Jump to content
Juoksufoorumi.fi

palautuminen krampista, mara viikon päästä?!


petsa
 Share

Recommended Posts

Kysymys

Miten teidän kokemuksien perusteella kannattaisi valmistautua, että parantuisi krampista, jotta maratonin läpijuoksu olisi mahdollista? Olisiko esim. hieronnasta mitään apua?

Taustat lyhyt versio

Itseaiheutettu kramppi viikko sitten. Ei kunnon lepoa. Nyt maratoniin tämä viikko aikaa parantua.

Taustat pitkä versio

Viikko sitten perjantaina kävin tekemässä 45 min kiihtyvävauhtisen lenkin. Sen jälkeen tuli juotua joku yksittäinen lasi vettä, mutta ei ilmeisesti riittävästi. Lisätankkauksena 3 olutta. Lauantaiaamuna lähdin pitkälle lenkille 06:00. Tunnin juoksun jälkeen alkoi krampata vasen pohje. Olin n. 10 km kotoa, ja oli hiukan kiire kotiin, niin ajattelin kuitenkin hölkytellä vielä eteenpäin (oikea vaihtoehto olisi ollut taksi, mutta helppo olla jälkiviisas). 90 min kohdalla olin pakotettu vaihtamaan kävelyyn, ja siitä sitten 50 min kävelyä kotiin.

Viime viikolla en pystynyt paljoa juoksemaan. Tiistaina taisin vähän satuttaa jalkaani lisää, kun innostuin tekemään pari vetoa. Lauantaina yritin ripeämpää lenkkiä. 10 min 4:45 vauhtia ja sitten päätin kävellä, kun sattui.

Tänään maanantaina pystyin töpöttelemään n. 8 min/km vauhtia 30 min. Ei tuntunut pahalta. Kiihdyttäminen 6 min/km tuntui epämiellyttävältä.

Olen tämän kevään ekan maran juossut Tuusulanjärvellä 3:36, tasaisella vauhdilla kevyesti. Nyt Akaalla 4h riittäisi, tai hitaampikin, mikäli vammat sitä vaatii. Tekisi mieli kuitenkin lähteä sinne. Vinkkejä?

Link to comment
Share on other sites

Kramppikokemukseni ovat maratonilta muutaman vuoden takaa, ja silloin selvisin kävelemällä ja hölkkäämällä vuorotellen. Mutta varsinainen kysymyksesi liittyy kuitenkin krampista toipumiseen, joten en saivartele sen enempää.

Kannattaisi varmaan kysyä joltain ihan oikealta ammattilaiselta krampin hoidosta, mutta kuten itsekin totesit, krampin aiheuttajana lienee yleensäkin huono nesteytys, vaikka itselläni kramppeihin liittyi tuolloin myös liian kova vauhti suhteessa kuntoon.

Olennainen kysymys varmaan on, että onko tuo kramppisi aiheuttanut mitään vammaa. Itse hoitaisin krampannutta jalkaa liikkumalla ennen maratonia tosi varovasti ja huolehtimalla nesteytyksestä koko viikon ajan, ei kuitenkaan oluella, koska alkoholilla lienee nimenomaan nestettä poistava vaikutus.

Olen käyttänyt kaikenlaisiin pikkuvammoihin Mobilatia ja Voltarenia sekä myös kylmävoidetta, mutta en tiedä niiden soveltuvuudesta nimenomaan kramppeihin.

Muistaisin toipuneeni noista maratonilla tulleista krampeista osin jo matkan aikana kävelemällä ja syömällä vähän normaalia enemmän suolaista viimeisillä huoltopaikoilla. Ja tuolta epäonnistuneelta maralta toivuin kuten yleensäkin, noin viikon kuluessa. Eli mikäli mitään vammaa ei ole aiheutunut, ennuste lienee melko hyvä.

Edit: Kun taas opettelin uudelleen lukemaan, ja luin koko juttusi läpi ajatuksella, niin kävikin ilmi että olet urheillut jo jonkun verran tuon krampin jälkeen. Noilla tuntemuksilla melkein jo tutkituttaisin tuon jalan, jos 6.00/km-vauhtikin tuntuu pahalta ja olet toisaalta juossut maratonin alle 5.10/km-vauhtia. Toinen vaihtoehto on ottaa riski ja yrittää saada koipi lepäämällä kuntoon. Hierojasta ei ole omakohtaisia kokemuksia.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy