Jump to content
Juoksufoorumi.fi

UusiLahti-juoksu 30.5

Recommended Posts

Lahteen puolimaralle olen menossa jo 7 kerran. Reitti muuttui viime vuonna parempaan suuntaan, kun voi mm. nautiskella järvinäkymistä jonkin matkaa. Kokemukseni mukaan järjestelyt toimivat hyvin. Reitillä ei ole jyrkkiä nousuja, mutta tasaista pitkää nousua on jonkin verran ja toisaalta tietenkin myös laskua. Reitti mahdollistaa hyvän loppuajan, itse olen päässyt joka vuosi noin 1.40 aikaan, joka on minulle sopiva. Mukava tapahtuma myös kuntojuoksijoille, ei vain kilpailijoille. Ei muuta kun Lahteen juoksemaan.

Ite oon lähdössä mukaan toki, kun täällä Lahdessa nyt asustelen. Reitti on mielestäni kyllä tosi tasainen kun olen sitä käynyt juoksemassa lenkeilläni. Muutamia ysikymppi-käännöksiähän siellä on mutta kyllä tuo reitti mielestäni vaikuttaa melko nopealta.

Ja jos yleisen sarjan taso on sama kuin vuosi takaperin pitäisi voittoon olla täysin realistiset saumat.

Ite oon lähdössä mukaan toki, kun täällä Lahdessa nyt asustelen. Reitti on mielestäni kyllä tosi tasainen kun olen sitä käynyt juoksemassa lenkeilläni. Muutamia ysikymppi-käännöksiähän siellä on mutta kyllä tuo reitti mielestäni vaikuttaa melko nopealta.

Ja jos yleisen sarjan taso on sama kuin vuosi takaperin pitäisi voittoon olla täysin realistiset saumat.

Täytyy pitää tämä mahdollisten listalla. Ettei Toma nyt ihan lenkkeilemällä voittopokaalia pokkaa ;)

Kun Yyterissä näyttäis olevan sauna juoksijoille niin kevään puolimaravaihtoehdoksi on nyt meitsille nousemassa Lahden puolimara. Tossa edellä olikin jo jotain reitin nopeudesta, mutta onko kyseessä ns. ennätyskelpoinen reitti, vaikkapa verrattuna Yyteriin, Joutsenoon jne, ja onko alustana pääsääntöisesti asfaltti? Ite muistelisin harvoin Lahdessa käyneenä, että kaupungista kyl löytyy ylämäkiä ja alamäkiä riittävästi.

[...] mutta onko kyseessä ns. ennätyskelpoinen reitti, vaikkapa verrattuna Yyteriin, Joutsenoon jne, ja onko alustana pääsääntöisesti asfaltti? Ite muistelisin harvoin Lahdessa käyneenä, että kaupungista kyl löytyy ylämäkiä ja alamäkiä riittävästi.

Reittikartan perusteella reitti näyttäisi erittäin nopealta ja varmasti ihan ennätyskelpoinen (siis maaston suhteen, mittauksesta en tiedä). Se kulkee samalla reitillä kuin viime vuotinen veteraanien MM-maraton, mutta vain reitin nopeimmilla osilla.

Puolikas juostaan näemmä kahtena "kierroksena" ja kierroksen alussa on vähäinen mäki, mutta kyllähän reitti on ihan tasainen. Kierroksen loppupuolella on vajaan kilsan hiekkapätkä, mutta sekin on hyväkuntoinen ja nopea.

Eikö nopeus ole juoksijasta kiinni? Reitillä toki on vaikutusta, mutta kyllä se on kunnosta kiinni miten kovaa aikaa tavoittelee. Vertailla kannattaa vain samalla reitillä vedettyjä juoksuja. Lahden reitti on siinä mielessä nopea, että siinä ei todellakaan ole jyrkkiä ylämäkiä, vaan tasaista asfalttia pääosin. Ja loivaa nousua, jos se jonkun mielestä ei ole nopean reitin tunnuspiirre. Nopea reitti=loivaa alamäkeä myötätuuleen?

• 2 weeks later...

Tuolla juoksin ensimmäisen puolikkaan. Kaksi vuotta sitten.

Tuolloin tulospalvelussa oli pientä häikkää, aikani oli pitkän aikaa hukassa, ei löytynyt listoilta jotka lyötiin kaiken kansan nähtäville ja joita itsekin tutkin hermostuneena onnistuneen juoksun jälkeen. Sekoilusta ei pidä tietenkään Ahkeraa syyttää. Kengästä aika otettiin silloinkin, Chippi käytössä.

Nyt kun reitti on siiitä muuttunut on pakko hyökätä ennätyksen kimppuun. Reitti näyttäisi olevan virallisesti mitattu.

• 2 weeks later...

Nyt on UusiLahti-juoksu juostu. Ei mennyt ihan tavoitteiden mukaan. Lähdin 1.35:ttä alittamaan, mutta juoksu oli alusta lähtien aika tukkoista, eikä vain kulkenut. Lisäksi olen reitin nopeudesta kyllä eri mieltä. Kierroksen jälkipuoliskolle mahtuu pari pitkää ylämäkeä jotka hyydyttivät aika pahasti. Varsinkin lopussa oleva stadionille nousu. Mutta, selitellä voi aina. Loppuaika 1.36 ja risat. Blaah.

Eipä tullut voittoa täältä vaikka kovimman vastuksen voittajalle tarjosinkin. Noin 15 kilsaan asti taivallettiin yhdessä ja sitten alkoi kova alkuvauhti hyydyttää omaa menoa. No, joka tapauksessa rimpuilin kakkoseksi ja aikaankin 1:20:06 voi olla tosi tyytyväinen, sillä en ole vielä kunnon vetoharjotteita tehnyt tälle kesää. Nyt sitten aletaan reenaamaan tosissaan ja kohti kesän päätavoitetta.

Lähdin Lahteen koska keli näytti aamulla varsin sopivalta kestävyysjuoksuun. Lähempänä olisi ollut hölkkä jonne en mennyt. Ajomatkaa tuli tunti ja vartti. Se on paljon. Yllättävän hyvältä selkä kuitenkin tuntui lyhyellä verryttelylenkillä.

Vähän arvelutti vatsan tilanne, olin mättänyt sinne turhan paljon ruokaa. Mitään ongelmia ei kuitenkaan ilmennyt.

Lähdettiin reippaasti matkaan: stadionilta jossa käytiin kääntymässä ja jossa maali sijatsi. Kilometrikyltit olivat mielestäni aavistuksen väärissä paikoissa. Kympin kärki tuli takaa ohi ja meni menojaan. En uskaltanut lähteä siihen kyytiin. En edes harkkinnut. Toinen syy oli se että porukastani löytyi puolimaratoonari, jolle työt maistuivat. Tein niitä itsekin. Asvalttia, hiekkaa, nousua, laskua, mutkia, siinä reitti. Ensimmäinen kierros - 38.46.

Tavoitteeseen en enää pystyisi. Yritin kuitenkin ja koitin tempoa toisen kierroksen alun kovaa. Sitten tapahtui harmittava asia. Meinasin juosta harhaan, nopea liike ja takareisissä tuntui. Pari kilometriä oli vaikeaa. Onneksi edessä oli selkä jota seurata.

Saavuin maalin kun kello näytti 1.18.11.

Oikein mukava juoksu, jossa aikatavoitteeni alittui leikiten! En ole koskaan aikaisemmin käynyt näin pienessä juoksutapahtumassa (aiemmin ainoastaan HCR, HCM, Tukholman maraton ja Espoon rantamaraton), mutta kokemus oli erittäin positiivinen. Jengiä oli kuitenkin sen verran, että ilmassa oli pientä festarimeininkiä ja sai hyvin vetoapua, mutta missään vaiheessa ei ollut ryysistä ja sai juosta niin kovaa kun vain pystyi. Järjestelyt toimivat erinomaisesti.

Tavoitteena oli 1.34 ja edellisen vuoden tulosten perustella kymmenen kärkeen, mutta kun juoksu tuntui kulkevan ja sopivaa vetoapua oli tarjolla, niin roikuin henkeni hädässä noin 13 km:iin asti kovemman juoksijan kannoilla. Ensimmäinen kierros meni aikaan 0.42.56. Suuret kiitokset avusta jänikselleni jos tätä luet :) Tämän jälkeen jalat alkoivat pahasti painaa ja oli pakko hieman höllätä vauhtia. Takaa tuli ohi 4 tai 5 kaveria, joilta sai taas mukavasti vetoapua, mutta heidän vauhdissaan en millään kestänyt loppuun asti. Aika oli lopulta 1.28.18, mikä oli minulle loistava tulos, vaikka tänä vuonna ei kymmenen kärkeen edes tuolla ajalla ollut asiaa.

Tulos valoi taas kovasti uskoa siihen, että maratonin pitäisi vihdoinkin mennä leikiten alle 3.30. Hyvin menneen kevään juoksujen jälkeen olen kesälle jo rukannut maratontavoitetta alaspäin 10 minuuttia, eli 3.20 olisi kiikarissa todennäköisesti Hämeenlinnassa heinäkuussa.