Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pyöräily juoksua ajatellen?

Provenzano
 Share

Recommended Posts

Jälleen kerran aloitan uuden topicin, eli jos samankaltaisia viestejä jostain löytyy, linkki olisi kiva...

Mutta aloin tässä nyt funtsimaan pyötäilyä, mitä tulee itte harrastettua, vaikkakin paljon vähemmän kuin juoksua. Aloin miettiä, onko pyöräily hyvää ja kannattavaa vaihtelua juoksulle, vai jotain ihan muuta? Joskus olen jutellut minua tietävämpien kihojen kanssa siitä, kulkevatko juoksu ja pyöräily käsi kädessä, mutta selvää vastausta en oikein ole saanut.

Eli löytyykö palstalta konkaripyöräilijöitä? Kiva laji kaikenkaikkiaan, voi mennä pitkiäkin matkoja suhteellisen helposti ja niin pois päin, mutta miten paljon juoksija hyötyy pyöräilystä muun harjoittelun seassa?

JA lisätään viellä tänne loppuun, että lihaksiahan se pyöräily vahvistaa, mutta haen tässä vähän jotain laajempaa näkökulmaa asiaan :thumbsup:

No, vastauksia on monia. Ensimmäinen on se, että minun lajini on kovempi, tärkeämpi ja kaikin puolin parempi kuin sinun lajisi ja siksi sinun lajistasi ei ole mitään hyötyä minun lajini kannalta. Toinen on se, että oikeastaan pitkien matkojen juoksussa ja pyöräilyssä tarvitaan aika paljon samoja ominaisuuksia. Ja sitten jotain näiden väliltä.

Minun henkilökohtainen kokemukseni on, että sekalaisissa harrastajien massajuoksuissa pärjää aika hyvin pyöräilytaustalla vaikka ei juuri vaivautuisi harjoittelemaan juoksemalla. Saattaa olla että lajiharjoittelulla pärjäisi paremmin, mutta loppujen lopuksi aika samantekevää. Jos harrastaisi kumpaakaan lajia kilpatasolla (ei, suomalaista maantiepyöräilyn kilpasarjaa ei lasketa), saattaisi tällä olla enemmän väliä.

Sillä, miten sen pyörän kanssa treenaa, saattaa olla väliä. Harjoitusohjelman mukaan pitkiä lenkkejä hissuttelemalla ja kampikierrokset tarkasti vakiona pitämällä saa ihan varmasti jalkansa pahempaan jumiin kuin loputtomia pk-lenkkejä juoksemalla. Ratapyörällä ajelu mäkisessä maastossa on jonkin verran vaihtelevampaa.

Jalkojen iskunkestävyyden harjoittelusta on tapana puhua tässä yhteydessä. Voi olla että sitä voi harjoitella juoksemallakin, mutta minun kohdallani on toiminut lihaskunnon hankkiminen sillä ratapyörällä ja juoksutekniikasta huolehtiminen.

Lopuksi, jos sattuu olemaan hyvä keli ja tarpeeksi aikaa, pyöräily on yksinkertaisesti hauskaa. Vielä paljon hauskempaa kuin juokseminen.

Hyvä aihe, minuakin kiinnostaa kovasti. Itselläni pääharrastuksena juoksu ja syksyllä tähtään maratonille. Mutta näin kesän kynnyksellä alkaa muutkin ulkoharrastukset kiinnostaa kuten pyöräily ja rullaluistelu. Pyöräilyn harrastus hoituu ns. hyötyliikuntana kun pyöräilen töihin muutaman kerran viikossa (19 km/suunta, keskisyke n. 125-130, keskinopeus n. 21 km/h). HCR;n jälkeen olen enemmin pyöräillyt ja jonkin verran jalat ovat olleet tukkoiset kun lähtee juoksemaan. Pyrin kuitenkin että kesällä ainakin yhden pitkän lenkin ja yhden kovempivauhtisen lenkin viikoittain juoksen. Toivottavasti ja toivon, että pyöräilystä olisi hyötyä juoksussa.

Pyöräily on ylivoimainen keski-ikäiselle treenimäärien pitämiseksi riittävinä ilman rasitusvammoja. Huomaan että palautuminen alkaa olla jo hiukka alle 50 iässä niin hiivatin hidasta, että juosta ei vaan voi niin paljon kun mieli halajais. Pyöräilyä sekaan sopivassa suhteessa niin voi nostaa rasitusta ja palautuakin kun kohdistuu kumminkin hiukan eri osoitteisiin

Käyn kerran viikossa pyörällä töissä eli 2x 50 km tulee matkaa. Ajan aamulla hiljaa, illalla kovempaa, aikaa menee noin 2+2 tuntia. Työ on kevyehköä istumisvoittoista työtä. Minusta tämä on ihan parhaita ideoita, mitä olen ikinä urheiluharrastukseeni keksinyt. Ajan joskus palauttavana kevyillä sykkeillä, joskus tulee innostuttua tempoajoonkin asti, fiilisten mukaan. Peruslenkkejä ei sitten kesällä tule paljoa juostua, lenkit ovat vauhdikkaampia maastolenkkejä, pitkiä hitaahkoja lenkkejä tai intervalleja. Suosittelen.

Jahas, kello lähestyy kolmea. Pian alkaakin sitten paluupyöräily eli recycling.