Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vaihdot käytännössä, uinti-->pyörä, pyörä-->juoksu


Mosse
 Share

Recommended Posts

Kun nyt yrittää parhaansa mukaan valmistautua niin henkisesti, kuin fyysisestikin, kovaan koitokseen, niin pitää yrittää mahdollisimman monta asiaa miettiä etukäteen siten, että ei tarvitse sitten kisan aikana ihmetellä. Yksi näistä ihmetyksen aiheista ovat vaihdot. Niihin kaipaisi hieman kokeneempien näkemystä, mitkä ovat onnistuneen vaihdon salaisuudet. Kysymyksiä:

Yleistä:

- Paljonko käytännössä on vaihtopaikalla tilaa per kilpailija?

- Voiko omat kisassa tarvitsemansa kamat jättää siihen ja luottaa että ne ovat paikalla myös seuraavassa vaihdossaja kisa loputtua?

- Onko kisoissa pyörille telineitä, vai pitääkö tuoda oma tai säilyttää kyljellään?

Uinti --> Pyörä

- Ilmeisesti tri-asu (tai juoksuhousut+paita) on koko uinnin ajan märkäpuvun alla, eli niitä ei tarvitse erikseen vaihtaa.

- Onko uinnin loppuosan suorittamisella merkitystä pyöräilyn aloittamisen kannalta? Toki mitä enemmän piippuun itsensä vetää, niin sitä raskaampaa on jatkaa, mutta onko tässä jotain erikoista?

- Miten märät/hiekkaiset jalat kuivataan/puhdistetaan nopeiten/parhaiten ennen sukkien ja kenkien jalkaan laittoa?

- Onko märkäpuvun pois ottamisessa joitain hyviä niksejä, jotka nopeuttavat toimenpidettä? Varmaan sitä lähdetään ottamaan pois hihoista lähtien jo vedestä noustessa ja vaihtoalueelle juoksun aikana. Vetoketju lienee hyvä muistaa avata...:thumbsup:

- Mites erilliset säämiskälliset pyöräilyhousut? Käytättekö? Vedättekö märän tri-asun päälle? Varmaan on eroa onko tiedossa lyhyt vai pitkä matka pyörän selässä. Vai onko tri-asussa jonkinlainen säämiskä ja jos on, muodostuuko se ongelmaksi juoksuosuudella?

- Potta pitänee olla päässä ja kiinni kun pyörän selkään nousee

Pyörä --> juoksu

- Miten viimeiset pyöräilykilometrit tulisi suorittaa jotta siirtyminen juoksuun olisi mahdollisimman kivuton. Esim. kannattaako tankkailla viimeisillä kilometreillä? Kannattaako kevennellä viimeisillä kilometreillä? Näissäkin on varmaan eroja kisamatkasta johtuen.

- Availetteko kenkiä valmiiksi? Jätättekö ne esim. kiinni polkimiin noustettanne pyörän selästä?

- Potta kannattaa varmaan pitää päässä siihen omalle pilttuulle saakka.

- Liittyykö juoksuun lähtöön ja ensimmäisiin kilometreihin jotain erikoista? Pitääkö esim. himmailla hetki että jalat tottuu juoksuun tms.

Nuo nyt tulivat ensimmäisenä mieleen. Muitakin pointteja, joita en edes ymmärrä vielä ihmetellä, varmasti löytyy.

Kantapään kautta opittua:

- Munaaminen jossain asiassa auttaa yleensä opettamaan ko. asian niin että siinä ei muni enää toiste. Olisi kuitenkin hyvä jos kaikkia virheitä ei tarvitsisi tehdä itse, vaan voisi oppia muiden virheistä. Eli missä on mennyt pieleen/mitä tekisit toisin?

Link to comment
Share on other sites

Kun nyt yrittää parhaansa mukaan valmistautua niin henkisesti, kuin fyysisestikin, kovaan koitokseen, niin pitää yrittää mahdollisimman monta asiaa miettiä etukäteen siten, että ei tarvitse sitten kisan aikana ihmetellä.

:thumbsup:

Vastailen muutaman kisan kokemuksellani, tuskin eroaa muissa tapahtumissa? Nämä siis toimivat minulla, eivät ole mitään yleistotuuksia.

Yleistä:

- Paljonko käytännössä on vaihtopaikalla tilaa per kilpailija?

- Voiko omat kisassa tarvitsemansa kamat jättää siihen ja luottaa että ne ovat paikalla myös seuraavassa vaihdossaja kisa loputtua?

- Onko kisoissa pyörille telineitä, vai pitääkö tuoda oma tai säilyttää kyljellään?

- usein on joku laatikko/pussukka/teline/tuoli, jonka luo saa kamansa, tilaa on suunnillen sen verran, että pyörät mahtuu riviin toisiaan kolhimatta

- yleisesti ottaen kyllä

- on telineet

Uinti --> Pyörä

- Ilmeisesti tri-asu (tai juoksuhousut+paita) on koko uinnin ajan märkäpuvun alla, eli niitä ei tarvitse erikseen vaihtaa.

- Onko uinnin loppuosan suorittamisella merkitystä pyöräilyn aloittamisen kannalta? Toki mitä enemmän piippuun itsensä vetää, niin sitä raskaampaa on jatkaa, mutta onko tässä jotain erikoista?

- Miten märät/hiekkaiset jalat kuivataan/puhdistetaan nopeiten/parhaiten ennen sukkien ja kenkien jalkaan laittoa?

- Onko märkäpuvun pois ottamisessa joitain hyviä niksejä, jotka nopeuttavat toimenpidettä? Varmaan sitä lähdetään ottamaan pois hihoista lähtien jo vedestä noustessa ja vaihtoalueelle juoksun aikana. Vetoketju lienee hyvä muistaa avata...:thumbsup:

- Mites erilliset säämiskälliset pyöräilyhousut? Käytättekö? Vedättekö märän tri-asun päälle? Varmaan on eroa onko tiedossa lyhyt vai pitkä matka pyörän selässä. Vai onko tri-asussa jonkinlainen säämiskä ja jos on, muodostuuko se ongelmaksi juoksuosuudella?

- Potta pitänee olla päässä ja kiinni kun pyörän selkään nousee

- jep

- kuten muualla sanottiin, niin ei välttämättä kannata vetää itteään piippuun; yksi niksi on "aktivoida" lopussa jalkoja potkimalla korostetusti, etteivät ole ihan unessa

- moni on laittanut pienen (käsi-) pyyhkeen pyöränsä viereen maahan valmiiksi, siihen sitten voi kaapia hiekkoja pois

- tossa olennaisimmat olikin, tästä on youtubessa kaikenlaista; esim. eka vetskari auki, toinen hiha pois (siis hartian luota vetämällä, ei hihansuusta), lasit hihalliseen käteen niin että jäävät hihan sisään riisuessa, koko yläosa pois juostessa; pyörän luona "rullaillaan/työnnetään" nilkkoihin, sitten sormet lahkeitten sisään ja työnnetään pois jaloista (kaatumatta...)

- triasuissa on säämiskä, mutta monet vetävät vielä housut päälle; asun oma säämiskä ei haittaa juoksussa

- kypärä pitänee olla päässä ja lukittuna jo pyörää taluttaessa

Pyörä --> juoksu

- Miten viimeiset pyöräilykilometrit tulisi suorittaa jotta siirtyminen juoksuun olisi mahdollisimman kivuton. Esim. kannattaako tankkailla viimeisillä kilometreillä? Kannattaako kevennellä viimeisillä kilometreillä? Näissäkin on varmaan eroja kisamatkasta johtuen.

- Availetteko kenkiä valmiiksi? Jätättekö ne esim. kiinni polkimiin noustettanne pyörän selästä?

- Potta kannattaa varmaan pitää päässä siihen omalle pilttuulle saakka.

- Liittyykö juoksuun lähtöön ja ensimmäisiin kilometreihin jotain erikoista? Pitääkö esim. himmailla hetki että jalat tottuu juoksuun tms.

- tankkaus kannattaa itse asiassa lopettaa ennen juoksua, esim. kiinteät tuntia ennen, urkkajuomat 40 min ennen ja vesikin 20 min ennen (nämä siis vain mun kokemuksella); näin vatsassa ei niin herkästi hölsky; vika 10 km ei kannata revitellä pyörällä, vaan steady as she goes

- toi olisi tarkoitus opetella tänä vuonna :035:

- aiempaan viitaten kyllä!

- juoksun alussa ei ehkä kande revitellä, mutta ei huolestuakaan jalkojen tönkköydestä, kyllä ne herää. juoksun alkuun on hyvä vähän tankkailla, jos on paastonnut pyörän lopuksi, mutta ei tietenkään laitta vatsaa kiertämään

Kantapään kautta opittua:

- Munaaminen jossain asiassa auttaa yleensä opettamaan ko. asian niin että siinä ei muni enää toiste. Olisi kuitenkin hyvä jos kaikkia virheitä ei tarvitsisi tehdä itse, vaan voisi oppia muiden virheistä. Eli missä on mennyt pieleen/mitä tekisit toisin?

Voit päätellä edellisistä :ashamed0001:

Link to comment
Share on other sites

Eräs kaverini otti 90-luvulla, Nokialla juoksun kierrosaikoja ( 4 x 10,5 km ) noin 10:lle miestriathlonistille. Osa oli kärkimiehiä ja osa muita tuttuja. Kaikilla oli selvä laskeva trendi vauhdin suhteen. Mitä vähemmän kokemusta, niin sitä kovempi oli 1. kierros suhteessa 4. kierrokseen. Eli kevyesti yleistäen; kannattaa jarrutella täydellä matkalla juoksun alussa vähintään ensimmäinen 10 km. Vaikka se vauhti tuntuukin ankkajaloilla hitaalta ja vaikealta aluksi, niin oikeasti se voi kuitenkin olla liian kovaa. Ehkä siinä voi olla Saksan moottoriteiltä tuttua vauhtisokeuttakin. Pyörällä mentiin niin kovaa, että juoksu tuntuu hitaammalta kuin mitä se on. Ekalla kympillä voitettu minuutti saattaa kostautua viimeisellä kympillä hävittynä 10 minuuttina.

Link to comment
Share on other sites

Pölhö heittikin jo hyvän setin vastauksia kysymyksiin, mutta pari hienosäätöä vielä.

-Sääntöjen mukaan kypärä pitää olla lukittuna päässä käytännössä koko sen ajan kun kosket pyörään. Eli ennen kuin otat pyörän telineestä ja aina siihen saakka kun laitat sen siihen takaisin.

-Märkäpuvun itse riisun siten että lopputulos on se että puku on rullaantunut kokonaisuudessaan nurin päin. Eka hartiat pihalle ja sitten puvusta hartioiden kohdalta kiinni ja vetäsee kädet pois yksi kerrallaan. Tämä siis jo vaihtopaikalle juostessa.

Loppu vaihtopaikalla siten että puvusta lantioiden kohdalta kiinni ja rullaa yhdellä vetäsyllä puvun haaruksen nilkkojen korkeudelle eli niin alas kun sen yhellä rykäsyllä saa (varo ettet vetäse shortseja samalla ;-) ). Sitten vuorojaloin astuu haaruksen päälle ja nostaa toisen jalan puvusta pois, vähän kuin marssisi paikallaan.

Koko homman ei mene montaa sekuntia.

Rookie

Muokattu
typot
Link to comment
Share on other sites

Tässä jos missään on teorialla ja käytännöllä hivenen eroa.

Treenikisoihin, seurojen yhteistreeneihin, triathlonkouluihin jne....saamaan hyvää harjoitusta ja opastusta.:thumbsup:

Nimenomaan! Toi piti munkin laittaa omaan postaukseeni, mutta se unohtu.

Ainakin Nokialla ja Kuusjärvellä on aktiivinen treenikisakalenteri, eli jos mahdollisuuksia on noihin päästä niin niistä saa arvokasta kokemusta mitä ei mikään teoria voita.

Rookie

Link to comment
Share on other sites

...vauhtisokeuttakin. Pyörällä mentiin niin kovaa, että juoksu tuntuu hitaammalta kuin mitä se on.
Tällaiset on juuri sellaista tietoa, jota vain kokemuksen kautta tulee. Muutamissa pyörä + juoksu -harjoituksissa on tuntunut juurikin siltä että se juoksu ei kulje minnekään, mutta silti GPS näyttää että kovaa mennään. Harjoituksissa tuo ei niin haittaa, mutta voi tosiaan pilata pitkän kisan.

Kiitokset kaikille vinkeistä!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy