Jump to content
Juoksufoorumi.fi

marathon.se; 10km:n harjoitusohjelma, alle 40min


rfttim
 Share

Recommended Posts

Marathon.se sivulla on paljon harjoitusohjelmia. Ajattelin vetää 10 km:n harjoitusohjelman, jossa tavoitteena ko. matka alle 40min.

http://www.marathon.se//news/home_tjejmilentraning.cfm

Onko kellään kokemusta kyseisestä ohjelmasta tai muiden matkojen ohjelmistä? Mielestäni vaikutti varsin uskottavalta ja sopivalta tämän hetkiselle kunnolleni.

Tulevaisuudessa tarkoitus vetää maraton ohjelma, jossa tavoitteena alle 3h. Mielestäni looginen jatkumo tuolle 10km:n ohjelmalle.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Toi on naisten ohjelma. Tuolla olisi miehillekin ohjelmia http://www.runnersworld.de/trainingsplaene

Otan kyllä lokakuussa jonkun kympin ohjelman kehiin loppuvuodeksi ja alan vasta sen jälkeen kokeilemaan marathonajan kehittämistä. Vituttaa sen verran tämän kesän loukkaantumiset. Etu on sekin, että tuo on vain 12vkoa. Ei ole aikaa nykiä 20 viikkoa kuten Szalkain touhut ovat.

Link to comment
Share on other sites

No mitä jos se olikin naisten ohjelma? Miksei se sopisi miehillekin? Onko naisten ja miesten ohjelmissa jotain periaatteellista tai merkityksellistä käytännön eroa?

(Ja voihan kirjoittajakin olla nainen.)

Muuten olen sitä mieltä, ettei aloittelevaa kokeneemman ja maratontulostaan parantamaan pyrkivän juoksijan kannata lähteä kympin ohjelmaan, olipa se 10-, 12- tai 20-viikkoinen, ellei tähtäimessä ole nimenomaan kympin kisa ja mahdollinen ennätysparannus. Mielenvirkistyksen ja vaihtelun vuoksi juostaviin kymppeihin ei kannata spesiaalitreenata, vaan ne saavat mennä ns. valmistavan kauden harjoitusten lomassa. (Ei silti, enkkakin voi samalla parantua.)

PS "Arton veckors snabbdistans för maratonlöpare" voisi olla sellaista, jonka noilta sivuilta poimisin.

Link to comment
Share on other sites

No mitä jos se olikin naisten ohjelma? Miksei se sopisi miehillekin? Onko naisten ja miesten ohjelmissa jotain periaatteellista tai merkityksellistä käytännön eroa?

Naiset juoksee keskimäärin hiljempaa, joten jos haluaa mennä kovempaa (niin kuin mies!), niin kannattaa valita Miesten ohjelma.

Link to comment
Share on other sites

Kiinnostaisi tietää minkälainen kehitys on ollut 7 viikon aikana. Onko mitään tulosta antaa vertailuksi ennen ohjelmaa?

Toukokuulla olin muutamassa hölkässä, lasken itselleni km-vauhdin loppuajasta ja matkanpituuden kyselen järjestäjiltä ja niiltä joilla on sellaiset vempeleet jotka mittaavat matkaa ja ties mitä.

9,4 km, km-vauhti 4:04

10 km, 4:13,

13,7 km 4:03

Samalla reitillä en ole kokeillut, reitithän vaihtelee jonkin verran mutta keväällä en meinannut millään päästä alle neljän minuutin. Tuo toukokuun kymppi oli helle viikolla jolloin lämpötila nousi yhtäkkiä lähes 30:een se vei silloin mehuja juoksusta.

Tuolloin oli ohjelmassa maratonille tähtäävä ohjelma.

On aina jäänyt pelkäksi ajatukseksi ottaa ohjelmaan oma testilenkki jota voisi kokeilla ja näkisi vertailuaikoja, ehkä joskus.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy