Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pyörä-treeni kysymyksiä


MarkoA

Recommended Posts

mä tri aikaan vedin vetoja - vk ta kilpa fillarilla- myös pitkiksiä..kevyttä..otin ihan juoksusta 

 mallia fillarointiin..kylhän se fillarointi vaatii niit vetoja-vk ta ..et vaik 1h polkee sen 35km..

 puntteja taisin tri aikaan tehä melko vähän...nyt vois ehkä hyvänä päivänä

mennä 1h 30km..vois testaa kun kelit paranee...

Link to comment
Share on other sites

4 tuntia sitten, Juha Tuomola kirjoitti:

Polkiessa pidempään tuntuu että satula painaa nivusia siten että jalkojen verenkierto /hermosto kärsii. Jalat on hetken päästä ja lenkin jälkeen ihan pökkelöt ja tuntuu että pitäisi nousta verryttelemään niitä. Esim. Pystyssä kovaa polkeminen auttaa kun asento oikenee. 

 

 

 

Ehkä satula on hieman liian korkealla. Koita laskea vähän ja myös siirtää satulan paikkaa eteen/taakse. Eihän satulan nokka ole pystyssä? Sen pitää olla vaaterissa tai nokka aavistuksen alas. Onhan runko oikean kokoinen? Hanurilla menee oma aikansa tottua satulaan. Jotkut hanurit ja satulat ei vaan kerta kaikkiaan ole yhteensopivia.

Link to comment
Share on other sites

6 tuntia sitten, Juha Tuomola kirjoitti:

Ostin hybridipyörän työmatkoille mutta parin lenkin aikana on ilmennyt ongelma:

 

Polkiessa pidempään tuntuu että satula painaa nivusia siten että jalkojen verenkierto /hermosto kärsii. Jalat on hetken päästä ja lenkin jälkeen ihan pökkelöt ja tuntuu että pitäisi nousta verryttelemään niitä. Esim. Pystyssä kovaa polkeminen auttaa kun asento oikenee. Korkeuden olen säätänyt satulaan siten että polkimen ollessa etualakulmassa, noin kello seiskassa, jalkani on polvi hieman koukussa päkiä polkimella.Olisiko pehmustetut pyöräilyhousut tai pehmuste satulaan ratkaisu tähän? 

Vai kenties joku söädöissä vielä pielessä? Ihme kyllä polvet ja selkä ovat olleet oireettomia vaikka niitä enemmän jännitin. 

nimim. aloittelija pyöräilyssä. 

 

 

Pyöräilyhousut ja sopiva satula auttavat. Mutta mikä on oikea satula, niin sen löytää vain kokeilemalla. Itse en kovin pitkästi viitsi ilman pyöräilyhousuja ajaa. Kylmillä ilmoilla ja talvella käytän pyöräilyyn tarkoitettuja alushousuja. Satulana olen jo vuosia käyttänyt ainoastaan Brooksia. Nykyään Cambiumia ja carved -maallia, istuinluiden etäisyyshän sanelee satulan leveyden.Tämmöstä. Tuommoinen on käytössäni jopa läskipyörässä.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

onko sellaista mittaria, joka mittaa fillarin nopeutta ja matkaa anturin mukaan, mutta jonka voi tarvittaessa saada GPS:n kautta mittaamaan sen, jos haluaa saada kartalle reitin? Itse kun en päivittäisessä kaupunkiajossa halua odotella mitään satelliitteja, vaan ajaa vain niin että mittari kerryttää kilsoja, mutta satunnaisesti pidemmällä lenkillä olisi kiva saada kartalle reitti. Niin ja se pitäisi olla sellainen, josta saa siirrettyä datan Stravaan. Mieluiten lyhyet ajot paketoituna päivä- tai viikkokohtaisesti yhtenä harjoituksena ja pidemmät ajot, joissa on käytetty GPS:ää sitten kaikki erikseen.

Link to comment
Share on other sites

En tiiä minkälainen kello sulla on, mutta itellä ihan perus garmin forerunner ja kotona pukiessa päälle isken pyöräilyn päälle, ja viimeistään satulaan istuessa näyttää vihreätä valoa gepsin suhteen. Tämä toimii oikein mainiosti, kun muistaa parittaa kellon vaikka koti-wifiin, josta kello käy automaagisesti aina kotona ollessa hakemassa uudet satelliittien sijainnit ja samalla päivittyy myös, ah niin tärkeä, trainingpeak sun muut härpäkkeet. Ulkona jos näpäyttää harjoituksen tulille, niin ehkä viis sekuntia kestää löytää satelliitit. Kello on nyt yli vuoden vanha, käyttö sisältää yli tuhat tuntia loggausta eli eipä nuo asiat siihen satelliittien löytymiseen kyllä vaikuta. 

 

Ainut etu anturissa mielestäni on kadenssi, mutta senkin tiedon saan itse wattipolkimista. Näinpä datankeräykseen riittää urheilukello plus polkimet. Isompi pyöräilymittari olisi vaihtoehto, mutta se on enemmän luxusta kuin välttämätöntä. 

Link to comment
Share on other sites

en puhu kellosta, vaan pyörän mittarista. Haluan kaupunkipyörään mittarin. Vertaa sitä auton mittariin. Se on siis sellainen missä näkyy aika, nopeus, matkamittari ja trippi. Niissä ei ole yleensä GPS:ää, mutta kysyn, mikä mittari olisi sellainen, missä olisi myös GPS. Mulla oli sellainen langaton mittari jo joskus 1991 eli se teknologia ei ole hirveän uutta. Se mahdollisuus, että olisi myös GPS ja dataa saisi nettiin, olisi uudempi juttu.

Link to comment
Share on other sites

No kuten yltä voit lukea, minulle mittari=kello+polkimet. Samalla tavalla siitä kellon näytöstä näkee vauhdit, matkat, ajat, sykkeet, reitin, watit ja kaiken muunkin tarvittavan ja tarpeettoman. Sulta varmasti löytyy kello, joten miksi et käyttäisi sitä? Mittareita löytyy sitten varmaan tuhannen erilaista mallia, sisältäen versiot ilman ja gepsin kanssa. Tässä esimerkiksi läpileikkaus garminin edge-mallistoon:

https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/garmin-edge-bike-computers-buyers-guide-to-all-the-models/

 

Link to comment
Share on other sites

Kuten @AnttiSnmainitsi, voi käyttää pelkkää kelloa. Tai erillistä mittaria tai kumpaakin, kuten itse käytän

 

Alla oma settini. Noita siirrän maantie- ja Cyclocrosspyörien välillä. Jos lähden pelkästään kauppapyörällä ja haluan mittarin, otan mukaan pelkän Ambitin. Noita telineitä kellolle saa mistä vain

 

Itsellä kaikki liikunta menee Movescountiin, mutta pyöräilyssä Garmin on hyvä mittari ja kun sinne menee pyöräilyt, on siellä hieman Movescounttia paremmat tehoanalyysit

 

Käytän navigointiin enemmän Ambittia kuin Garmin Edgeä. Sitä Ambitin viivaa on helppo seurata.

 

Mittarit.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mukavahan se tuollainen iso mittari olisi. Mutta itse en käytä sitä, koska haluan ajaa harjoituksissa samalla set-upilla kuin kilpailussa ja kisassa taasen minimalismi rules - tarvitsen matkan, ajan, sykkeen ja (keskiarvoistetut) watit. Nämä saa vaikka kelloonkin yhdelle näytölle näkyviin (tai kuten itselle 5km välein kierroksista ka-watit ja kesto). Kellon voi pyöräyttää ranteessa ympäri, joten on aeroasennossa juurikin silmien edessä. Juoksuun siirryttäessä pyöräyttää kätevästi juoksuun päästyä ympäri, tai voihan sitä noinkin juostessa katsella itse asiassa toimii ihan yhtä "hyvin". Uidessa pidän jo valmiiksi käännettynä märkkärin alla. Tällöin vaihdoissa ei tarvitse ainaskaan elektroniikan kanssa säätää mitään!

Link to comment
Share on other sites

On 18.4.2019 at 15.09, AnttiSn kirjoitti:

Kellon voi pyöräyttää ranteessa ympäri, joten on aeroasennossa juurikin silmien edessä.

 

Tein aikaisemmin juuri noin. Muutama vuosi sitten hankin polarisoivat aurinkolasit, ja sen jälkeen kellosta joka on siis aeroasennossa poikittain ei näkynyt mitään ennenkuin käänsi joko päätä tai kättä. Nyt pyörässä erikseen Garmin Edge 820, joka on käytännössä kiinni aerokahvojen välissä olevassa juomapullossa. Aika näppärältä tuntunut.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy