Jump to content
Juoksufoorumi.fi

miten päästä 1000m alle 3.20


3.30
 Share

Recommended Posts

Vaikea vastata mikä toimii sulle parhaiten. Oletko kestävyyskone, vai peittoatko kaikki luokkatoverisi 60 m juoksussa? Miten harjoittelet tällä hetkellä? Onko sulla jotain luottohenkilöä, joka vois neuvoa yksilöllisesti? Voitko puhua esim. liikunnanopettajasi kanssa?

Mulla oli 3:33 ennätys samanikäisenä kuin sinä. Pelasin paljon korista, skeittasin ja kävin silloin tällöin reilun tunnin metsälenkeillä. Sillä meni 3:20 rikki.

Tonniin auttaa yleensä:

- hyvä peruskestävyys (esim. reilun tunnin rauhalliset maastossa)

- hyvä vauhtikestävyys (esim. 10 min hölkkää, 15 min kovaa, 10 min hölkkää ; tai 3 * 6 min reippaasti, mutta ei siten että pitää olla kaksinkerroin vedon jälkeen, pieni hölkkäpalautus, minuutissa pitäisi olla hengitys melko ok, muuten juoksit liian kovaa; tai vauhtileikittely vähän pidemmillä reippailla juoksupätkillä ja lyhyillä hölkkäpalautuksilla)

- hyvä juoksutekniikka ja riittävä voima (esim. korista kavereiden kanssa, tekniikkaharjoituksia, ylämäkivetoja juoksutekniikkaan keskittyen, vauhtileikittely)

- kilpailunomaiset harjoitukset (esim. 4 * 2 minuuttia loivaan ylämäkeen tekniikkaan keskittyen, hölkäten takaisin lähtöpaikalle; tai 3 * 500m reippaasti radalla, 300 m hölkkäpalautus; vauhtileikittely, juokse lenkillä pari minuuttia kovempaa silloin kun huvittaa )

Noista ylläolevista tärkeimmät nuorilla on hyvä tekniikka ja hyvä peruskestävyys. Noita kilpailunomaisia ei kannata tehdä liikaa, vaikka ihan lyhyellä tähtäimellä niistä näyttäisikin olevan suuri hyöty. Pelkästään pallopeleillä, peruskestävyydellä ja vauhtikestävyyden harjoitteilla pääsee kyllä ton 3:20 alle. Reilusti yli puolet juoksusta pitäisi olla kevyttä juoksua (tonnin juoksussa tarvitset myös hitaat lihassolut mukaan!). Suurin osa kun on pelejä ja hauskanpitoa, niin pysyy motivaatio, ja tavoite on saavutettavissa. 11-vuotiailla ei tarvitse olla tarkkaa ohjelmaa. Kaikki liikunta auttaa juoksutavoitteesi saavuttamisessa, ja juoksu auttaa myös muihin lajeihin.

Rekrytoi kaverisi mukaan lenkille. Kyllä tuo 3:20 menee helposti rikki tänä kesänä! Tsemppiä!

Link to comment
Share on other sites

Aivan yksinkertaisesti rauhallisesti lenkkeilemällä ja harrastamalla lenkkeilyn lisäksi muuta urheilua monipuolisesti, varsinkin sellaisia lajeja, joissa joudut spurttailemaan esim jalkapallo, pituushyppy, pikajuoksu. Mikäli mahdollista, lenkkeile säännöllisesti maastossa poluilla, vauhti todellakin sellaista kevyen mukavaa, 20-40min lenkit riittävät vallan mainiosti ja voivat sisältää mukavia irtiottoja esim spurtteja jonkun mäen päälle tms. Lenkkeile sen verran kuin huvittaa, joka toinen päivä tai vaikka 4 päivää putkeen, aivan oman tuntuman ja mielihalujen mukaan. Minulla on asiasta semmoinen kokemus, että tuossa iässä et luonnollisen kehityksen/kasvun tukemana muuntyylistä harjoittelua tarvi ja ennätykset paukkuu kevyellä monipuolisella harrastuksella, hipsuttelulenkeillä ja spurteilla vielä monen vuoden ajan.

Link to comment
Share on other sites

Jos kestävyysjuoksu ja yleisurheilu kiinnostaa, niin ehdottomasti yhteyttä paikalliseen yleisurheiluseuraan. Sieltä hyvin todennäköisesti löytää ohjausta ja nuorille sopivia yhteistreenejä. Ja pääsee myös kilpailuihin helposti mukaan.

Tätä palstaa en kovin hirveästi kehottaisi vielä tuon ikäisenä lukemaan. Pääasia kirjoittelusta on kuitenkin keski-iän ylittittäneiden kuntoilijoiden jorinaa, joilla ei välttämättä ole ollut minkäänlaista kosketusta nuorten urheiluun.

Link to comment
Share on other sites

Jos kestävyysjuoksu ja yleisurheilu kiinnostaa, niin ehdottomasti yhteyttä paikalliseen yleisurheiluseuraan. Sieltä hyvin todennäköisesti löytää ohjausta ja nuorille sopivia yhteistreenejä. Ja pääsee myös kilpailuihin helposti mukaan.

Tätä palstaa en kovin hirveästi kehottaisi vielä tuon ikäisenä lukemaan. Pääasia kirjoittelusta on kuitenkin keski-iän ylittittäneiden kuntoilijoiden jorinaa, joilla ei välttämättä ole ollut minkäänlaista kosketusta nuorten urheiluun.

Kyllä olen seurassa, mutta on niin paljon harjoituksissa muutakin kuin juoksua esim. kuulaa ja tuollaista joista en hirveästi välitä. eli en kyllä noissa hirveästi käy.

Link to comment
Share on other sites

Mäkin muistan työntäneeni junnuna kuulaa seuran harjoituksissa. Juoksua treenattiin itseasiassa häviävän vähän ja sekin lähinnä pikamatkoja, joissa olin surkea. Monipuolisuus lienee siinä iässä tärkeintä. Itse ainakin sain hyvät eväät kaikenlaisiin lajeihin joita olen harrastanut/koittanut myöhemmällä iällä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jos vielä palaisin aiheesen näin vuoden päästä.

Eli nyt ottaa aivoon:

http://www.fjg.fi/ olin tuolla 7, ajalla 3.20jtn. Kattokaa vielä täältä: http://www.tilastopaja.fi/db/fi/atm.php?ID=34516 . Huononsin aikaa viime vuodesta yhen sekunnin. Oon harjotellu lenkkejä aika paljon. tipuin vauhista kun lähettiin vikalle kierrokselle.

Jotenkin turhauttavaa kun treenaa mutta ei kulje ton paremmin:embarassed:. AAAAPPPPUUUAAA!!!!!

Link to comment
Share on other sites

En olisi mitenkään huolissani, vaikka jäitkin sekunnin viime vuodesta, koska kehitys ei yleensä ole tasaista, vaan tapahtuu ikään kuin sykäyksittäin. Kun jaksat käydä lenkillä ja pidät mukana noita lyhyempiä (60m-600m) kilpailuja, niin kyllä tonnikin alkaa jossain vaiheessa kulkea kovempaa.

Olet jo tässä kuukauden sisällä kuitenkin parantanut 600m ja 2000m ennätyksiäsi (Tilastopajan perusteella). Lisäksi viime vuotisen kilpailun voittanut poika jäi nyt ajastaan 4s.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Mulla tuli nyt sellanen tilanne että pitäisi juosta viikon päästä 1000m koulun viestijoukkueessa. Ei ne voinut yhtään aikasemmin ilmoittaa, ois ehtiny reenaamaan.. :smile: Olen kyllä harrastanut hölköttelyä parin kk:n ajan, mutta tuntuu että kun peruskuntoa on tullut lisää niin kaikki vauhti on lähtenyt. Ennen 100m pääsi aika kovaa, nyt tuntuu että se 5.00-vauhti kyllä on ihan maksimia matkalle kuin matkalle :-D ja kyllähän tonni nyt vähän kovempaa pitäisi päästä! Aikamoiselta raastomatkalta kyllä kuullostaa, täysillä tonni..

Eli kysymys kuuluu, mitä viikossa ehtii tehdä vai keskitynkö palautumiseen toissapäivän pitkiksestä? :nevreness:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy