Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Heppu

Puolimaraton alle 1.30

Recommended Posts

Aijai! Ei kannata kilpailuissa kokeilla uusia juttuja.

Kyllä kaikki pitää joskus ekaa kertaa kokeilla. Itse olen kokeillut lähes joka kisassa jotain juttuja, koska niistä oppii. Harva sitä treeneissä viitsii alkaa juomaan. Kunnon kohoaminen on oppimisprosessi, joten ei siinä ole väliä, kuinka paljon kokeilee. Olisi eri juttu, jos kunto olisi viritetty huippuunsa kuten huippu-urheilijoilla niin he sitten voisivat kokeilla juomatkin harjoituksissa, koska heillä on niin paljon pelissä ja kaikki viimeisen päälle tehty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnittelut Bobolle upeasta suorituksesta. Ehkä oli sittenkin onni, ettet saanut kympillä parasta mahdollista tulosta?

Oma yritys epäonnistui aika pahasti ja maaliin ajassa päälle 1.40. Taas oppii kantapään kautta, että pitkän juoksun mennessä reisille olisi parempi keskeyttää kuin juosta huono tulos itseänsä ylirasittaen. Vaikka niitä keskeytyksiä sitten tulisi sarakkeeseen 50% yrityksistä. Keskeytyksestä toipuu nopeasti, mutta kuntonsa pilaamisesta toipuminen on vaikeampaa. Nyt on vähän sellainen olo kuin rankemman maratonin jälkeen, että ei ihan hetkeen uskalla/pysty juoksemaan kovaa. Sen verran epämääräinen olo rinnassa. Ja kurkkukipu tästä vielä puuttuikin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uskon että toi kymppi oli kyllä todella hyvä treeni puolikasta varten, vaikka ehkä vielä vähän raskailla jaloilla se mentiin. Nyt taas uskon, että toi puolikas palveli hyvin reilun parin viikon päästä olevaa kymppiä varten, mutta se nähdään sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tavoite suoritettu. Terwassa kellotettu ensimmäinen puolikas 1:27:xx. Huhtikuun treenit sujui hyvin, mutta toukokuussa sorruin maastopyöräilyyn joka kulutti suurimman osan harjoittelutunneista. Viimeisellä viikolla jätin pyöräilyt vähemmälle ja hain lyhyillä vedoilla rytmiä juoksuun, joka sujuikin sitten Terwassa loistavasti vaikka aikaisemmin viikolla jalat tuntuivat pyöräilytuntien jäljiltä raskailta. Tulin projektissa lopputulemaan, että talven hiihtelyt ja pyöräily pitävät kunnosta huolta, mutta varsinkin pyöräily tuhoaa nopeasti juoksutuntuman jos juoksua ei pidä mukana ohjelmassa. Puolimaratonin vauhdin lisäys tällä hetkellä ei tunnu mielekkäältä tavoitteelta itselle. Enemmänkin matkan pidentäminen kiinnostaa. Täytynee katsoa syksyltä jokin tavoite ja aloittaa valmistautuminen sinne pitkien pyörälenkkien ja monipuolisten juoksulenkkien avulla.:tan:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tavoite suoritettu. Terwassa kellotettu ensimmäinen puolikas 1:27:xx.

Aika hienosti äijä vetää, hieman ehkä vähän kateellisena pitää todeta - äijä kellottaa tuollaisen ajan ekalla yrityksellä. Vedä nyt ekalla kokonaisellakin vielä kakkosella alkava niin voit hyvin mielin siirtyä seuraaviin lajeihin kun juoksu on jo "pelattu läpi" =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti! Onhan tuota tullut lenkkeiltyä parin viime vuoden aikana ihan mukavasti, vaikka tapahtumat ovat jääneetkin käymättä joten ei sitä juoksua kyllä heti pelata läpi.. :) Nyt kyllä jäi sellainen kutina, että syksyllä pitää saada jotakin lisää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkälaisethan mahdollisuudet olisi syksyllä alittaa tuo 1h30min kun parin viikon takainen juoksu antoi ajaksi 1,37?

Edellinen maraton oli ensimmöinen laatuaan minulle ja samalla myös ensimmäinen yli 12km lenkki. Tänä kesänä olin käynyt jotain 5-10 lenkin väliltä joista tosin edelliset yli kuukautta ennen starttia.

Jonkinlainen kipinä reenaamiseen syttyi tuosta ajasta kun sen melko kylmiltään pystyi vetaisemaan, suurinmmalta ongelmalta vauhdin nostoon tuntuu jalat. Mikä siis neuvoksi ja ohjenuoraksi että syyskuussa mentäisiin reilusti lujempaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkälaisethan mahdollisuudet olisi syksyllä alittaa tuo 1h30min kun parin viikon takainen juoksu antoi ajaksi 1,37?

Edellinen maraton oli ensimmöinen laatuaan minulle ja samalla myös ensimmäinen yli 12km lenkki. Tänä kesänä olin käynyt jotain 5-10 lenkin väliltä joista tosin edelliset yli kuukautta ennen starttia.

Jonkinlainen kipinä reenaamiseen syttyi tuosta ajasta kun sen melko kylmiltään pystyi vetaisemaan, suurinmmalta ongelmalta vauhdin nostoon tuntuu jalat. Mikä siis neuvoksi ja ohjenuoraksi että syyskuussa mentäisiin reilusti lujempaa?

Tuossa on tuloksessa on hyvin todennäköisesti aika paljonkin ilmaa, kun noin vähällä treenillä sen olet juossut. Säännöllistä ja tasapainoista harjoittelua vaan ja voi olla että 1.30 paukkuu jo syksyllä. Kun aloitin juoksuharjoittelun, juoksin 4kk treenin jälkeen puolikkaan toukokuussa 1.46 ja sitten syyskuussa toisen 1.38. Eli alussa noissa tuloksissa on aika paljon löysää ja ennätykset voi parantua roimasti kunhan vain jatkaa treeniä.

Jalat saat kestämään kun juokset viikossa yhden pitkän lenkin 90min-120min, yhden tai max kaksi VK-harjoitusta, parikolme lyhyempää PK-lenkkiä 40min-60min (jonkin noista yhteydessä teet lihaskuntoa ja tekniikkaa). Joka kolmas tai neljäs viikko on kevyt, palautteluviikko, ei VK:ta ja pitkää lenkkiä, noin 50% normiviikon määrästä. Muista myös juosta erilaisilla alustoilla (asvaltti, metsä, hiekkatiet, nurmikko jne.) ja huolehtia lihashuollosta. Myös lyhyempien matkojen kisat ovat hyvää treeniä! Jonkin ohjelman noudattaminen voisi tietysti olla hyvä idea, esim. Juoksija-lehdessä 1/2007 on hyviä puolimaraton-ohjelmia.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hurjilta kuulostaa treeni määrät, 10 kertaa enempi kuin nyt :) Tosin kyllä ne alkaa varmasti olla tiukkoja minuutteja lähellä tuota 1,30 rajaa ja eivät tule ilmaiseksi. Parannella rauhassa pari viikkoa kiusannut flunssa poies ja alkaa sitten treenailla. Syksyllä sitten raporttia miten pojan kävi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy