Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lukkopolkimien vaarat

Bobo72
 Share

Recommended Posts

Heippa!

Olen tässä pari viikkoa sitten hankkinut pyörääni lukkopolkimet ja kengät niihin ja polkenut ahkerasti töihin (Itä-Vantaa -Katajanokka) muutaman kerran viikossa. Jonkin verran kaupungin päässä joutuu pysähtelemään liikennevaloissa. Monasti käy mielessä, että jo en ehdikkään saada jalkaa irti pokimesta kun pitää pysähtyä, mitenköhän tytön käy :hosto:? Vielä ei ole tapahtunut tällaista. Pari läheltäpiti tilannetta on kyllä ollut.

Mitenkäs teillä muilla lukkopolkimia käyttävillä, onko mitään vakavaa sattunut tai oletteko nähneet tilanteita, jossa pyöräilijä sekoilee lukossa olevien jalkojen kanssa ?

• Replies 33
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jos lukoilla ajelee kaupunkiajoa (kuten itsekin työmatkoja) kannattaa säätää lukot riittävän löysälle.

Minullekin mahtuu matkan varrelle muutama kolari/ kaatuminen, ja aina ovat lukot auenneet nätisti.

Ennakointihan se on avainsana tässäkin, ja kun riittävästi lukoilla kun ajelee niin se tulee selkärankaan. Mutta useimmiten se kerran pitää koittaa kantapään kautta, "lukkovalasta" kun puhutaan...

Heippa!

Olen tässä pari viikkoa sitten hankkinut pyörääni lukkopolkimet ja kengät niihin ja polkenut ahkerasti töihin (Itä-Vantaa -Katajanokka) muutaman kerran viikossa. Jonkin verran kaupungin päässä joutuu pysähtelemään liikennevaloissa. Monasti käy mielessä, että jo en ehdikkään saada jalkaa irti pokimesta kun pitää pysähtyä, mitenköhän tytön käy :hosto:?

Mä voin kertoa, miten käy: tyttö kaatuu ja häpeää silmät päästään. Tai ainakin tälle pojalle kävi niin. Yhteensä kolme kertaa. Vai oliko neljä. Kummasti sitä sitten oppi noin kilometrin ennen jokaisia liikennevaloja keskittymään ajatukseen "muista lukkopolkimet! muista lukkopolkimet!"

Mitenkäs teillä muilla lukkopolkimia käyttävillä, onko mitään vakavaa sattunut tai oletteko nähneet tilanteita, jossa pyöräilijä sekoilee lukossa olevien jalkojen kanssa ?

No, vakavia itsetunnolle toki. Onneksi nuo klossilipat tulee yleensä suoritettua silloin, kun vauhti on noin 0 km/h, joten kolaus on lähinnä henkinen. Ehkä pienen asfaltti-ihottuman voi saada.

Kyllä se siitä!

Ennakointi toimii ainakin vielä varsin hyvin liikennevaloissa. Hyvissä ajoin jo hidastelen ja muistan että mulla on jalat kiinnin polkimissa. Äkkitilanteet on

tietysti sitten eri juttu, niitä ei ole vielä sattunut kohdalle.

Aivan varmasti hävettää jos tulee kaatuiltua noitten kanssa risteyksessä.

Siitä häpeämisestä saa vielä kaiken irti, kun eka ajaa sataa ja tuhatta (mielellään monta mummopyöräilijää ohittaen) oikein kisakireissä vetimissä, sitten hidastaa valoihin, irrottaa yhden puolen jalan polkimesta ja lähtee kallistumaan toiselle puolella.

Siinä sitten kaatuu paikallaan ollessaan kyljelleen ylempi jalka kohti taivasta sojottaen, kun kaikki ne mummopyöräilijät saapuvat perästä (tietty tyylikkäissä arkivaatteissaan) huuli pyöreänä moista kikkailua ihmettelemään :ashamed0001:

Tämän kun toistaa muutamaan otteeseen aamuruuhkassa, niin kyllä oppii!

Heippa!

Olen tässä pari viikkoa sitten hankkinut pyörääni lukkopolkimet ja kengät niihin ja polkenut ahkerasti töihin (Itä-Vantaa -Katajanokka) muutaman kerran viikossa. Jonkin verran kaupungin päässä joutuu pysähtelemään liikennevaloissa. Monasti käy mielessä, että jo en ehdikkään saada jalkaa irti pokimesta kun pitää pysähtyä

En ole koskaan ottanut niitä irti pysähtyessä. Kerran oli sellainen tilanne, että olisi pitänyt ottaa irti, kun joku tuli äkkinäisesti eteen ja kaaduin sitten about nollavauhdissa ruusupuskaan Eltsun Nesteen lähellä. Se kirpaisi pikkaisen. Pari muutakin kaatumista tapahtunut, mutta ei mitään ihmeellistä.

Mun mielestä on vaarallisempaa ajaa ilman lukkoja kuin lukoilla.

Samaa mieltä.

kyllä se jalka sieltä polkimesta käytön myötä irtoaa about samaa vauhtia kuin ilman lukkoakin.

Minä en oikein ymmärrä miksi sen pitäisi lähteä. Ajoin useamman kesän vakiolenkkiä maastopyörällä Kaivarista Hietalahden kautta Hietsuun, josta Munkan kautta Tapiolaan ja aina Friisilään saakka, josta rantaraittia pitkin Laruun jne. Hyvin paljon liikennevaloja, mutta aina sain tolpasta kiinni. Yleensä sen tolpan näkee kauempaa ja jos samaa reittiä ajaa niin sitä oppii jo katsomaan mestat ja tietää, miten se tolppa otetaan. Jos jalka on irti niin se on pirun hidasta päästä liikkeelle, kun valot vaihtuvat vihreiksi.

Mun mielestä on vaarallisempaa ajaa ilman lukkoja kuin lukoilla.

Juuri näin. Kostea keli, liukkaat (normi)polkimet, liukkaat kengänpohjat, voimaa reisissä ja pallit vaakaputken ympärillä, auts.

Itse en ole lukkojen vuoksi kaatunut kertaakaan. Maastossa pari pyllähdystä pienemmästä vauhdista kanervikkoon, mutta näitä en laske.

Nykyään liikkennevalot hoidetaan trackständillä, eikä kenkiä edes irroteta polkimista.

Lukkopolkimia, kuten muuten montaa muutakin välinettä, oppii käyttämään harjoittelemalla. Saattaa siis kannattaa harjoitella irroittautumista kotipihalla kunnes se onnistuu ennen kuin lähtee törmäilemään liikenteen sekaan. Kaatuminen ei ole pakollista.

Olet aivan oikeassa, mutta nyt olen jo vajaa 400 km niillä harjoitellut tuolla liikenteessä, joten enää en jaksa enkä viitsi ruveta kotipihalla harjoittelemaan:kumarrus:.

Tarkemmin jos muistelen niin kyllä mä taisin vähän kotipihan ympäristössä lukkopolkimia testailla miten ne irtoo ennen kun liikenteen sekaan säntäsin ja päivä päivältä homma sujuu paremmin :bike:.

Pari kertaa vuodessa tulee kipattua nurin asfaltilla, kun irroitan kengän oikealta polkimelta, mutta rupeankin sitten ajatuksissani laskemaan jalkaa vasemmalta puolelta maahan. Kiinnihän se vasuri on ja kohta kuuluu kolaus. Maastossa olen kipannut nurin useammin, jos on ollut hankalan kivikkoista tai juurakkoista polkua, jossa meno tökkää herkästi. Sen verran kipeetä on toisinaan ottanut, että olen tullut hieman araksi vaikeille poluille.

Ilman lukkoja polkeminen on kuitenkin jotenkin vaillinaista, joten pitää vain hyväksyä nuo muutamat keikaukset.

Itsellä ollut SPD klossit kymmenkunta vuotta "arkipyöräilykäytössä", ja alun totuttelun jälkeen ei ole ollut ongelmia liikennevalopysähdyksissä yms. Muistaakseni ensimmäisenä kesänä tuli muutaman kerran sähellettyä kun pysähtyi ajatuksissaan eikä muistanut että jalat on niitattu kiinni...

Kombopoljin on aika toimiva yhdistelmä jos ei tarvitse viilata jokaista grammaa pois pyörästä. Eli sellainen poljin jossa on toisella puolella klossi ja toisella normaali tasainen pinta. Silloin voi ajaa lyhyet "valoista seuraaviin" siirtymät halutessaan ilman klossikiinnitystä ja myös käyttää samoja polkimia klossittomien kenkien kanssa. Ja jos tuntuu että jalan irrottaminen on vaikeaa, niin kannattaa tarkistaa saako sitä irroitusmomenttia säädettyä löysemmäksi.

Kannattaa vaan tietoisesti opetella niihin klosseihin, sitten kun niiden käytön on sisäistänyt niin et enää suostu pois vaihtamaan.

Jos aluksi pysähtyessä kellahtaa muutaman kerran kypärä päässä niin kokemukseni mukaan se on aika turvallista. Aika nopeasti tuo alkaa sitten onnistua kun irroitus tulee ihan selkäytimestä. Olisi muuten kiva koittaa Timen uusia i-clic malleja joissa lukon kiinni saaminen ei vaadi voimaa (ei tarvitse painaa jousta vastaan). Jos joku on ajanut noilla niin kokemuksia otetaan vastaan.

Muokattu