Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Huippujen sykkeet

lenkkimies
 Share

Recommended Posts

Kyllähän siihen maksimisykkeeseen itse asiassa voi vaikuttaa harjoittelulla, mutta suunta on aina sama koska sillä on nimittäin taipumus pudota kestävyystyyppisen harjoittelun myötä. Syyksi arvellaan sitä, että tilavuudeltaan kasvanut ja "venyvämpi" sydän ei yksinkertaisesti kykene täyttymään ja tyhjenemään yhtä nopeasti kuin aiemmin.

Ja vielä huippujen/meikäläisten maratonsykkeitä suurempi ero lienee juoksuvauhdissa, joka saavutetaan tietyllä sykkeellä.

Kyllä tosiaan harjoittelu vaikuttaa maksimisykkeeseen ainakin alkuvaiheessa. Kävin testissä juoksuharrastuksen alussa noin vuosi sitten ja nyt huhtikuussa uudelleen ja maksimisyke oli pudonnut 8 lyöntiä alemmas (205 - 197). Testaaja selitti, että tämä on tyypillistä kun aloittaa kestävyystyyppisen harjoittelun.

Täällä on yks 32 vuotias äijä, joka saa kilpailutilanteessa "helposti" yli 200, ja viimeisin sekä korkein koskaan on 219bpm.

Vauhti/syke lukema on pienentynyt harjoittelun myötä ja muutenkin syke

tuntuu käyttäytyvän normaalisti, paitsi pitkän rasituksen loppuhuipennuksessa kun otetaan "kaikki irti".

Kirjoitin tästä kyselyä johon tuli valitettavan vähän kommentteja.

Sykejuttua

Normaalisti harjoitellessa saavutettava maksimi on about 200:n tuntumassa, mutta sitten kisatilanteessa kun oikein itsensä ylittää loppusuoralla niin tuommosia hulluja lukemia saa tauluun. Useammalla kuin yhdellä mittarilla, sekä juoksussa että maastopyöräilyssä.

Ottakaa kantaa. Voin laittaa sykekäyrän näytille jos kiinnostaa.

edit: tässäpä tämä sykekäyrä

syke0ul.jpg

Eli tuossa on loppupätkä (4min) 12,2km kisasta. Sinisellä nopeus ja punaisella syke. Ala-akselilla aika ja viimeisellä 200m matkalla "täysiä"

Mullakin on ikää 32 ja maksimi yli 200. En tiedä onko se ajan mittaan tippunut, voi olla että 15 v sitten olis ollut aika korkeita lukemia.

Sain just vasta sykemittarin joten en tiedä tarkemmin, eilen näytti 207 eikä mennyt vielä juurikaan hapoille.

En ole paljonkaan urheillut, lähinnä semmoista kuntosalia ja kevyttä liikuntaa, joskin tänä keväänä olen liikkunut enemmän.

Vois huvin vuoksi treenata kesällä hetken aikaa lyhyttä matkaa varten niin näkisi kisasykkeitä. Syksyn päätteeksi ehtisi silti harjoitella peruskestävyyttä. hmm.

Mullakin on ikää 32 ja maksimi yli 200. En tiedä onko se ajan mittaan tippunut, voi olla että 15 v sitten olis ollut aika korkeita lukemia.

Sain just vasta sykemittarin joten en tiedä tarkemmin, eilen näytti 207 eikä mennyt vielä juurikaan hapoille.

Eli meitä luonnonoikkuja on muitakin :innostunut

Miten leposyke, onko ns normaali vai jotain muuta? Mulla on 45-50 välillä riippuu ajankohdasta. Mutta about sunnuntaiaamuna ennen aamupalaa Polarin antama leposyke (keskiarvo - ownopt. toiminnosta) on yleensä 45bpm. Eli aikalailla "ihan normaali", mikä nyt sitten on normaali.

Mutta tosiaan itse en tavallisesti harjoittelemalla (esim mäkivetoja) tahdo saada yli 200bpm lukemia tauluun. Kisoissa aina 1st.gif

Tarkoitus käydä tänävuonna rasitustestissä Oulussa, ilmeisesti Diakonissalaitoksella onnistuu moinen.

MarkoA:lle ( ja Hannullekin ) pieni varoituksen sana, vaikka voinkin olla asiasta kyllä ihan pihallakin.

Markon leposyke on normaali eli se kertoo sen että rasituksessa sydän yrittää pumpata verta enemmän AINOASTAAN lyömällä nopeammin.

Kun taas varsinkin kestävyysurheilijoilla myös sydämen iskutilavuus kasvaa. Koska vauhtisi ei ollut kovin kova 12 km:n kisassa ( ei oltu missään äärimmäisen kovassa rasituksessa ) vahvistaisi se käsitystäni että sydämesi todellakin on "pieni ja paksuseinäinen" kuten monilla kehonrakentajilla ym voimailijoilla on. Sydän siis pystyy hetkelliseen kovaan pumppaukseen nostamalla sykkeen todella korkealle mutta samalla esmes verenpaine on myös koholla. Tämä on kestävyysjuoksussa hyvin epätaloudellista ja voi siis olla myöskin haitallista kovassa pitkäaikaisessa rasituksessa.

Toisinsanoen peruskestävyytesi ( ja aerobinen kestävyytesi ) taitaa olla varsin heikko, joten itse tekisin paljon juoksulenkkejä ALHAISILLA sykkeillä.

Toisinsanoen peruskestävyytesi ( ja aerobinen kestävyytesi ) taitaa olla varsin heikko, joten itse tekisin paljon juoksulenkkejä ALHAISILLA sykkeillä

:itku

Ja minä kun olen luullut olevani edes lähellä keskinkertaista peruskestävyyttä. Tuo alhaisilla sykkeillä juoksu (tai joku muu rasitus kuten esim pyöräily) on varmaan sitten se ainoa vaihtoehto.

Jokatapauksessa kunnossa on viimeisen parin vuoden aikana tapahtunut positiivista kehitystä, mutta aina ois voinut tehdä paremmin.

Puolikkaan aika parani 2004->2005 lähes 10min (1:44 -> 1:35) mutta tämä ei ilmeisesti välttämättä kerro peruskestävyyden parantumisesta,

vaan esim tekniikan muuttumisesta taloudellisemmaksi?

Kiitos kun kommentoit. Täytyy yrittää saada aikaseksi tuo verenpaineen mittaus ennen ja jälkeen lenkin. Tiedän että joskus nuorempana korkea alapaine on ollut ongelma, vaikkalie nytkin