Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Alkuvauhti Tukholmassa

Guest Rekisteröimätön
 Share

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Olen siis Tukholmaan menossa juoksemaan ekaa maraa. Harjoittelua on liian vähän takana ja nyt alkaa pelottaa... Puolikas meni 2.02.49, kympin juoksin "omassa kisassani" 53.10. Mitä mieltä olette, voisinko lähteä juoksemaan 6.30 vauhdilla?

Sitten tuosta helteestä... Kävin pitkän lenkin viime su ja vaikka vauhti oli sama kuin muilla (harvoilla) pitkillä niin syke oli 10% korkeampi...eli 85%. Pitäisikö pitkät juosta sitten niiiiin hiljaa, että tuo syke pysyy alle 75% (Käytännössä lähes kävelyä...)

Olen aika tarkkaan samanvauhtinen kuin sinä puolikkaalla ja kympillä.

Jos sinulla on takana tänä vuonna puolisen tusinaa kahden-kolmen tunnin juoksulenkkiä, niin sinun pitäisi pystyä lähelle 4.30 aikaa maratonilla (jonka siis mä tein kolme viikkoa sitten).

Jos lenkkeilyä on vähemmän, niin sitten 7 min/km alkuvauhti ja lopussa (30 km jälkeen) ohi hitaammista, jos värkeissä on varaa. Silloin jää hyvä mieli maratonista.

Tsemppiä tukholmaan, siellä on hieno juosta, kun yleisöä on paljon, kannustusta mielettömästi (kun laitat jotain Suomi-pipoa tai vastaavaa päähän) ja muita juoksijoita koko ajan ympärillä.

Ja muista aloittaa hiljaa, hiljemmin kuin koskaan lenkeilläsi. Anna muitten mennä rauhassa ohi eka kympillä. Ne tulee loppupuolella selkä edellä vastaan. :thumbsup:

Jos on helle, niin Tukholmassa on paljon vesipisteitä. Kastele niillä jokaisella yläkroppaasi ja vähennä nopeutta sen kymmenen prosenttia. Sykkeet on helteellä korkeita, ei niitä kannata kauheasti tuijottaa. Ja juo paljon koko ajan.

Muokattu

Olen siis Tukholmaan menossa juoksemaan ekaa maraa. Harjoittelua on liian vähän takana ja nyt alkaa pelottaa... Puolikas meni 2.02.49, kympin juoksin "omassa kisassani" 53.10. Mitä mieltä olette, voisinko lähteä juoksemaan 6.30 vauhdilla?

Sitten tuosta helteestä... Kävin pitkän lenkin viime su ja vaikka vauhti oli sama kuin muilla (harvoilla) pitkillä niin syke oli 10% korkeampi...eli 85%. Pitäisikö pitkät juosta sitten niiiiin hiljaa, että tuo syke pysyy alle 75% (Käytännössä lähes kävelyä...)

Lantulta tuli hyviä vinkkejä jo! Maltti on valttia..Lähtökiihdytyksessä saa olla varovainen, ettei kompastu tyhjiin pulloihin ym. roskiin. Jotkut luulevat juoksevansa ME-tulosta ja ruuhkassa voi olla pientä kyynärpää hommaakin! Mutta kun alkuhässäkästä selviää, niin juoksu on sulaa nautintoa!

Muista tosiaan juoda tankkauspisteillä ja heitä kävelyks, kun nautit nestettä, muuten juomat on kaikkialla muualla, kuin vatsassa;)

Tsemppiä Tukholmaan! Hieno maraton :thumbsup:

Itselläkin on tässä nyt pähkäily päällä. Alkuperäinen tavoite Tukholmaan on 4.30. Takana on elokuussa 2009 maraton aikaan 4.50 ja puolikkaan tuorein kellotus on huhtikuun lopusta 1.54 (ei maksimaalinen suoritus, vaan "reipas puolikas", lähelle 1.50 olisi varmasti mennyt enemmän puristamalla).

Nyt tuntuu siltä, että tuota tavoitetta voisi olla varaa vähän kiristääkin. Pitkiksiä olen tahkonnut tasaiseen tahtiin helmikuun lopusta saakka lähes joka viikko. Viimeisin pitkis - 25,5km -viime lauantailta kiihtyvänä niin, että viimeiset 6 km meni 6min/km vauhtia ja keskivauhti lenkillä oli 6.17/km. Tuntuma oli lopussa sellainen, että samaa vauhtia voisi jatkaa vaikka maailman tappiin. Lenkin jälkeen olo tuore, eikä seuraavanakaan päivänä mitään kolotuksia/jumeja.

Ahnehdinkohan nyt liikaa, kun mietin tavoitteen kiristämistä tuonne 4.20 kantturoille tai jopa hieman lähemmäksikin neljää tuntia?

Netistä löytyviä laskureita olen tutkaillut ja ne lupailisivat kyllä jopa tuonne neljän tunnin haminoille sijoittuvaa aikaa. Harrastusta on takana vasta 1,5 vuotta, joten en ehkä vielä liene noiden laskureiden kohderyhmää?

Sen tiedän, että olen huomattavasti paremmassa kunnossa kuin viimeksi HCM:lla ja töitä on tullut tehtyä kunnon parantamisen eteen.

Itselläkin on tässä nyt pähkäily päällä. Alkuperäinen tavoite Tukholmaan on 4.30. Takana on elokuussa 2009 maraton aikaan 4.50 ja puolikkaan tuorein kellotus on huhtikuun lopusta 1.54 (ei maksimaalinen suoritus, vaan "reipas puolikas", lähelle 1.50 olisi varmasti mennyt enemmän puristamalla).

Nyt tuntuu siltä, että tuota tavoitetta voisi olla varaa vähän kiristääkin. Pitkiksiä olen tahkonnut tasaiseen tahtiin helmikuun lopusta saakka lähes joka viikko. Viimeisin pitkis - 25,5km -viime lauantailta kiihtyvänä niin, että viimeiset 6 km meni 6min/km vauhtia ja keskivauhti lenkillä oli 6.17/km. Tuntuma oli lopussa sellainen, että samaa vauhtia voisi jatkaa vaikka maailman tappiin. Lenkin jälkeen olo tuore, eikä seuraavanakaan päivänä mitään kolotuksia/jumeja.

Ahnehdinkohan nyt liikaa, kun mietin tavoitteen kiristämistä tuonne 4.20 kantturoille tai jopa hieman lähemmäksikin neljää tuntia?

Netistä löytyviä laskureita olen tutkaillut ja ne lupailisivat kyllä jopa tuonne neljän tunnin haminoille sijoittuvaa aikaa. Harrastusta on takana vasta 1,5 vuotta, joten en ehkä vielä liene noiden laskureiden kohderyhmää?

Sen tiedän, että olen huomattavasti paremmassa kunnossa kuin viimeksi HCM:lla ja töitä on tullut tehtyä kunnon parantamisen eteen.

Minulla oli viime syksynä hyvin samanlainen tilanne. Olin lähdössä Vantaan maralle, takana oli kolme viikkoa aiemmin juostu lähes maksimaalinen puolikas 1.54, juoksuharrastusta noin kaksi vuotta takana. Pitkiksiä oli tullut juostua ihan mukavasti. Mara meni hyvissä olosuhteissa, tasaisella reitillä ja erittäin tasaisella vauhdinjaolla 4.08. Tällä perusteella heittäisin, että Tukholmaan voisit kelistä riippuen lähteä hakemaan 4.10 tai 4.15 alitusta, jos ei nyt tappohelle satu.

Mut kaatoi tauti muutamaksi viikoksi kriittiseen aikaan eli äsken. Olin toivonut semmosta 4.15 vauhtia mutta taitaa jäädä haaveeksi kun jäi pitkät tekemättä eikä niitä enää ehdi.

Turismin kannalta, tavoitteet HCM:ään...

Kuka tietää siitä arvotavarasäilytyksestä, onko maksullinen, pitääkö olla sopiva kolikko mukana?

Mut kaatoi tauti muutamaksi viikoksi kriittiseen aikaan eli äsken. Olin toivonut semmosta 4.15 vauhtia mutta taitaa jäädä haaveeksi kun jäi pitkät tekemättä eikä niitä enää ehdi.

Turismin kannalta, tavoitteet HCM:ään...

Kuka tietää siitä arvotavarasäilytyksestä, onko maksullinen, pitääkö olla sopiva kolikko mukana?

Hmm....muistaakseni ilmainen.....

• 2 weeks later...

Sen aikasäästön, jonka saat liian kovalla alkuvauhdilla esim. ekalla 30 kilsalla, menetät moninkertaisesta loppuosalla. Viimeiset 12 ja risat kilsaa voivat kestää tuhottoman kauan... Jos olet tietoinen siitä, ettei harjoitusmääräsi riitä haluamaasi aikaan, miksi et tekisi ekasta marasta miellyttävää kokemusta, aloitat tietoisesti hitaammin kuin pystyisit menemään ja katsot sitten kolmenkympin jälkeen onko kiristämisen varaa, ellei ole, todennäköisesti kuitenkin saat "kunniakkaan" läpijuoksun, etkä törmää seinään kuten meikäläinen ja laahusta puolisekavana viimeistä 12 kilsaa.