmat mallit toimivat paremmin, mutta ei ole kokemusta kuin tästä RS200 mallista.

Sitä paitsi kilometriaikojen laskeskelu toimii hyvänä testinä, jos ei enää toisella kierroksella kykene laskemaan, on aika saada geeliä ja vähän äkkiä..!

Suunnon podi on paritettu ainakin minulla, mutta kaksi kertaa se on mennyt silti pimeäksi, ts. kadottanut signaalin. Varalan puolimaratonilla viime vuonna ja nyt Rotterdamin maratonilla. Molemmat kerrat niin, että kun pysähdyin juomaan niin podi pimeni. Ikävä juttu se sinänsä on, koska myöhemmin, kun jalat jäykistyvät olisi kiva tietää vauhtiansa. Ei voi luottaa sykkeiden varaan.

Toinen ongelma on se, että podi on vaikea kalibroida niin, että se näyttäisi maratonvauhdissa oikein. Minulla on näyttänyt sekä liian paljon että liian vähän.

Neuvoksi antaisin sinulle sen, että ota se signaali ennen kuin menet lähtökarsinaan. Silloin ei ehkä tule muiden laitteiden kanssa niin paljon ongelmia.

Sitä paitsi kilometriaikojen laskeskelu toimii hyvänä testinä, jos ei enää toisella kierroksella kykene laskemaan, on aika saada geeliä ja vähän äkkiä..!

Se voi myös stressata liikaa. Unohdin juoda Espoossa kun koko ajan seurasin km-aikoja. Samoin se juoksun rentous voi kadota, jos jokaista kilsaa laskee. Parempi vaihtoehto on se, mikä joillain on eli ranteessa joku väliaikataulukko. En ole sitä ikinä kokeillut, mutta jos on väliajat vaikkapa 5km välein siinä niin ei tarvitse joka kilsaa laskea.

Tuo RS200 malli mikä iselläni on, niin Polar lupaa +-3% tarkkuuden kalibroimattomana. Aika lähelle sen mittaamiin matkoihin on pystynyt luottamaan. Mutta tuo polarin S1 sensori ottaa häiriöitä samanlaisista antureista ympärillä, S3 joka soveltuu uudempaan mittariin ei ota muista häiriöitä. Jokatapauksessa ei ainakaan omalla kohdalla tuo S1 sensorikaan ole aivan metsään mitannut vaikka vähän ylinopeutta on kisatilanteissa näyttänytkin. Esim. Viimevuoden hämeenlinnan maratonilla mittasi minulle puolikkaan matkaksi 20,8km ja kaverillani samanlainen mittari mittas 22.0km. Tänä kesänä omani mittasi yhden 14km kisan matkaksi 13.3km ja puolimaralle 21.7km. Summasummarum, lähes luotettavaa tietoa tuosta mittarista saa, ja kisan edetessä juoksuryhmät venyy niin kyllä se jossain vaiheessa alkaa lähes todellisia lukemia näyttämään. Jos laittaa mittarin piippaamaan kilometrin väliaikaa ja seuraa järjestäjien mittaamia kyltin paikkoja niin ei niissä yleensä muutaman ensimmäisen kilometrin jälkeen suurta heittoa ole. Tämä ainakin omasta kokemuksesta. Kuitenkin tulee seurattua kelloa kohtuu tarkasti matkan varrella ja ainakin puolikkailla omalle kohdalle on ollut helpoin tehdä tarkistus väliaika 7 ja 14km kohdalle ja viimeinen seiska pyrkiä vähintään pitämään sama tempo tai hiukan kiristää tahtia kahdesta aikaisemmasta. Tällaiselle hölkkääjälle ainakin tuo kiihtyvyysanturi tuo kivasti puhtia harjoitteluun ja kilpailutilanteessa uskoo helpommin vauhtia ja sykettä. Ettei tule hölmöiltyä itseään hapoille oikeiden juoksijoiden epätoivoisessa peesausyrityksessä.

Tuo onkin hyvä idea, että kirjoittaa käsivarteen valmiiksi tavoiteltuja väliaikoja. Ei tarvii sitten alkaa kalkuloimaan kesken matkan. En muutenkaan tiedä, miten tuohon koko sensoriin voi luottaa, kun se tänään väitti minun juosseen 7,2 km ja google earthissa mittasin saman matkan 7,9 km.

Täältä löytyy valmis väliaikarannekemalli http://www.marathon.se/news/mellantider.cfm

Tulosta, päällystä kontaktimuovilla ja pyöräytä ranteen ympäri. Toki voihan ne väliajat suoraan käteenkin kirjoittaa, hienkestävällä tussilla :)

Minulla OLI tuo RS200. Juoksin sillä kalibroimattomana ekan puolikkaan viime vuonna Ideaparkissa. Näytti 6% yli. Kalibroin sen kalibrointikertoimella ja Menin Paavo Nurmeen kesäkuussa. Otin signaliyhteyden hyvissä ajoin ennen lähtöpaikalle menoa, mutta porukkaa oli niin p*rkeleesti, että sekosihan se heti ekalla kilometrillä. Matkan luotettavuudesta en siis tiedä. Kuukautta myöhemmin juoksin Pirkkalan yöjuoksun (reipas 5km) ja Polar näytti edelleen 3% yli, vaikka olin kalibroinut. Sitten kalibroin sen seuraavaksi juoksuradalla.

Syksyllä vielä Finlandian puolikkaalle. Siellä footpod ei kadottanut yhteyttä, mutta matka heitti taas vähän yli 3%. Pistin Polarin kiertoon ja ostin Garminin (gps). Sitä en ole kisassa vielä testannut, mutta tällä mennään HCM:iin.

Pistin

Mulla sekosi viime vuonna RS400:n sykevyö! Taisi tosin olla ihan hyvä vaan, ei tarvinnu kauhistella korkeita sykkeitä.. Juoksusensori toimi moitteettomasti, taisi näyttää matkan melkein +- 100m tarkkuudella.

Täältä löytyy valmis väliaikarannekemalli http://www.marathon.se/news/mellantider.cfm

Tulosta, päällystä kontaktimuovilla ja pyöräytä ranteen ympäri. Toki voihan ne väliajat suoraan käteenkin kirjoittaa, hienkestävällä tussilla :)

Kiitos linkistä, tuollaisen askartelen seuraavaan tapahtumaan.. (varmuuden vuoksi) :dankk2: