Jump to content
Juoksufoorumi.fi

20km--->30km, onko ahneella p.......n loppu?


aimi
 Share

Recommended Posts

Olen melkoinen keltanokka maratonharjoittelussa, tähän asti kokomaratonin juokseminen on siintänyt jossain kaukana tulevaisuudessa. Mutta nyt, 30-kriisin iskiessä pintaan on mieli muuttunut ja kaikki pitäisi saada heti nyt ja äkkiä.

Olen juossut aktiivisesti 2,5v., keskimäärin sellaisia 35-70 kilometrin määriä viikossa. Keväällä-kesällä-syksyllä enemmän, talviaikaan vähemmän. Kaksi puolimaratonia olen juossut, ekan kesällä 2008 (6kk juoksutreenin jälkeen) ajalla 2:05 ja toisen kesällä 2009 aikaan 1:57.

Nyt siis päätin osallistua 19.6.2010 maratonille. Muuten juoksemani lenkit on mielestäni maratonharjoitteluun sopivia (olen katsellut noita ohjelmia, ja "vahingossa" olen harjoitellut oikealla tavalla), mutta pitkä lenkki on jäänyt vielä tänä keväänä juoksematta oikeastaan kokonaan. Pisin lenkki viime syksyn jälkeen on ollut 12km.

Eilen sitten repäisin ja juoksin 20km, kevyttä pk-vauhtia, keksisyke 145. Juoksu oli tosi leppoisaa ja rauhallista, aikaa meni 2h. Tuntui, että eväitä olisi ollut mennä pidempäänkin ja jalat tuntui koko eilisen päivän hyviltä, eikä tänäänkään tunnu missään... Olisiko siis ihan hullua koittaa jo viikon päästä juosta 30km pitkänä lenkkinä? Niin pitkää matkaa en siis ikinä ole juossut, puolimaraton on tähän asti pisin. Ajattelin, että jos sais nyt muutaman viikon aikana pitkät lenkit alle, niin pari viimeistä viikkoa ennen maratonia ehtisi sitten palautua ja treenata vain tosi kevyesti ja voimia palautellen...

Suunnitelma olisi siis juosta 22.5. 30km, 30.5. 35km, 6.6. 25km (+ muut oman ohjelman mukaiset lenkit) ja sitten ei enää pitkiä lenkkejä kisaa. Hullu ajatus? Vai toimiva?

Auttakaa aloittelijaa!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 28
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Minä juoksin ensimmäisen maratonin kesällä 2009, pisin harjoituslenkki oli noin 28km ja muut pitkät 18-22km (6kpl viimeisen 3kk aikana). Peruslenkit oli tuolloin 6-10km. Hyvin pääsin maratonin maaliin saakka! Nyt olen läpi talven juossut peruslenkkeinä enemmän 12-16km lenkkejä, ja kummasti noihin on tottunut niin ettei puolimaratonin mittaiset lenkit tunnu enää missään. Puolimaratonia pidempiä lenkkejä on tänä vuonna alla vasta 2, pisin niistä eilen juostu 27,5km. Uskoisin, että yli 30km lenkkejä ei edes kannata niin pitkiin tottumattoman lenkkeilijän juosta (niin täällä foorumilla ainakin kokeneemmat on sanoneet), koska niistä palautuminen kestää sitten pidempään. Yhtäkkiset lenkkien pituuksien nostot saattaa vaan aiheuttaa turhia rasitusvammoja ja jää pian koko maraton väliin..

Link to comment
Share on other sites

Minä juoksin ensimmäisen maratonin kesällä 2009, pisin harjoituslenkki oli noin 28km ja muut pitkät 18-22km (6kpl viimeisen 3kk aikana). Peruslenkit oli tuolloin 6-10km. Hyvin pääsin maratonin maaliin saakka! Nyt olen läpi talven juossut peruslenkkeinä enemmän 12-16km lenkkejä, ja kummasti noihin on tottunut niin ettei puolimaratonin mittaiset lenkit tunnu enää missään. Puolimaratonia pidempiä lenkkejä on tänä vuonna alla vasta 2, pisin niistä eilen juostu 27,5km. Uskoisin, että yli 30km lenkkejä ei edes kannata niin pitkiin tottumattoman lenkkeilijän juosta (niin täällä foorumilla ainakin kokeneemmat on sanoneet), koska niistä palautuminen kestää sitten pidempään. Yhtäkkiset lenkkien pituuksien nostot saattaa vaan aiheuttaa turhia rasitusvammoja ja jää pian koko maraton väliin..

Just niin kuin mie! Tuohon ei ole mitään lisättävää. (miksi siis lisäsin?? :conf:)

Link to comment
Share on other sites

2,5h on minusta ehdoton maximi maratooni harjoittelussa. Eli paljonko tuossa ajassa pääset on km määrä siinä. Ja miten niitä lisätään, itse alotan 1vko/90min, 2vko/90min, 3vko/75min, 4vko/115min, 5vko/115min, 6vko/90min, 7vko/120min, 8vko/120min 9vko/90min jne....... Eli ei kerralla siitä 12km --> sinne 2,5h. Kaikkein varmimmin saat penikan/ tms vamman lisäämällä kilometrejä liikaa kerralla. Nimimerkillä: kokemusta on penikoitumisesta ja sen ihanuudesta ;)

Link to comment
Share on other sites

Suunnitelma olisi siis juosta 22.5. 30km, 30.5. 35km, 6.6. 25km (+ muut oman ohjelman mukaiset lenkit) ja sitten ei enää pitkiä lenkkejä kisaa. Hullu ajatus? Vai toimiva?

Auttakaa aloittelijaa!

Jätä ihmeessä ainakin tuo 35 km pois, kolmekymppiä riittää pisimmäksi lenkiksi ennen ekaa maratonia. Vähempikin pitäisi riittää. Kuten Sairanen taisi todeta, yli kolmen tunnin lenkeistä palautuminen kestää turhan kauan eikä niitä ainakaan näin lähellä maratonia kannata juosta, jos haluaa palautua ja pystyä vielä jotain muuta tekemään.

Olisikohan 6.6. jo turhan lähellä kisapäivää pitkäksi lenkiksi? Yleensä suositellaan pitkä lenkki kolme viikkoa ennen.

Link to comment
Share on other sites

Miten yli 30 km lenkkeihin tottuu, jos ei niitä niin pitkiin tottumattoman kannata juosta?

Totuttautumalla, mutta ei kerralla, vaan pikkuhiljaa vuosien saatossa.

Itse luulen että 4 - 3.30 juoksijalle riittää 25-30km pitkät pisimmillään. Itte ainakaan en yli 2,5h juokse. Jos nyt ajatellaan esim tolla holmeenin ohjelmalla että juostaan 18km hiljaa ja loppu 10km maravauhilla, niin siinä on ihan riittävä määrä rasitusta ja lajinomaisuutta.

Eli siis jos 18km@5.40 --> n. 102min ja 10km@4.58 --> n. 50min --> yhteensä noin 152min siis se noin 2,5h. Ja matkaa saadaan kasaan 28km.

Se miten järkevää on juosta loppu kovempaa, jää nähtäväksi miten siitä palautuu

Link to comment
Share on other sites

Jos joskus juoksisin 35 kilometrin lenkin, niin en varmasti jättäisi sitä viimeistä 7 kilometriä juoksematta (siis juoksua maraan asti).

Itselläni 27-28 km on ehdoton maksimi ja tuo Sairasen heittämä 2,5 h on aika hyvä raja. Palautuminen pidemmistä lenkeistä vie yleensä liikaa aikaa harjoittelulta. Poikkeuksiakin toki on. Heitä pari puolikasta ennen varsinaista koitosta niin se on siinä.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Kiitos kaikille kommenteista ja neuvoista!

Näistä viisastuneena jätän 6.6. pitkän lenkin pois kokonaan. 23.5. eli tulevana sunnuntaina pidennän lenkkiä 25km asti ja 30.5. juoksen sitten noin 28-30km, riippuen jaksamisesta ja olotilasta. Eiköhän noilla päästä maraton läpi!

Aikatavoitetta ei näin ekakertalaisena ole, tarkoitus olisi jaksaa juosta koko matka niin, että se olisi vielä ihan kivaakin! Liekö se sitten mahdollista ollenkaan....

Link to comment
Share on other sites

Olen juossut tähän saakka 3 maratonia. Vain kerran olen lenkillä juossut yli 30km (muistaakseni siis näin). Näkisin, että nuo yli 30km lenkit on tällä aloittelijatasolla ehkä enemmän sellaista henkistä valmistautumista varten, että saa uskoa lisää sinne loppukilometreille. Muuten ajattelen niin, ettei yli 2,5h kannata juurikaan juosta. Ei kai se enää mitään kehitä, varsinkin jos ajatuksissa on juosta kerran kesässä maraton. Vuonna 09 talvi/kevät/kesänä ei tullut juostua kuin 1 yli 2h lenkki ja yli 15km varmaan alle 5 kertaa. Näillä eväillä (lenkkeilyvuosia on takana n. 10, tavoitteellisia n. 4) pääsi maratonin juuri alle 3:30h. Ajat on menneet 2006 - 3:48, 2008 (keväällä polvileikkaus, kilsoja TOSI vähän) 3:43 ja 2009 3:27,46.

Tuollainen 30km "lenkki" rasittaa jo jalkoja niin paljon, että samalle viikolle ei hirveästi kannata (kokemattoman) laitta muita lenkkejä. Samaten kannattaa huomioida, että lenkiin seurauksena rasitusvammojen riski kasvaa. Väsyneillä jaloilla kaikki ongelmat korostuu.

Viikkokilometrit on olleet mulla suunnilleen ketjun aloittajan luokkaa, tosin 70km on ylittynyt muistaakseni vain kerran (2006) muuten kyllä pyörii jossain 25-50km pääasiassa vkon juoksut. Eli kyllä noilla maratonin läpi menee. Ongelmiksi mulla on noussut krampit loppumatkalla (tämä on varmasti harjoituksen ja maraton kokemusten vähyyttä) muuten ne on mennyt kohtuu hyvin.

En epäily yhtään, ettetkö, Aimi, läpäisisi maratonia tänä kesänä. Huono tuuri, helle, vammat jne voi olla este - muutoin kaikki on kiinni sinusta (korvien välistä) :D

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy