Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maratonvauhti

Vävy
 Share

Recommended Posts

Moro!

Aloitin viime syksynä säännöllisen harjoittelun ensimmäiselle maralle tavoitteena juosta maaliin 4:30 aikaan.Harjoittelu on sujunut vaihtelevasti.

Juostut kilsat alkuvuonna n35-50 vko,siihen päälle kaksi sali treeniä viiko ja paljon kävelyä.Pyöräilyä ja sählyä jonkin verran. Vauhti on noussut pikku hiljaa tällä hetkellä. Pk n 5:30-6:00 syke 140-160,Pitkikset on liikunut laajalla skaalalla 6:00-7:30 sykkeet alle 150,jokusen niistä olen juossut näin jälkeenpäin ajatellen liian kovaa huomannut pitkästä palautumisesta.

Vk lenkkejä harvemmin ehkä noin kolme kuukauteen,vauhtileikittelyä jonkin verran sählyssä painetaan kyllä kovaa mitä vaan jaloista lähtee.Pitkiksiä on tullut tänä vuonna juostua 11 kappaletta.

Heinäkuussa pitäis sitten juosta se eka mara jos ei tule mitään yllättävää.

Onko teidän mielestä tällä taustalla järkevää lähteä juokseen semmoisella 6:15-6:20 vauhdilla.Kovemmat aika tavoitteet jätän tulevaisuuteen kunhan sais juostua tuon apinan selästä pois!

Toi on juuri kuin minun reenipäiväkirjasta. Mulla peruslenkki n.10 km alle tuntiin menee kevyesti. "Kovaa" juostuna 50min. Maskussa puolikas meni 1.53. Pitkiksillä on vaikeuksia pitää vauhtia hitaana eli 6.20- 6.40 Meinaa vauhti karata alle 6.00 väkisillä.

9 päivän päästä juoksen Tukholmassa maratoonin ja olisi tarkoitus lähteä 4.30 jäniksen mukaan... Sillä varmistan etten aloita liian lujaa. Lopussa 30 km jälkeen voi tulla siten sitä 6.00 vauhtia jos on haluja ja voimia jäljellä... Kuulisin myös kokeneimmilta onko ajatus 4.30 eka maratooni juosten läpi. OK

Onko teidän mielestä tällä taustalla järkevää lähteä juokseen semmoisella 6:15-6:20 vauhdilla.Kovemmat aika tavoitteet jätän tulevaisuuteen kunhan sais juostua tuon apinan selästä pois!

4.30 kuulostaa kertomasi perusteella, että mennään varmaan päälle, ja tuolla vauhdilla tavoite alittuu erittäin todennäköisesti. Jos et kerran kovempaa halua mennä vielä, niin eikun onnea suoritukseen ja nautiskele meiningeistä!

Minä juoksin ensimmäisen maratonin viime kesänä elokuussa aikaan 4:18. Sitä ennen olin juossut toukokuussa puolikkaan 1:58 ja ajatuksena olikin lähteä 4:30 jänisten kanssa juoksemaan. Vauhti tuntui kuitenkin alusta asti liian hiljaiselta joten lähdettiin omaa vauhtia juoksemaan ekan kilometrin jälkeen ja ihan hyvin jaksoin lopppuun asti :-) Uskoisin, että sinullakin loppuaika tulee olemaan jopa lähempänä 4:00 kuin 4:30. Tsemppiä matkaan!

4:30 kuulostaa varmistelulta. Itse olen juoksennellut n. 40km/viikko. Nyt on tarkoitus nostaa kilometreja haarukkaan 40-60/viikko. Puolikas meni keväällä n. 1.46. Pitkiksiä en ole juossut kuin muutaman. Niissä keskisyke 135-140 ja vauhti hiukan yli 6min/km. Näiden pohjalta kuvittelen (optimistina) juoksevani noin 4 tunnin maratonin syksyllä. Aiempaa maratonkokemusta ei ole. Onkohan minun tavoitteeni liian optimistinen vai Vävyn tavoite pessimistinen?

Menkää maralle vaan. Ei kai ekalla maralla ole pakko pajatsoa tyhjentää, vaan hakea kokemusta. Monelle aloittelijalle on yllätys, kun lopussa tuntuu kuin ajaisi polkupyörällä tyhjin kumein, kun ei ole totuttu juoksemaan väsyneenä, vaikka periaatteessa kapasiteettia vielä löytyy runsaasti. Älkää juosko niitä pitkiksiä liian pitkinä, jos aikaa menee runsaasti. Kokeilkaa välillä väsyneenä juoksemista, vaikka aamulla 8 km ja illalla 15 km tms. tai 15 km 3 peräkkäisenä päivänä maravauhtia.

Omaan ensimmäiseen maratoniin harjoittelin noin puolitoista vuotta, aikaisempaa kokemusta juoksemisesta ei ollut, eikä myöskään muusta urheilusta satunnaista kävelyä joskus. Olin kuitenkin maratonkoulussa viimeisenvuode ja sieltäkautta tuli opit.

Juoksukilometrejä kertyi 2500 km vuodessa joista on syketieto, matka, aika harjoituksen tarkoitus. Ensimmäinen mara meni aikaan 3.42.30 sarja 50M