Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kokohelatorstai 13.5

hatapa
 Share

Recommended Posts

Kaverin kanssa paikallinen järvi ympäri. Haamu laitettiin rinnalle juoksemaan 5.20-vauhtia. Helpolta tuntui koko matka, lopussa tultiin hieman reippaammin, kun rupesin sparraajaksi, mutta itsellä ei mennyt missään vaiheessa edes v-mäisen puolelle, vaikka vauhti oli kuitenkin noinkin kovaa = kunto nousee edelleen. Kivaa oli ja onhan se kaverin kanssa vieläkin kivempaa mennä kuin yksin.

16km 1.24.35 5.17/km

Vikat 3km (5.11, 5.11, 4.49)

vuoden toinen lenkki Suomessa shortsit jalassa

Mulla vuoden ensimmäinen lenkki Suomessa ULKONA lyhyessä paidassa ja shortseissa. Olo ei ollut kuin varsalla tai sitten varsoilla on ihan sairaan kipeät sääret. Kevyellä n. 135 sykkeellä pururadan tyyppistä ehkä joku 11km aikaan 1.06. Matkan pituutta tuskin tietää kukaan. Podi on nyt kokonaan pimeänä eli ei näytä enää matkaa edes väärin. Päälle 600m uintia. Kokonaissuoritusaika suht kohtuullinen, kun oli reilu puolen tunnin ajomatkakin autollakin suuntaansa.

Kävästiin LI:n kanssa Mätäkiven suunnalla kevyellä lenkillä. Lisäksi lähipururadan iso kierros ja menopaluut itse maastoon. Maastossa tietysti hieman rankempaa, mutta kevyemmällä vauhdilla saa hiippailla, ja jalat kiittää. Hyvä lenkki, ja sää erinomainen. Reitin pituus on ehkä hieman alimittainen, ja todellisuudessa varmaan lähempänä 15 kilsaa, mutta tehot oli varmuudelle ainakin peekoota.

PK 14,5 km / avg. 7:47 min/km (todennäköisesti hieman liian hidas todellisuudessa)

14,5 km/1:52:45/148 ks/976 kcal/7:47 min km vauhti

Lähdin Pantsen kanssa tutustumaan legendaariseen Mätäkiven mäkeen plus siihen vielä päälle iso pururatareitti plus matkat sinne.

Hyvä, että aurinkolasit olivat mukana, sillä pörriäisiä riitti jo aikaisesta vuodenajasta huolimatta . Lisäksi ihmettelin, kun i-Pod alkoi ritisemään - mehiläinen oli viehättynyt sen turkoosin väriin, mutta sen ääntely ei kuulostanut hyvältä ollenkaan ja antoi vähän lisäpotkua juoksuun, kun piti juosta mehiläisiä karkuun.

Aamun pilvisestä ilmasta johtuen olin hieman ylipukeutunut: Juoksushortsit ja tekninen t-paita. Hihaton paita olisi riittänyt ja juoksinkin loppumatkan pelkissä urheiluliiveissä.

Reitillä ei hirveästi porukkaa ollut, ainakaan sen vikoilla kilometreillä. Oli kuin Velmu kirjoitti: Palattiin 70-luvun retrohenkeen. Maisema oli hyvin karua, tuli jotenkin Lapin maisemat etäisesti mieleen. En tiedä uskaltaisinko itse tuolla illalla yksin juosta, pelotti paikka paikoin.

Itse Mätäkiven reitti ei muutamasta mäen nyppylästä huolimatta hirveän mäkistä ollut. Sen sijaan viimeiset 2 kilsaa olivat aika pehmeää ja epätasaista maastoa.

Sen sijaan pururadan megamäissä juoksu paljasti sen, mitä olinkin pelännyt: Kyllä on kunto päässyt talven aikana huonoon kuntoon. Hirveitä mäkiä pururadalla, kuka hullu tuon reitin on oikein suunnitellut?

Itse asiassa ihan hyvä lenkki, vaikka reitin tarkka pituus ei olekaan täysin 100% varma. Vaihtelu virkistää aina ja on mukavaa juosta eri reiteillä (vaikka uusi reitti tuntuukin aina pitemmältä kuin se vanha), etenkin jos ei tarvitse juosta sitä yksin. Reitti ehkä liian extremeä itselleni yksin juostavaksi!